Announcement

Collapse
No announcement yet.

Konvertera flera portar till en

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Konvertera flera portar till en

    Har en fråga, om man har en bas, lådan ska vara en storlek och porten en storlek. Om man då tar 4 basar så tar man väl 4 ggr storleken på lådan.
    Men porten om man inte vill ha 4 st. Tar man då volymen på porten*4 eller?
    Ex jag har så ska porten vara 5.08*15.24cm. Basen är en RF p1s4-8(4st)

    Tacksam för hjälp

    /Tommy

  • #2
    Re: Konvertera flera portar till en

    Det är portarnas area man utgår ifrån. I ditt fall kan man grovt räknat utgå ifrån den totala arean hos de fyra portarna och tex göra en enda med samma totala area och samma längd som de individuella portarna (15,24 cm alltså), men egentligen blir det inte riktigt så.

    Comment


    • #3
      Re: Konvertera flera portar till en

      Originally posted by Optima View Post
      Det är portarnas area man utgår ifrån. I ditt fall kan man grovt räknat utgå ifrån den totala arean hos de fyra portarna och tex göra en enda med samma totala area och samma längd som de individuella portarna (15,24 cm alltså), men egentligen blir det inte riktigt så.

      Så i mitt fall, hur skulle det bli? 4 st 5.08*15.24.
      I cm2 då ska göra en slotport är de tänkt.

      Comment


      • #4
        Re: Konvertera flera portar till en

        Eftersom det gäller slotport så föreslår jag att du använder den här portuträknaren: http://www.carstereo.com/help2/Articles.cfm?id=31

        Den använder jag i mina låduträkningar och tycker den funkar bra. Nu har jag kikat i manualen till basarna och min åsikt är att deras portförslag är för litet, lufthastigheten blir i teorin väldigt hög om man trycker in 150-200 W i basen och flåsljud kommer rimligtvis att uppstå. 46 cm2 area per bas är min rekommendation, vilket blir 184 cm2 totalt för 4 st basar.

        Lådans bruttovolym till en bas är tydligen 18,4 liter, då är nettovolymen troligen 16 liter. 72 liter netto avstämt till ca 43 Hz med 184 cm2 portarea, då kan du själv räkna ut med hjälp av portuträknaren i min länk.
        Last edited by Optima; April 7, 2014, 19:55.

        Comment


        • #5
          Re: Konvertera flera portar till en

          Nettovolymen blir väl då 64 liter? Eller ska jag använda 72 netto alla fall?
          Ytterst tacksam för hjälpen!!

          Comment


          • #6
            Re: Konvertera flera portar till en

            Visst blir det 64 liter. Jag får nog lära mig matte igen tror jag.

            72 liter borde också funka utan att frekvensgången blir alltför peakad, åtminstone teoretiskt.

            Comment


            • #7
              Re: Konvertera flera portar till en

              Så mellan 64-72 lite innervolym O då lite mer åt 72 kanske då porten tar några liter.
              Och det jag får fram på länken som du skickade är. Min dia:6,56tum Min area: 33,76tum
              Length of a side
              for a square vent =5,81
              Xmax 7,5
              Tuning43hz

              Lådan 2.26kubikfot(64liter)
              10,43tum lång port.
              O porten 217.81cm2 om jag räknat rätt. Så om lådan är 30cm hög(inne)Så ska porten vara 7.26 bred.?? och 26,49 lång

              Kan detta stämma?

              Comment


              • #8
                Re: Konvertera flera portar till en

                "Minimum Usable Vent Diameter" använder jag dock aldrig, den saken kollar jag i mitt beräkningsprogram. Som jag ser det ska ca 184 cm2 area räcka även om varje bas matas med 200 W.

                Jag får inte portlängden till 10,43 tum när jag kollar din uträkning, det blir 15,55 tum istället. Vet inte riktigt hur du fick de siffrorna.

                Men med mitt portförslag (egentligen 184 cm2, men räknar på 186 cm2 för att få jämna millimetrar) blir det ca 33 cm lång port (12,94 tum) om porthöjden är 30 cm.

                Comment


                • #9
                  Re: Konvertera flera portar till en

                  Ok, Så sammanfattningen är då.
                  Typ 64 liters låda.Kanske lite större för att göra plats för stagning/port.
                  typ 184-186cm2 stor port
                  och 33cm lång

                  Kanon Tackar som fan för hjälpen.

                  Comment

                  Working...
                  X