Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp om grunderna i aktiv delning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp om grunderna i aktiv delning

    Har funderat på om det går att dela aktivt med diskanterna kopplade direkt på Hu (Bt92sd) och midbasarna på steget. Hur kommer tidskomp osv fungera?

  • #2
    Re: Hjälp om grunderna i aktiv delning

    Det går men enheten kan inte dela nog högt för diskanter, det "filter" som finns påverkar bara från en viss frekvens på frontutgången, så det är mer en slags EQ för passiva system. Så du lär ha nån form av passivt filter till diskanterna ändå, och sen köra dom på enhetens frontutång och midbasarna via steg på rearutgången för att kunna ställa tidskompet separat. Tidskomp, filter och alla andra inställningar som görs på t.ex. frontkanalerna påverkar nämligen både huvudenhetens inbyggda förstärkare samt lågnivåutgångarna.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp om grunderna i aktiv delning

      Kanon svar. Exakt det jag var ute efter Tackar!

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp om grunderna i aktiv delning

        Har nu en ny fråga. Har kopplat diskanterna på delningsfiltret som följde med kitet å direkt till "front" på hu. Och 6.5" till steget och sen till "rear" på hu. Däremot lyckas jag nog inte dela 6.5rna i toppen varesig med steg eller hu. Eller har jag missat något? Finns inte lp filter till frontarna på steget...
        Men däremot finns det ju något som står som tweeter i delningen på hu:n. Men vad delar den? Jag har ju ingen ren tweeter utgång. Var det den funktionen du menade ChriZtoffer, och kan man använda sig av den till 6.5rna på nåt sätt?

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp om grunderna i aktiv delning

          Diskant "delningsfiltret" som finns i enheten är bara en equalizer som (såvitt jag förstått det) påverkar frontutgången, det är alltså inget riktigt delningsfilter tyvärr. Men behöver du verkligen dela middarna lågpass, kan du inte släppa iväg dom fritt uppåt och sen låta diskanterna ta vid där det behövs?
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp om grunderna i aktiv delning

            Låter bra. Trodde inte det gick bra å göra så
            Men låter ju bra nu så varför inte! Tack för svar....

            Comment

            Working...
            X