Announcement

Collapse
No announcement yet.

Genesis steg blir lätt varma?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Genesis steg blir lätt varma?

Jag har 1st Genesis dual mono och 2st dls Genesis da100 som planeras att ha under bagagegolvet och nu när jag i stort sett är klar med "slutstegsbordet" under golvet har stegen inte mer än 3-4cm till godo i höjd. Jag har hört att dessa steg har en tendens att bli varma men hur stor skillnad är det egentligen från tex det focal fp 5.500 jag har idag där under som klarar sig bra? Jag har tänkt att fläktar kan vara nödvändigt. Jag bara undrar vad ni har för erfarenheter av dessa steg.

Med vänlig hälsning, Dennis

Re: Genesis steg blir lätt varma?

De blir riktigt varma men de gillar det oxå. Har själv bränt mig på ett av mina gamla steg så det blev märken i huden men då lät det riktigt bra samtidigt. Fläkt är nog ingen dum idé, det finns väl utgång för fläkt på Dual Mono iaf?
    Fd tävlande med min Citroën C5.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

sigpic

Samarbetspartners:
    Ljudbyggaren

Comment

Ohfasen! Aa det är utgång på alla tre stegen för fläkt. Men bör jag oroa mig för det lilla mellanrummet jag får mellan steget och golvet?

Comment

Hej!

Har ju själv ägt ett gäng Genesis steg, bla Dual Mono. Dessa kunde slå ifrån efter en tids spelande utan fläktar, så jag rekommenderar att använda fläktmatarutgångarna. Jag körde med 2st mindre 80mm 12V fläktar till 2st Dual Mono vilket räckte fint. Mellanrummet är utmärkt.

Mvh Mattias
        DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

Det är DA 100 stegen som genererar mest värme,då dom är i klass A.genesis dual mono brukar inte bli så varma original (i öppet utrymme),om man inte har vridit upp dom (trimmat dom invändigt via bias porten.

Fördelen med klass A stegen är att dom fortare börjar låta bra,medan dual monon steget behöver längre tid på sig,innan det börjar låta bra.

Comment

Håller absolut med om att DA-100 verkligen behöver fläktkylning. Men mina Dual Mono behövde fläktkylning för att inte slå ifrån. De var iof från det sena 90-talet så inte omöjligt att de hade mer uppskruvad bias än nyare upplagor. Den termostyrda fläktutgången sköter ju dock detta perfekt så de inte kyls i onödan då värmen gör gott för ljudet.

Med vänlig hälsning, Mattias
            DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

Working...
            X