Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alpine PXA-H800

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Alpine PXA-H800

Hej. Jag är nyfiken på en funktion som kallas Road Eq i H800 processorn.

Saxat från Alpines sida
    "RoadEQ
    Även det bästa ljud kan påverkas negativt av vägbrus, vindtjut eller fläktbrus från luftkonditioneringen. I RoadEQ används en mikrofon som spelar in musiken plus det störande ljudet i bilen. Sedan jämförs originalsignalen med den inspelade och frekvensspecifika nivåjusteringar skapas för att släcka ut alla bullerkomponenter. Dessa beräkningar utförs ca 48000 gånger per sekund i en kraftfull processor."

Detta måste ju vara vad man i dagligt tal kallar för aktiv bullerreducering?

Hur bra fungerar det och är det värt att betala så mycket mer för H800 än t.ex. Mosconi 6-8 för att få den funktionen?

Med vänlig hälsning, Z

Re: Alpine PXA-H800

Alpine H800 är ju något/några år äldre än Mosconi boxen.
    Mosconi är lättare att använda och har flera intressanta tillbehör och utan tillbehören har den ett attraktivt pris något Alpine-boxen inte har, enda anledningen är väl om man sitter med en passande huvudenhet då kan man ju köpa den.

Skulle köpt 6to8 då jag inte ser någon anledning till att ha någon som kompenserar för vägljud och brus. Sen är det frågan om ett sånt system inte alltid kommer lite efter, ur fas för ljudet som det ska kompensera för har ju redan varit, det är om det bara kör någon allmänt kompensering på de frekvenserna som vägbruset ligger på?

Comment

Re: Alpine PXA-H800

Upp till 500Hz är våglängerna såpass långa att aktiv brusreducering med hjälp av mikrofon skulle kunna fungera. Över det har jag väldigt svårt att se att det skulle hjälpa.
      "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

"När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

Comment

Working...
      X