Announcement

Collapse
No announcement yet.

Äntligen!! Värden för lådräkning! ...Optima? Plz?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Äntligen!! Värden för lådräkning! ...Optima? Plz?

Hej alla glada!
    Då har jag efter X-antal mail med DD-norge, DD-Sverige och en omfattande mailkedja (mer monolog?) över flera månader upp mot DD i USA, såååå....

*trumvirvel*

Har DD äntligen uppdaterat värdena på 3515 till korrekta sådana! Woop woop!
    Nu ser dom iaf vettiga ut, och dom skiljer mellan 12" och 15" nu, något dom inte gjorde tidigare.
    http://www.ddaudio.com/products/mobi...rs/3500-series

Om man nu ska bygga en basreflex med aeroports som är avstämd så nära Fs-värdet som möjligt, ca 32 Hz, hur många liter blir den, och vad blir storleken och längden på rören? Basen blir nog att spela uppåt i en kombi.

Någon som är riktigt ace på att räkna lådor, kan du spendera några minuter av din tid och räkna på detta? (Optima?)

...kanske det blir välljud och djup av basen trots allt...

Tusen tack på förhand!

Re: Äntligen!! Värden för lådräkning! ...Optima? Plz?

...gärna 2 aeroports, har tänkt att det ska bli någorlunda symmetriskt =)
    Eller basreflexrör kanske det heter.

Comment

De blev väl så less på ditt tjat så att de gav med sig.

Nu ser det iaf mer vettigt ut tycker jag, vi får väl hoppas att parametrarna är någorlunda i närheten av verkligheten. 100 liter netto avstämt till 32 Hz borde spela ordentlig djupbas, inte så där "superpeakad" heller.

När det gäller portar så föreslår jag aningen 3 st 4" eller slotport, men själva rörlängden på 4" portarna blir 58 cm så där kan jag tänka mig att slotport är mer praktiskt. Du får avgöra. Jag har utgått ifrån 1200 W inmatad effekt.

35 Hz avstämning borde dock vara tillräckligt för att få djupbas.
      Last edited by Optima; December 15, 2013, 17:09.

Comment

Absolut så, trägen vinner ^^

Perfa!
        Tackar så mycket! =)
        58cm blir långt ja, men det borde gå. Har aldrig hört välljud från slotport, så ska nog gå för rör oavsett. Hur långt mellan vägg/dämpning och röret är rekomenderat minimum?

Comment

Dämpmaterial har jag inte räknat med. Minimumavstånd mellan portens inre mynning och motstående föremål (bakre väggen i detta fall) bör vara minst samma som rörets innerdiameter, då kan luften röra sig in/ut genom porten utan att hindras en massa.

Slotport ska också kunna ge välljud så länge som arean är tillräckligt stor.

Comment

Nice!
            Bör inte vara några problem att få till längden.
            Ska den inre änden av rören ha trattar?

...och har du haft någon erfarenhet med välljudande slotport...?

Tack för din tid!
            Uppskattar det.

Comment

Även inre änden av rören ska ha trattar. Jag har väldigt liten erfarenhet av slotportar generellt och kan egentligen bara utgå ifrån hur det borde vara när man jämför runda och fyrkantiga portar rent principiellt.

Comment

1. Om det inte finns några officiella siffror på ett element är det rätt enkelt att mäta T/S själv, det man behöver är några kablar, ett motstånd med känd resistans och en dator med ljudingång och programvara (som finns gratis).

2. Om man vill veta mer om portar, rör vs slits osv rekommenderar jag att läsa denna tråd: http://www.faktiskt.se/modules.php?n...ewtopic&t=3140

Comment

Working...
                X