Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dåligt basljud ny låda 15"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dåligt basljud ny låda 15"

    Hej

    Byggde nu under helgen en ny sluten låda på 45L netto (max vad som fix plats för mina andra behov) till min Orion XTRPRO 15" bas.
    Det handlar om en Peugeot expert, så satte basen i väggen och lådan ja bakom väggen då såklart.

    Men jag får inget tryck eller vidare basljud? Basen bara flåsar o poppar men det händer inget, ungefär som att den skulle vara felkopplad men icke.. Det läcker lite imellan basen och lådan, men detta borde inte göra en sådan stor inverkan. Basen är kopplat till 4 ohm så ger den 700w rms. Har provat och fasvänt kablarna men ingen skillnad. Ingen skillnad med öppna eller stängda dörrar.

    Har ni tips angåeende detta??
    Zäta
    Originally posted by Softis
    Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

  • #2
    Re: Dåligt basljud ny låda 15"

    En sluten låda är extremt viktigt att den är 100% tät annars låter dom som du beskriver.

    Med vänlig hälsning, Björn

    Comment


    • #3
      Re: Dåligt basljud ny låda 15"

      Originally posted by dBAkuten View Post
      En sluten låda är extremt viktigt att den är 100% tät annars låter dom som du beskriver.

      Med vänlig hälsning, Björn
      Det var som fasen.. Får jag ta och fixa detta först och hoppas på det bästa Tack för ditt snabba svar Björn!
      Originally posted by Softis
      Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

      Comment


      • #4
        Re: Dåligt basljud ny låda 15"

        Tror även att den lådan är i minsta laget, har sett nån 15" som påstås klara sig med 50L slutet men dom flesta vill ha ännu mer för att prestera. Men börja med att täta ordentligt och se vad som händer! Borde göra rätt stor skillnad.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #5
          Re: Dåligt basljud ny låda 15"

          Lägg en tunn tätningslist mellan bas och baffel. Invändigt stryker du på med akrylfog etc. Har du någon högtalarterminal? Lägg en list där också.

          Comment


          • #6
            Re: Dåligt basljud ny låda 15"

            Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Tror även att den lådan är i minsta laget, har sett nån 15" som påstås klara sig med 50L slutet men dom flesta vill ha ännu mer för att prestera. Men börja med att täta ordentligt och se vad som händer! Borde göra rätt stor skillnad.
            Håller med lite, men var tvungen att göra den i de måtten då jag vill kunna få plats med 2st cyklar där bak också
            Originally posted by Huntelaar View Post
            Lägg en tunn tätningslist mellan bas och baffel. Invändigt stryker du på med akrylfog etc. Har du någon högtalarterminal? Lägg en list där också.
            Yes tänkte göra det, har fogat insidorna samt terminalen redan, läcker endast imellan basen o lådan så hoppas de är det som är felet, känns inte som det gör sådan stor inverkan men kanske gör det de
            Originally posted by Softis
            Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

            Comment

            Working...
            X