Announcement

Collapse
No announcement yet.

(Dum?) fråga om dubbeldin

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• (Dum?) fråga om dubbeldin

Har en Saab 9-5 som det ska byggas lite budgetljud i. Vill egentligen behålla originalradion. Men jag har klenaste varianten (AS1) och enda sättet att få line-in i den är via antennuttaget och RF-modulator känns sådär.
    Men det finns ju hyfsat billiga dubbeldinare nu för tiden och frågan lyder: om man byter till en eftermarknadsradio, hur blir det med risken för inbrott? Tar man med sig fronten även från en dubbeldin?

Re: (Dum?) fråga om dubbeldin

Det är olika på dom, så ett generellt svar finns inte.
    Vad är det du är på jakt efter? Det går ju att sätta in en 1-Din med.
    Vis vobiscum sit!

Comment

Oftast kan man inte med sig ngt från en dubbeldinmaskin.
      Finns ett fåtal undantag.

Klart risken är större för inbrott när det ej är originalradio men som du påpekar så finns det ingen möjlighet till linein på ngn 9-5:a före typ 06 tror jag det var.
      Detta oavsett nivå på stereon (as1-3)

Jag skulle satsa på en dubbeldin iaf men kanske ngn enklare som tex. http://www.brl.se/xlimage.aspx?img=140CDEW203RI.jpg som borde vara mindre stöldbegärlig än en dvd-radio tex.

//
      Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Man kan fuska sig till line-in på AS2 och 3. Skicka in signalen internt på kassettbandets plats. Hittade JVC KW-XR611 på Blekinge Bilradio för 2500. Ser ut att passa bra i en Saab, grön belysning och stora knappar. Förberedd för iPod och allt.

Comment

Originally posted by xl15 View Post
          Man kan fuska sig till line-in på AS2 och 3. Skicka in signalen internt på kassettbandets plats. Hittade JVC KW-XR611 på Blekinge Bilradio för 2500. Ser ut att passa bra i en Saab, grön belysning och stora knappar. Förberedd för iPod och allt.
          Jag testade att löda in mig på kassett delen. Lät ju faktiskt inte speciellt roligt. Kanske om man har orginal grejjerna i bilen. Men jag har i dagensläge 1din å tar med mig fronten då jag känner samma sak som dig. HATAR inbrott å skadegörelse å allt därkring så man får offra dubbeldinen mot en enkel så e man lite säkrare iaf. (Kör 9-5:a)

Comment

För den händige som vill ha kvar orginalstereon...

http://82.182.142.23/saabradio/index_files/Page347.htm
            Det heter STEREO !

Bil: Saab 9-5 Aero Kombi -01
            Huvudenhet: Pioneer AVH-P4100DVD
            Processor: Audison Bit-1
            Slutsteg: 1st 4-kanalare & 1st Mono block
            Framsystem: JBL P6503
            Bas: 2 x JBL GTO1014
            Batteri: Optima YellowTop

Fd bilstereo montör, numera husvagns mek.

Comment

Det funkar bara på AS2 och AS3, inte på AS1 (aset...) eftersom den saknar kassettdel. Och enligt Holst här ovanför lät det tydligen sådär.
              Ska prova med FM-modulator, blir inte det bra får det bli en billig dubbel-din.

Comment

Köpte mig en JVC KW-XR611 av ett par anledningar. Justerbar färg på belysningen, individuellt för knappar och display. Dubbla line-out där den ena kan ställas som rear eller sub (som sub kan man ställa nivå och delningsfrekvens). Ingång för rattknappar (ska bara pysslas ihop med saabens knappar).
                Originalstereon är dessutom väldigt känslig för brända skivor, vissa går, men långt ifrån alla.
                Hursomhelst, tråkigt med baslåda och nya högtalare och källan suger.

Comment

Working...
                X