Announcement

Collapse
No announcement yet.

Portlängd SPL Dynamics XTR-300D2 önskas...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Portlängd SPL Dynamics XTR-300D2 önskas...

    Tjenare!

    Har byggt en låda som råkade bli 65liter brutto till min XTR-300d2.
    Lådan ska sitta i en Passat 2010 kombi med basen spelandes åt sidan och porten bakåt.
    Började med en 4" port på 19cm (+trattar) och fick en djävulsk djupbas i bilen. Otäckt mycket!
    Däremot så spelar den inte så vidare bra med rockmusik eller annan musik med snabb hård bas. Inte alls bra.

    Så hur lång tycker ni att porten ska vara?

  • #2
    Re: Portlängd SPL Dynamics XTR-300D2 önskas...

    Om porten är 19 cm lång inklusive trattar i båda ändar så verkar avstämningen ligga omkring 38-39 Hz, du kan i så fall kapa röret med 5 cm och lyssna hur det låter. Men den teoretiska lufthastigheten i 4" port blir ordentligt hög om du matar basen med 600-700 W, jag skulle nog välja större portarea ifall det ska spelas högt.

    Comment


    • #3
      Re: Portlängd SPL Dynamics XTR-300D2 önskas...

      Ok! Tackar! :-)
      Kör med kanske 600w nu. Dock några bortsprungna eventuellt då det är ett gammalt steg jag har. :-)
      Så du tycker jag ska köra med en 6" port egentligen? Eller 2st 4"? Vet ej om jag får plats med en 6" port tyvärr... :-( Men 2st 4" går ju.

      Comment


      • #4
        Re: Portlängd SPL Dynamics XTR-300D2 önskas...

        En 4" port räcker gott. Ska du inte mata på mer effekt så behöver man inte ha en sådan portareahysteri.
        BMW E38 740
        BMW M5 -01
        bilradiohuset.se
        SM-guld 2012

        Comment


        • #5
          Re: Portlängd SPL Dynamics XTR-300D2 önskas...

          Om jag senare ska inhandla ett SPL Dynamics 1500-steg så kanske det behövs större port med andra ord?

          Comment


          • #6
            Re: Portlängd SPL Dynamics XTR-300D2 önskas...

            Vad skulle ni valt för längd ifall det är så att jag får plats med en 6" port? :-)

            Comment


            • #7
              Re: Portlängd SPL Dynamics XTR-300D2 önskas...

              För att få till tex 42 Hz avstämning så kapas röret ca 40 cm långt, sedan tratt i varje ände. Nettovolymen lär hamna runt 53 liter om man räknar 3 liter för basen.

              Men du kan ju börja med att kapa nuvarande rör några cm och testa hur det blir.

              Comment


              • #8
                Re: Portlängd SPL Dynamics XTR-300D2 önskas...

                Hallå! Till slut så fick jag ur fingrarna ur... Ja...
                Och nu har baslådan klädd samt är porten kapad 5cm.
                Blev inte alls nöjd... :-(
                Det är bumlig och tråkig bas.
                Vet inte ifall det kan bero på slutsteget. Finns ju inge ställbar frekvens utan bara Flat, Low pass och High pass. Står såklart på low pass och bass boost på Off.
                Kanske det blir bättre med ett annat slutsteg? Alternativet är att skaffa en roligare huvudenhet med alla filter och inställningar man kan tänka sig. Då kan man ställa slutsteget på Flat.
                Vad tror ni eller tycker?

                Comment


                • #9
                  Re: Portlängd SPL Dynamics XTR-300D2 önskas...

                  Originally posted by dB_Smeden View Post
                  Hallå! Till slut så fick jag ur fingrarna ur... Ja...
                  Och nu har baslådan klädd samt är porten kapad 5cm.
                  Blev inte alls nöjd... :-(
                  Det är bumlig och tråkig bas.
                  Vet inte ifall det kan bero på slutsteget. Finns ju inge ställbar frekvens utan bara Flat, Low pass och High pass. Står såklart på low pass och bass boost på Off.
                  Kanske det blir bättre med ett annat slutsteg? Alternativet är att skaffa en roligare huvudenhet med alla filter och inställningar man kan tänka sig. Då kan man ställa slutsteget på Flat.
                  Vad tror ni eller tycker?
                  Det finns par andra saker som kan avgöra att en bas låter på ett annat sätt än önskat.

                  Är basen riktigt inspelad?
                  Vad har du för slutsteg. Kan mycket väl göra basen bumlig i ljudet?
                  Vilket framsystem möter upp basen?
                  Vilken delningsfrekvens använder du? Testa lite olika

                  Jag hade kört ca 40 liter för lite mer respons.

                  Med vänlig hälsning, Björn

                  www.dbakuten.se

                  Comment


                  • #10
                    Re: Portlängd SPL Dynamics XTR-300D2 önskas...

                    Hej Björn!
                    Det lustiga är att den lät "bättre" med längre port. Nu blir det som nån slags flåsljud vid tightare bas. Frågan är om jag måste byta till en 6" port istället?
                    Alltså, väldigt mycket bas är det ju! Men jag hade gärna velat kunna spela både lite djupbas och hårdbas. Visst, framsystemet är ju original och inte så mycket att hurra för men det blir ändring på det.
                    Har ett JBL GTS600 och där kan man bara ställa lowpass... inget mer. Så ett annat slutsteg (alternativt en annan huvudenhet) hade nog inte varit dumt. Även om jag har effekt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Portlängd SPL Dynamics XTR-300D2 önskas...

                      Utan ett riktigt framsystem kommer det aldrig låta roligt, tyvärr.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Portlängd SPL Dynamics XTR-300D2 önskas...

                        Det vet jag. Men det borde inte ha blivit att låta sämre pga. framsystemet för att jag kapade röret...?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Portlängd SPL Dynamics XTR-300D2 önskas...

                          Hej igen!! Nu har basen låtit riktigt bra ett tag. Har kommit fram till att det är slutsteget som spökat hela tiden. Men när det väl låter bra så låter det sjukt bra, och MYCKET!
                          Helt otroligt vad denna bas spelar!
                          Ska dock beställa ett nytt steg då det börjat dunka och jäklas när man vrider av tändningen och så vidare. Gamla GTS600 är väl slut, stackarn...
                          Såå, tänkte inhandla ett SPL Dynamics ICE1500 och funderar om jag nu borde ändra porten till en 6" istället för 4"? En liten lokal dB tävling på gång här snart så nu är man ivrig :-)
                          Kul att se vad den presterar. :-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Portlängd SPL Dynamics XTR-300D2 önskas...

                            Jag kör med ett SPL Dyn ICE 800.1 till en likadan bas, tror min låda var på runt 65L och jag kör på 4" port. Har min port utanför lådan, längden kommer jag inte ihåg men 25-30cm kanske med trattar i båda ändarna.

                            Comment

                            Working...
                            X