Announcement

Collapse
No announcement yet.

slotport

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• slotport

Är det svårt att räkna ut slotport? något vettigt enkelt pogram?
    ska ha en slotport till 45 liters låda på 40 hz. den ska ha 130cm2.
    frågan är hur lång den ska vara , och kan den sticka ur lådan om den skulle blir för lång själva lådan ska vara 40 djup.

Re: slotport

När jag räknar ut slotport så använder jag den här uträknaren: http://www.carstereo.com/help2/Articles.cfm?id=31

Fungerar bra. Tänk på att måtten är engelska, dvs tum och fot. Dessutom ska man ha "punkt" istället för "kommatecken" vid decimaler.

Comment

Originally posted by Optima View Post
      När jag räknar ut slotport så använder jag den här uträknaren: http://www.carstereo.com/help2/Articles.cfm?id=31

Fungerar bra. Tänk på att måtten är engelska, dvs tum och fot. Dessutom ska man ha "punkt" istället för "kommatecken" vid decimaler.
      Tackar pogrammet fungerar bra , men har problem då min låda är utränad efter 4 " port äre bara att omvandla volymen till samma volym slot eller ska slot vara lite större , vet du något om det?

basen ligger på 600rms

funderar på 120cm2 om det kan fungerar jag tror motsvarande 4" blir runt 78 låter väldigt lite.

Comment

Jag personligen väljer ofta större area på en slotport jämfört med en rörport som har trattar, men när jag räknar ut lådor så kollar jag först i mitt beräkningsprogram hur hög lufthastighet det kan tänkas bli i teorin när basen drivs med sin RMS-effekt (eller lite högre effekt om steget har kapacitet för det).

Ser det ut att bli relativt hög lufthastighet med en rörport så väljer jag en större slotport för att undvika flåsljud vid höga ljudnivåer.

Comment

Originally posted by Optima View Post
          Jag personligen väljer ofta större area på en slotport jämfört med en rörport som har trattar, men när jag räknar ut lådor så kollar jag först i mitt beräkningsprogram hur hög lufthastighet det kan tänkas bli i teorin när basen drivs med sin RMS-effekt (eller lite högre effekt om steget har kapacitet för det).

Ser det ut att bli relativt hög lufthastighet med en rörport så väljer jag en större slotport för att undvika flåsljud vid höga ljudnivåer.
          Okey testar att köra 120 cm2 ist för runt 78 som ska vara samma som 4 ".
          bör fungerar tror ja. . 49 liter låda port längt 35 ungefär 40 hz.
          basen ligger på 600 rms ska drivas i 2ohm och kan mata basen med ca 800 rms.

Comment

Working...
          X