Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera ljud BMW E46

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Uppgradera ljud BMW E46

Hej, har tänkt att uppgradera ljudet i min E46 lite eftersom originalljudet inte är så mkt att hurra över. Har just nu BMW Bussines CD i bilen. Är ganska ny på biljud så behöver hjälp med några saker.

Hur som helst så har jag tänkt byta ut huvudenheten till en alpine stereo som jag har liggandes(http://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-cde-w235bt.html)

Vidare har jag beställt ett Gladen framsystem som jag hört skall vara mkt prisvärt samt plug n play. (http://www.pmshopen.se/gladen-one-165-bmw-e46/643-0)

Och nu till frågorna, har förstått att det blir stor skillnad ljudmässigt om detta framsystem kopplas till ett slutsteg. Vill gärna ha tips på ett prisvärt slutsteg som fungerar bra ihop med ovannämnda grejer.
    Skulle även vilja ha lite info hur jag skall koppla slutsteg mm till högtalarna och var detta kan placeras ?

Har även tänkt ljuddämpa dörrarna i detta ingrepp, vilket material fungerar bra till detta ? Silent coat eller stp silver/gold har jag hört ska fungera bra ?

Är det något mer viktigt jag behöver tänka på ?

MVH Simon

Re: Uppgradera ljud BMW E46

Originally posted by simonijo
    Hej, har tänkt att uppgradera ljudet i min E46 lite eftersom originalljudet inte är så mkt att hurra över. Har just nu BMW Bussines CD i bilen. Är ganska ny på biljud så behöver hjälp med några saker.

Hur som helst så har jag tänkt byta ut huvudenheten till en alpine stereo som jag har liggandes(http://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-cde-w235bt.html)

Vidare har jag beställt ett Gladen framsystem som jag hört skall vara mkt prisvärt samt plug n play. (http://www.pmshopen.se/gladen-one-165-bmw-e46/643-0)

Och nu till frågorna, har förstått att det blir stor skillnad ljudmässigt om detta framsystem kopplas till ett slutsteg. Vill gärna ha tips på ett prisvärt slutsteg som fungerar bra ihop med ovannämnda grejer.
    Skulle även vilja ha lite info hur jag skall koppla slutsteg mm till högtalarna och var detta kan placeras ?
    Jag har detta kit i min E46 touring. Ja, det är en vesäntlig skillnad att driva kitet på slutsteg. När jag drev det på huvudenheten (Alpine 178BT) så upplevde jag dels en stor del distortion i ljudet. Det blev värre när jag försökte dela framsystemet lite lägre, säg under 60Hz. När man kom upp det minsta i volym så lät det vasst, ansträngt och liksom lite jobbigt. Som om man bottnat ut högtalarna, fast alldeles för tidigt.

Jag har inget bra tips på slutsteg. Jag använder just nu en mycket gammal Alpine 4-kanalare som jag hade liggandes.

Har mina steg i utrymmet mellan skuffgolvet och reservhjulsbaljan.

Har även tänkt ljuddämpa dörrarna i detta ingrepp, vilket material fungerar bra till detta ? Silent coat eller stp silver/gold har jag hört ska fungera bra ?
    Jag kör STP Gold. Funkade bra för mig och jag tyckte det kändes okej prismässigt. Köpte bulkpack för 1495kr och använde ungefär 3/4 till mina framdörrar.

Är det något mer viktigt jag behöver tänka på ?
    Original så spelar midbasen bara i en liten bula mellan dörrplåten och dörrsidan. Runt midbasen sitter en skumgummiskål som ska "lura" högtalaren att den spelar i en större låda. Testade aldrig att spela mina gladen på det viset men jag kan inte tänka mig att resultatet blir något att hurra över.

Jag har rätt bra midbas i mina dörrar men jag sågade upp hål i själva dörrplåten och det kan ju vara lite magstarkt för många.

Bilder finns i min projekttråd.

Lycka till med bygget!
    GLADEN BMW E46 328i Touring *Bibbi under construction*

Comment

Tack för ett bra svar,
      Jag stack iväg och köpte en aktiv baslåda och ett slutsteg jag hittade på blocket. En pioneer PRS-x340 och Pioneer TS-WX20LPA som jag tänkte ställa i skuffen.
      Detta steg borde väl kunna driva framsystemet helt ok ?

Har oxå kommit fram till att jag har ett originalsteg på vänstersidan i bagaget, vilket försvårar monteringen något ? Finns det något kablage så man kan byta ut detta steg smidigt ?

Dessutom så passade inte min huvudenhet, trodde en dubbeldin skulle gå in men tyvärr så tog luftboxen i på djupet, så antingen behåller jag originalstereon eller köper en ny stereo. Så är någon intresserad så finns en Alpine CDE-W235BT och en 2 din adapter till BMW e46 till salu.

Spt black gold är inköpt så när gladen högtalarna kommer skall dörrarna dämpas, har du några fler bilder på hur du modifierade dörrplåten ?

/ Simon

Comment

Originally posted by simonijo View Post
        Tack för ett bra svar,
        Jag stack iväg och köpte en aktiv baslåda och ett slutsteg jag hittade på blocket. En pioneer PRS-x340 och Pioneer TS-WX20LPA som jag tänkte ställa i skuffen.
        Detta steg borde väl kunna driva framsystemet helt ok ?

Har oxå kommit fram till att jag har ett originalsteg på vänstersidan i bagaget, vilket försvårar monteringen något ? Finns det något kablage så man kan byta ut detta steg smidigt ?

Dessutom så passade inte min huvudenhet, trodde en dubbeldin skulle gå in men tyvärr så tog luftboxen i på djupet, så antingen behåller jag originalstereon eller köper en ny stereo. Så är någon intresserad så finns en Alpine CDE-W235BT och en 2 din adapter till BMW e46 till salu.

Spt black gold är inköpt så när gladen högtalarna kommer skall dörrarna dämpas, har du några fler bilder på hur du modifierade dörrplåten ?

/ Simon
        Det finns rätt mycket info om du googlar angående hur man kan ta sig förbi originalsteget. Tror det finns en del färdiga adapterprodukter för det också. Kanske inte sverige dock.

Angående dörrplåten så tejpade jag bara upp en fyrkant bakom där högtalaren kommer sitta och gick lös med kaprondell. Försiktigt och lite i taget. Det sitter en kabel precis där bakom som sitter fast i ett plast-clips på insidan av dörrplåten. Knäpp loss den först.

https://www.dropbox.com/s/b55ij7hfen7eysb/IMG_2464.JPG

Det går att göra betydligt snyggare än jag gjorde det men jag hade lite brist på verktyg att välja mellan. =D

Comment

Originally posted by JimmyN View Post
          Det finns rätt mycket info om du googlar angående hur man kan ta sig förbi originalsteget. Tror det finns en del färdiga adapterprodukter för det också. Kanske inte sverige dock.

Angående dörrplåten så tejpade jag bara upp en fyrkant bakom där högtalaren kommer sitta och gick lös med kaprondell. Försiktigt och lite i taget. Det sitter en kabel precis där bakom som sitter fast i ett plast-clips på insidan av dörrplåten. Knäpp loss den först.

https://www.dropbox.com/s/b55ij7hfen7eysb/IMG_2464.JPG

Det går att göra betydligt snyggare än jag gjorde det men jag hade lite brist på verktyg att välja mellan. =D
          Okej, hade du originalsteg i din bil ? Enda jag har hittat är denna adaptern (http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=793352) men snubben verkar svår att få tag i och inte säkert han har kvar några att sälja. Hade ju varit smidigt med en färdig adapter så man slipper löda och greja en massa.

Okej, får väl se hur mkt jag moddar dörren men det borde ju ge en klar förbättring att ta hål i dörren.

Comment

Nä jag hade bara vanlig business-CD. Inget steg.

Men annars borde det inte vara så krångligt. Du är ju bara ute efter högtalarkablarna ut till vardera högtalare. Eftersom du ska byta HU också menar jag.

Comment

Working...
            X