Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nya högtalare,endast högra som spelar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nya högtalare,endast högra som spelar?

    Hej!

    Köpte ett par DD CXS5.2 idag,har kopplat in båda precis som dom ska,båda fungerade ett tag men sen dog den vänstra,lyssnar man riktigt noga så hör man att den spelar men extremt lågt jämfört med högra,har inte vågat höja nåt på stereon ifall det uppstår distorsion eller liknande så den går sönder.

    Har kollat inställningarna på stereon och jag har ingen fader eller balance som är felinställd,båda står på 0.
    Har provat koppla in den felande högtalaren på en annan bilstereo som jag har i garaget och där funkar den utan problem.

    Vad kan det vara som hänt? Har bytt ut högtalar-stiften på kablarna som ska sitta på högtalarna så dom är inte glapp. Vad tror ni? Kan det vara + eller - kabeln som vikt sig nånstans på vägen till högtalaren?

    Tacksam för hjälp

    //Eddie

  • #2
    Re: Nya högtalare,endast högra som spelar?

    Skifta plats på dom o se om felet följer med(då är det högtalaren)

    Pierre
    SEASTREAMS GARAGE


    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

    Comment


    • #3
      Re: Nya högtalare,endast högra som spelar?

      Originally posted by Horsyhorse View Post
      Skifta plats på dom o se om felet följer med(då är det högtalaren)

      Pierre
      Men det kan det väl inte vara iochmed att jag testat högtalaren på en annan stereo där den fungerande kladerfritt? Eller är det jag som tänker tokigt?

      //Eddie

      Comment


      • #4
        Re: Nya högtalare,endast högra som spelar?

        Missade en mening såg jag nu. oooops!

        Pierre
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: Nya högtalare,endast högra som spelar?

          Du kanske har råkat skapa en kortis på ena sidan? Hade du isolerade kabelskor?

          Comment


          • #6
            Re: Nya högtalare,endast högra som spelar?

            Originally posted by Nitromast View Post
            Du kanske har råkat skapa en kortis på ena sidan? Hade du isolerade kabelskor?
            Original kabelskorna var isolerade,men dom byttes ut mot 2 nya isolerade för att utesluta glapp,klippte då kablarna en bit för att utesluta ärga och eventuella veck på kabeln. Som sagt,högtalaren funkade ett tag sen tvärdog den bara.

            //Eddie

            Comment


            • #7
              Re: Nya högtalare,endast högra som spelar?

              Men du säger att högtalaren funkar på en annan stereo, mao inget som är fel med högtalaren i sig och då finns det i princip bara 3 saker som jag kan tänka på.

              Kablaget är ordentligt skadat.(dock ganska otroligt med tanke på att det spelar "lite")

              Stereon har fått in någon konstig inställning (provat ev reset?)

              Eller så har stereon gått sönder

              Comment


              • #8
                Re: Nya högtalare,endast högra som spelar?

                Originally posted by Nitromast View Post
                Men du säger att högtalaren funkar på en annan stereo, mao inget som är fel med högtalaren i sig och då finns det i princip bara 3 saker som jag kan tänka på.

                Kablaget är ordentligt skadat.(dock ganska otroligt med tanke på att det spelar "lite")

                Stereon har fått in någon konstig inställning (provat ev reset?)

                Eller så har stereon gått sönder
                Får kolla dom tre sakerna imorgon. Ska även prova koppla in original högtalaren som satt där innan och se om den gör likadant. Annars är det väl bara att riva alla paneler osv för att kontrollera kablaget och ev. byta ut.

                //Eddie

                Comment


                • #9
                  Re: Nya högtalare,endast högra som spelar?

                  Problemet löst,kablarna hade vikt sig och skavts upp vid dörren.

                  //Eddie

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nya högtalare,endast högra som spelar?

                    Skönt att höra att det löste sig iaf! =)
                    och att det var ett såpass "enkelt" fel!

                    Comment

                    Working...
                    X