Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Live"-switch för Alpine dubbel-din

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• "Live"-switch för Alpine dubbel-din

Låg och kunde inte sova i natt och funderade på lite dumheter....

Jag har en Alpine 535 dubbeldin i bilen, den går inte att köra utan att tändningen är på. Vill man titta på film måste man ha handbromsen dragen. Kan någon förklara hur de tänker då? Man kan ju inte stå still med tomgång på under hela filmen, och har man bara tändningen på är ju massa lampor och annat skit också tänt. Tittar iofs inte på film och att köra spelaren en timme eller två utan tändning lär väl tömma batteriet så det är mest en fundering.....

Re: "Live"-switch för Alpine dubbel-din

Kabeln som ska kopplas till handbromsen kan du jorda vart som helst så slipper du den irriterande detaljen. Sen koppla du bara samman tädningsplus och konstantplus med kabeln från batteriet så kan du slå av & på spelaren hur du vill, oavsett tändningens läge.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Nja, om jag inte minns helt fel så kopplades tändningsplus mot konstantplus tidigare, men då tömdes batteriet över natten. Det verkade som om det bara slog av skärmen när spelaren stängdes av, tog man ut en CD-skiva efter natten så var den varm som om den snurrat några timmar.

Comment

Skumt. Du har inte nån DSP påkopplad? För den står på ifall man inte stänger av med tändningen. Annars får du helt enkelt bara sätta en tvåpolig brytare på tändningsplusen så kan du välja att antingen styra med tändningen, eller manuellt.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Nä, ingen DSP. Jag låg bara och funderade i natt, svårt att sova. Det händer ju inte jätteofta att man går och sätter sig i bilen för att kolla film om man säger så så det spelar ju ingen roll, men hela grejen kändes bara så dum och oanvändbar när de gjort spelaren sådan.

Comment

Originally posted by Nollan8
            Låg och kunde inte sova i natt och funderade på lite dumheter....

Jag har en Alpine 535 dubbeldin i bilen, den går inte att köra utan att tändningen är på. Vill man titta på film måste man ha handbromsen dragen. Kan någon förklara hur de tänker då? Man kan ju inte stå still med tomgång på under hela filmen, och har man bara tändningen på är ju massa lampor och annat skit också tänt. Tittar iofs inte på film och att köra spelaren en timme eller två utan tändning lär väl tömma batteriet så det är mest en fundering.....
            Att den skall jordas mot handbromsen beror på en enkel anledning: LAGKRAV i en del länder (så som Tyskland och Storbritanien) då man inte får titta på film när bilen rullar.

Att ha en bil utan radioläge SUGER. Jag vet, jag har det. Dock funkar det att ha min Naka DVD konstant inkopplad och sätta på och stänga av den direkt på enheten.
            Just DET begriper jag inte så som du beskriver att Alpinen skulle bete sig. Låter som fabriksfel om det är så. Såvida det inte är multifunktion i powerknappen. Tex: kort tryck - stand by, långt tryck - stäng av.
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Kommit fram till något vettigt här gällande strömförbrukningen? Verkar ha liknande symptom på min 178a.
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Vissa maskiner drar ström om man inte bryter strömmen till tändningskabeln!
                Nakka exempelvis drar ganska mycket ström och jag känner att det låter bekant med Alpine också även om jag inte har belägg för det...
                Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Working...
                X