Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bränt slutsteg pga av felaktig medf. kabel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bränt slutsteg pga av felaktig medf. kabel?

    Hej har precis köpt ett nytt billigt litet slutsteg som jag kände att jag måste dela med mig av vad som fanns i kartongen o vad det ledde till.
    Det är ett Auna au-2ch 2x30w RMS.

    I bilen jag koppla in det i hade jag tidigare ett större slutsteg i och allting fungerade perfekt. Men när jag koppla in det nya lilla hände ingenting. Ganska så snart så märkte jag att det var felkopplat. Jord var kopplat till 12v och 12v kopplat till jordingången på slutsteget. Men detta hände på grund av att jag gick efter färgerna på nya kabeln som följde med slutsteget. Kopplade jord till svarta kabeln och remote till orangea(ser gul ut på bilden men den är orange) och 12v från batteri till röda, helt enligt hur man skulle koppla enligt medföljande manualen. Det var först när det inte fungerade som jag såg att markeringarna på slutstegets ingångar inte matchade kabelns färger, se bifogad bild.

    Det var ju tur att den inte startade o brann eller blev gnista eller så. Men har nu bytt kablarna till rätt plats o den startar o spelar fint... tills jag startar bilen då sprakar det för fullt. Kan felkopplingen ha bränt signaljorden i slutsteget?

    Kan jag begära att få ny pga av detta? Visst jag kopplade fel men jag gick ju efter manualen där det står att remote ska vara på orange, svart på jord osv. Men kabelstiften var ju monterade på fel plats...
    Attached Files

  • #2
    Re: Bränt slutsteg pga av felaktig medf. kabel?

    Välkommen till forumet.

    AUNA tillverkar inga slutsteg med kvalitetsstämpel direkt.
    I England har de fått utmärkelsen "de sämsta slutsteg som någonsin tillverkats"

    Det du köpt är ett skal med en IC krets fullt likvärdig det de kallar förstärkare och som monteras i en helt vanlig eftermarknads CD.

    Packa ner skrotet i kartongen och returnera till skojaren som sålde det och skapa en ny tråd vad du skall driva så kommer du få bra tipps från användarna här på forumet.

    AUNA borde inte få säljas tyvärr och när man läser på den svenska importörens hemsida hittar man många (O)lustig felaktigheter.
    Roger Edvinsson
    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
    helst på saker av kolfiber :-)

    Comment

    Working...
    X