Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på 8" basar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Tips på 8" basar

Öh B2.........idag är det onsdag
    Fast dagen är inte över
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

http://www.motormusicmag.com/news/38...Enclosure.html

Det där kunde ju vara ett alternativ till 2 8" basar. Någon som har en uppfattning om vad det skulle kunna kosta att få en sån låda tillverkad av någon firma? Lådan behöver inte vara exakt likadan, t.ex handtaget kan jag vara utan. Konkreta förslag från företag som ligger hyfsat nära Varberg mottages gärna

Comment

Den lådan byggdes av Chris Yato som jag håller som bäst i världen. Skall du ha sån kvalité tar det tid och det kostar i det här landet.

Många kan slänga ihop en låda i glasfiber, men få gör dem ordentligt.

Vad har du för grejer i bilen i övrigt som lådan skall matcha?
        /tycker Erik.

Comment

Än så länge är den helt orginal

Det som införskaffats än så länge är:

Slutsteg: JL Audio HD 900/5 (köpt av aukt handlare på plats i USA, ingen gråimport )
          Framsystem: http://jehnert.de/typo3/index.php?id...9e9f2d377c54b6

Sen ska huvudenheten bytas ut mot antingen en Pioneer AVIC-F10BT eller en Kenwood DNX-9240BT. har inte riktigt bestämt mig där ännu.

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
            Öh B2.........idag är det onsdag
            Fast dagen är inte över
            http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=3315
            B² audio Sweet Like Danish
            www.b2audio.com

Comment

Originally posted by B2 audio Jay View Post
              Funkar dom verkligen bra i den slutna lådan? Provade att räkna på den och fick ett Qtc på 0.6 och F-3 på nästan 80Hz

Comment

Originally posted by oebb View Post
                Funkar dom verkligen bra i den slutna lådan? Provade att räkna på den och fick ett Qtc på 0.6 och F-3 på nästan 80Hz
                Har fått helt skeva hz när jag räknat ut lådor i speakerbox pro. Men när man bygger lådan så stämmer det inte med programmet (dvs ofta lite lägre avstämning) Sedan kan man ju alltid kasta på ett par liter å testa.

Comment

Brukar själv att bygga lador efter test principet. Men jag börjar ju med att klura lite på t/s innan jag bygger, ger i alla fall en indiktation.

Comment

Man får ju komma ihåg att de flesta beräkningsprogram utgår ifrån ett "oändligt stort" och helt resonansfritt rum, även att elementet spelar linjärt ända ner till 0 Hz. Eftersom ett "normalt" element inte kan spela linjärt så långt ner i frekvens så faller frekvenskurvan fortare, men i en bil så faller inte frekvenskurvan lika mycket som i ett rum.

Bilkupen är allt annat än resonansfri, den förstärker låga frekvenser ganska ordentligt. Det innebär att elementet kommer att få lägre F-3 än programmet visar.

Beräkningsprogrammen kan ge en fingervisning om lämplig lådvolym, men man får oftast göra efterjusteringar för att få det resultat man är ute efter.

Comment

Working...
                    X