Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor om små fullregister/mellanregister högtalare.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Frågor om små fullregister/mellanregister högtalare.

Jag har titta på Peerless 2" fullregister högtalare och Peerless själva säger att den tål bara 7Watt. Det är art nr PLS-P830983 som jag tänker på. HiFi Kit anger att denna ska tåla 60Watt på deras hemsida. Kan det verkligen stämma?
    Jag hade tänkt dela dem vid ca 300Hz med 6db/oct.
    Jag kan antingen köra dem via huvudenheten som ger 20Watt RMS per kanal eller ett slutsteg som ger 40Watt per kanal.
    Någon som har testat?
    Samtidigt såg jag på Peerless hemsida en annan 2" fullregister som dem säger tål 15W, art nr TC6FC00-04 och en som tål 20W, art nr NE65W-04.
    Har ni någon erfarenhet av dessa element?

Re: Frågor om små fullregister/mellanregister högtalare.

Jag har inte provat det elementet, men man tycker ju att uppgifterna från Peerless bör stämma. Kan hända att 60 W är ett maxvärde som bara gäller i tex 10 ms eller så, men du kan maila HIFIKIT och fråga varför de har angivit 60 W när Peerless själva anger 7 W.

Comment

7w kan ju va om man inte delar av den HP tex som du tänkt, har själv 3" varianten och dom har jag kunnat dra på "rejält" (relativt sett till storlek på elementet) med hemma i 3L lådor utan nåt filter alls, satte jag recieverns frontar som "small" kunde man spela ännu högre, har för mig Kulan hade sån 2" i sin gamle BMW eller om det var 2,5"? oavsett så gick det att spela hyfsat högt med dom med.
      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
        7w kan ju va om man inte delar av den HP tex som du tänkt, har själv 3" varianten och dom har jag kunnat dra på "rejält" (relativt sett till storlek på elementet) med hemma i 3L lådor utan nåt filter alls, satte jag recieverns frontar som "small" kunde man spela ännu högre, har för mig Kulan hade sån 2" i sin gamle BMW eller om det var 2,5"? oavsett så gick det att spela hyfsat högt med dom med.
        Håller med.

Skulle kanske rekommendera att dela dem med 12dB/oktav vid 300Hz dock.
        Fs är 175Hz eller nåt i den stilen, och du vill dela inte ens dubbla det, dvs, det kommer bli lite konutslag ändå vid 300Hz...

//Jonas
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Jag hade 2,5" varianten i min E34 i brädan. Minns inte exakt delning, har för mig att det var runt 150hz. Det gick att spela bra högt. Det de tog stryk av var solljuset när det var sommar, då släppte limningen mellan korg och upphängning.
          BMW E38 740
          BMW M5 -01
          bilradiohuset.se
          SM-guld 2012

Comment

Tack alla för era svar. Då bör 2" fungera bra med delning fr.o.m. 300Hz.
            Ni ser i bilden nedan var jag tänker sätta den och varför.
            Original sitter det 5x7" mid i dörrklädseln längst ner, och en diskant höst up.
            Jag kommer att montera en 5,25tum eller 6,5 tum mid fastskruvad i dörrplåten med hjälp av en egentillverka baffel. För att behålla original utseende på dörren kommer den midden att hamna några cm innanför dörrklädselns yttre yta, och den kommer att vara långt ner från öronen. Därav idén om att tillverka en egen, vinklad, baffel som skruvas fast utanpå dörrklädseln mellan mid och diskant och montera 2"-aren. Markerat med röd ring.
            Diskanternas vinkel är inte heller optimalt men går att lösa med nya diskanter som går att vinkla i monteringskopparna.

Vad tycker experterna?
            Attached Files

Comment

Strunta i diskanten och sätt en liten bredbandare där istället! En liten 2" bredband bör kunna gå så långt upp i registret att separat diskant inte ska behövas för normalt bruk till vardags.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Ja gav peerless 2orna mellan 75-90 w rms o delning 150 Hz

Comment

Working...
                X