Announcement

Collapse
No announcement yet.

Råd om låda!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Råd om låda!

    Sitter och planerar att bygga en ny låda till mina Gladen SQX 8".
    Jag har 4st och de sitter nu i en bandpass (4e)

    Manual
    http://shop.seastreamsgarage.se/pdf/SQX08.pdf

    Det jag kollar främst på just nu är att bygga en låda som kommer sitta istället för hatthyllan.
    Det jag kan få plats med är 110x24 sen 30-35 hög.
    35 hög ger 68L / 4 = 17L styck.

    Dessa har en rekommendation på 18L portat styck (enligt manualen som kommer med från gladen själva).
    Om jag inte räknar helt galet så är denna "rekommenderade" lådan avstämd till 53hz

    Är det bara jag som tycker detta är galet högt? Eller är det normalt för basar i denna storlek?

    Jag har setat i WinISD och kollat igenom olika nu och får ut att en avstämning på 45hz med en portstorlek på 20,4 x 10cm inte ser ut att lira alltför peakat.
    Detta kommer dock verkligen försämra volymen på lådan då det kommer bli en slotport.

    Material blir 18-19mm mdf Stag beroende på hur jag bygger lådan.

    Vilken porthastighet kan man lägga sig vid utan att det ska vara risk för flåsljud? Denna ger 0,07 mach.

    Blir lite knäpp på alla värden.
    Det jag slutligen undrar över, kommer denna låda avstämd på 45hz ha möjlighet att låta bra. (bandpassen låter inte alltför bra).
    Eller någon som har ett annat förslag på avstämning och portstorlek?

    Mvh Martin

  • #2
    Re: Råd om låda!

    På vilket sätt låter inte bandpasslådan bra, är det för lite djupbas eller kanske entonigt?

    Comment


    • #3
      Re: Råd om låda!

      Jag tycker den spelar rätt entonigt, den klarar av att spela relativt djup dock.
      Men jag tycker inte den låter.. bra ska jag väl säga.
      Väldigt stelt och hårt ljud!! Något säger mig att det kan mjukna lite med en portad.
      Sen blir den väldigt felplacerad med denna konstruktion (ca 1dm bakom baksätet).

      Comment


      • #4
        Re: Råd om låda!

        Om bandpasslådan är byggd enligt deras volymförslag (per bas) och avstämning så ser den ut att kunna spela med extra tryck mellan 50-80 Hz. Delas lådan uppåt 90-100 Hz så kan det nog låta en del peakat, men är delningen vid 60-70 Hz så borde det inte spela så väldigt peakat.

        Med bandpasslådan är det extra viktigt att porten sticker in i kupen och inte blockeras vid portmynningen, annars får man inte in ljudet på ett bra sätt.

        Sticker porten på din låda in i kupen ordentligt?
        Hur är egentligen lådan byggd, har den samma mått som du anger i första inlägget?

        När det gäller risk för flåsljud så brukar en del program (tex BassBox Pro) "varna" när lufthastigheten överstiger 34 m/s, men man bör hålla ner hastigheten mer än så enligt min åsikt.

        Mach 0,07 motsvarar väl ca 24 m/s och det borde funka om det är en port med trattar, men är det en port utan trattar (tex slotport) så försöker jag själv i mina beräkningar att oftast ha högst 18-21 m/s. Även om alla kanter i portmynningarna rundas av så blir det inte lika effektivt som med trattar, därför gör jag skillnad på dessa portar.

        Om lådan inte får vara större än 67 liter så kommer en basreflex att få väldigt jämn frekvensåtergivning, fast 204 cm2 slotport kommer troligen att bli uppåt 50 cm lång eller mer för att behålla 45 Hz avstämning. Orsaken är att den tar upp så mycket plats, nettovolymen hamnar antagligen omkring 50 liter eller aningen mindre.

        Comment


        • #5
          Re: Råd om låda!

          Lådan är byggd för att få samma literantal som i ritningarna med lika stor portarea (fast slotport).
          Det går säkert att lägga på 5cm till på lådan som ska byggas för att få upp literantalet någorlund, blir lite svårare att täcka in. Men inget är omöjligt!!
          Jag har delat den med 24db branthet vid 60hz
          Den peakar på 45hz i min bil. (TL-mätt) har förövrigt väldigt jämn frekvensgång.

          Sticker porten på din låda in i kupen ordentligt?: Nej!
          Den spelar in i bilen via skidluckan! Men den står ju en liten bit bakom, så den är inte helt framme så att den sticker ut! (detta fick jag råd om att ändra dock).
          Men saken är den att det är så sjukt mycket jobb att bara ändra denna "lilla" sak då det är en slotport även det så att jag anser att jag hellre bygger en ny låda!

          Det blir en slotport! Vill inte kladda med aeroportar! Kommer att skicka på ca 1kW som mest.

          Comment


          • #6
            Re: Råd om låda!

            Om jag utgår ifrån nettovolymen per bas i deras basreflexförslag så borde det bli ca 66 liter för 4 st basar. Med 1000 W inmatad effekt vill jag nog ha omkring 220 cm2 slotportarea och om den byggs 312x70 mm så blir den 330 mm lång för att få 45 Hz avstämning.

            Här kommer frågan hur långt utanför lådan porten ska vara för att sticka in genom skidluckan, sedan är också frågan vilka mått porten egentligen kan ha för att rymmas inuti luckan. Lådans bruttovolym är nämligen beroende av dessa saker.

            Comment


            • #7
              Re: Råd om låda!

              Ah tror du missförstod mig. Den nya porten kommer inte spela in genom skidluckan. Den kommer spela med basarna upp ur hatthyllan.
              Ska försöka fixa en bild!!

              Portens begränsning är 20,4 (24cm - 36mm(mdf)) Bredden är däremot inte slagen i sten.
              Så säg 12cm bred, då får jag ner det till 0,6.
              40,5cm lång ger ca 45hz om jag inte tänker fel?

              Saken är den att jag är osäker på hur avstämningen kommer bli för denna bas och varför den är så pass hög på en fördesignad låda.

              Comment


              • #8
                Re: Råd om låda!

                Okej, på så sätt.

                Då kan du testa med sån port, fast den måste väl vinklas antar jag. Är bara att räkna ut hur mycket av porten som sitter inuti lådan och lägga till det plus basarnas plats, sedan har du byggvolymen klar.

                Comment


                • #9
                  Re: Råd om låda!

                  Såhär är tanken att baffeln ska se ut.
                  Kommer förmodligen köra med magneterna utåt, så jag får större volym i lådan!
                  Är dock fortfarande osäker på avstämningen, hur bra är det att stämma av en låda under basens FS?
                  Attached Files

                  Comment

                  Working...
                  X