Announcement

Collapse
No announcement yet.

hur kopplar man in 2 st batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hur kopplar man in 2 st batterier

    Har funderingar kring att koppla in 2 st batterier ett litet vid stegen och ett normalstort i motorutrymmet.. kommer dra plus från första batteriet bak och sen vidare till stegen och lilla batteriet bak jordar jag där bak MEN vart ska jag sätta säkringarna ett vid batteriet fram men sen är jag lite osäker? så skriv gärna hur jag ska göra ? tacksam för svar

  • #2
    Re: hur kopplar man in 2 st batterier

    Du bör montera ett skiljerelä mellan batterierna eller dra ström direkt från generatorn till bakre batteriet. Säkra nära ändarna på kabeln.

    Comment


    • #3
      Re: hur kopplar man in 2 st batterier

      oki fick rådet av personal på Brl att dra direkt från batteri bak till lilla batteriet sen vidare till steg? vad är det negativa med att koppla så? ska inte spela med bilen avstängd.. kanske bättre att satsa på ett stort gel batteri fram som tål djupa urladdningar så slipper man en massa strul med kablar? eller kom med råd

      Comment


      • #4
        Re: hur kopplar man in 2 st batterier

        jag har precis kopplat in relä o ett extra batteri

        tänkte tästa biltemas relä till båtar "skiljerelä" har biltemas Agm batteri bak "gelbatteri"
        o se om de är något o ha den bryter krettsen när batteriet fram går under 12.8v o kör bara på bakbatteriet smidigt , denna sätter du på +kabeln sen är de en jord sladd med som du jorda sen är allt klart

        Comment


        • #5
          Re: hur kopplar man in 2 st batterier

          Originally posted by GyllisR View Post
          oki fick rådet av personal på Brl att dra direkt från batteri bak till lilla batteriet sen vidare till steg? vad är det negativa med att koppla så? ska inte spela med bilen avstängd.. kanske bättre att satsa på ett stort gel batteri fram som tål djupa urladdningar så slipper man en massa strul med kablar? eller kom med råd
          Problemet är att du belastar båda batterierna och det sämre batteriet sätter både ribban för volt och livslängd.

          Comment

          Working...
          X