Announcement

Collapse
No announcement yet.

skiljerelä Batterier frågor!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• skiljerelä Batterier frågor!

mina frågor

tittade på biltemas skiljerelä såg bra ut 2 m8 bultar som stack upp man får bara jacka ut för kabeln så den kommer in sen en kabel till jord

vad jag har förstått efter all sökande så lägger detta räle av när strömmen går under 11v? så bara batteriet bak används ?? ska man köpa ett sådant eller vad tycker ni???

2.går de bra o ha ett 80amp agm batteri bak till ljudet sen mitt 62amp till start o resterande el som är i bilen?? batteriet är i bra skick spelat rätt länge med 62amp med gamla basen från 80talet frösihjäl

generatorn ligger på 120amp
    ljud 1500watts bas
    spl 1500steg

hoppas ni förstår min fråga

Re: skiljerelä Batterier frågor!

Enligt manualen till Biltemas skiljerelä så kopplar det ifrån batterierna vid 12,8 V och det kopplar ihop batterierna när spänningen går över 13,3 V. Jag har inte testat det relät, men det borde funka tycker jag.

Jag ser inga större problem att ha 80 Ah AGM-batteri i bagaget och ha skiljerelät mellan startbatteri-bakre batteri, se bara till att alla strömkablar+säkringar är rätt dimensionerade och har bra kontakt.

Comment

tycker du jag ska testa det reläet? och ska jag ha säkring efterbatteriet fram och innan batteriet bak ? sen en säkring till steget??

ska stoppa i ett extra batteri imån tänkte jag

tack för svaret

Comment

Det ska vara säkring efter främre batteriet och innan bakre batteriet, stämmer bra. De säkringarna är till för att skydda pluskabeln mot kabelbrand vid tex kortslutning och ska vara dimensionerade efter kabelarean. Slutsteget ska tydligen ha en 150 A säkring på sin pluskabel enligt manualen eftersom den inte har en egen säkring som skyddar mot diverse saker.

Comment

A precis har 35 kabel dragen genom bilen så jag ska säkra av med 3 150amp

Comment

Working...
          X