Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med uträkning baslåda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med uträkning baslåda

    har suttit och försökt få ihop en låda i bassbox 6 pro och vet inte om det blir att stämma.

    men basarna det handlar om är 4st rockford t110d2 parametrar finns här. http://www.rockfordfosgate.com/rftec...-T110D4-TS.pdf

    får till en låda som ska va 134l tom volym och ett 4" rör på 237mm fb 24,91hz.
    och inge dämpmatrial.
    detta kan väl inte stämma?

    de ska drivar av två rockford t20001bd kopplade två och två i två ohm.

    och jag vill ha de i samma låda då jag inte kan bygga sepparata lådor.

    Håller nu på med en sluten för att testa vilken model jag vill ha. och den är på 125l tom volym.

  • #2
    Re: Hjälp med uträkning baslåda

    Har du låtit programmet göra ett eget förslag ("suggest"-knappen)?

    När man låter ett beräkningsprogram föreslå en egen "optimal" låda så kan det ibland bli stora lådor med låga avstämningar om basen har hyfsat högt Qts, men även om basen har ett Qts som är lämpligt för basreflexlåda så är det inte säkert att lådförslaget passar till bil. Man får inte glömma att programmet är tänkt till hemmamiljö, inte en bilkupe.

    Har själv BassBox Pro och när jag räknar ut lådor så utnyttjar jag inte funktionen "suggest", istället provar jag mig fram tills det blir en frekvenskurva som ser "vettig" ut enligt min åsikt. Dessutom använder jag funktionen "room" och utgår ifrån 12 dB/oktav från 60 Hz, då blir det lite mer likt hur återgivningen kan tänkas vara i bilen.

    Valet av portarea beror på hur hög lufthastighet man vill tillåta och vilken inmatad effekt man tror att det kommer att vara, jag brukar utgå ifrån totala RMS-effekten hos basen/basarna eller eventuellt den effekt som det aktuella slutstegt kan ge (inom rimliga gränser i förhållande till vad basen/basarna tål förstås).

    Programmet "varnar" för hög lufthastighet vid ca 34 m/s, men man bör inte tillåta så hög hastighet i porten. I mina beräkningar försöker jag hålla mig till max 24-27 m/s när det gäller portar med koniska trattar i båda ändar, men fyrkantiga portar av diverse slag drar jag gränsen vid kanske 21 m/s eller lägre.

    Jag tror dock att en del som designar lådor vill hålla nere lufthastigheten ännu mer än det jag tillåter
    Last edited by Optima; July 8, 2013, 21:59.

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med uträkning baslåda

      blev ju inte dunder klok. men har testat lite i programet och la en volym på 160l tror det är det jag kan ha som max.
      och och skrev i 38hz på fb så det blev 33,71hz
      och och två 4" rör på 100mm blev att peaka lite.

      men fatt inget om hur jag kan se luft hastigheten och sånt.

      har idag testat min slutna låda och det blev inte bra tror den blev för stor.
      spela högre med dörrarna uppna fram. men kan det spela nån roll att jag lägger lådan i baksätet i en volvo 740 istället för att den är i skuffen?

      ska ju ha basarna i baksätet när bygget är klart. men då ska det tätas in mot skuffen. kan det ha nån invärkan att det är öppet till skuffen?

      lådan är på 125l

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med uträkning baslåda

        Man kan ju starta programmet på två olika sätt, dels som "Run Design Wizard" och dels som "Open Design Window". Jag kör alltid i "Open Design Window", där kan man se olika kurvor och prova sig fram med olika lådor+avstämningar. Gäller dock att gå in i "preferences" (i knappen "Edit") och ställa in hur man vill att sakerna ska se ut och bete sig.

        125 liter slutet ser ut att spela ganska djupt, men det är nog möjligt att basljudet blir så där när lådan ligger i baksätet istället för i bagaget. Har tyvärr dålig koll på exakta orsaker till att basen spelar högre med öppen dörr, men för stor låda eller för djup avstämning brukar väl vara två av orsakerna iaf.

        90 liter netto avstämd till 38 Hz verkar kunna spela "allround" som jag ser det, men om du vill kunna mata på med uppåt 2500-3000 W utan stor risk för flåsljud så vill jag ha åtminstone 380-400 cm2 portarea och den blir i så fall lång. 70 cm eller litegrann längre tror jag, har inte räknat exakt än.

        Comment

        Working...
        X