Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rockford HX2 RFR3112 slotport uträkning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rockford HX2 RFR3112 slotport uträkning?

    Har setat och räknat lite på en låda till min HX2.
    Enligt manualen ska den spela i ca 71L
    med 2st 4" rör på 32cm

    Ville då prova att bygga en slotport låda för det är inget jag testat förut
    men blev aldrig riktigt klok på det här med längd vs storlek på hålet osv.
    Min "beräkning" slutade med att dessa 4" rör motsvarar ca 10L
    och då räknade jag helt enkelt BxHxD och kom fram att en port som är
    35x7x40cm. Är detta ens i närheten av rätt eller är jag helt ute och cyklar ?

  • #2
    Re: Rockford HX2 RFR3112 slotport uträkning?

    Det är inte så man räknar om till slotport, man räknar istället ut vilken total innerarea det är på de två 4" portarna. Vanligaste innerdiametern på 4" port är 102 mm, det motsvarar ca 81,7 cm2 area.

    Omkring 163-164 cm2 slotport blir det alltså, men portlängden för slotport blir inte riktigt samma som för de två 4" portarna. Jag använder en portuträknare hos Carstereo.com när jag räknar ut slotportar: http://www.carstereo.com/help2/Articles.cfm?id=31 Den fungerar bra enligt mig.

    Nu verkar det inte stå i manualen till RFR3112 om 71 liter är nettovolym eller bruttovolym, men när jag kollar på den volymen+avstämning i mitt lådberäkningsprogram så ser frekvensåtergivningen ruskigt peakad ut. Definitivt ingen musiklåda iaf.

    Comment


    • #3
      Re: Rockford HX2 RFR3112 slotport uträkning?

      Jag är med andra ord ute och cyklar
      Ingen musiklåda, ren SPL med andra ord vilket inte känns lockande..
      Slutet som gäller trots allt, motsvarar ditt uträkningsprogram dom där 30L slutet eller har
      du någon annan teori för att få ut det bästa och mesta ur denna pjäs ?

      Comment


      • #4
        Re: Rockford HX2 RFR3112 slotport uträkning?

        30 liter slutet ser ut att kunna spela ordentlig djupbas. Basen har parametrar som tyvärr gör att en basreflexlåda för musik blir liten och får väldigt lång port, ur teoretisk synpunkt alltså. Ner mot 20-25 liter basreflex säger iaf mina uträkningar.

        Comment

        Working...
        X