Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rätt batterieliminator?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rätt batterieliminator?

    Nybörjarfråga här,

    Har ett slutsteg som jag använde till ett rullbart ljudsystem tillsammans med ett bilbatteri, och tänkte nu använda det som hemmastereo. Hittade en gammal 12 volts batterieliminator som jag kopplade in den i vägguttaget med, men det funkar inte med den, steget startar inte trots att jag har mätt att den matar ut 12 volt. Tänkte att den kanske måste klara ett visst antal ampere eller watt eller nåt sånt men har kass koll på de siffrorna.

    På slutsteget står det NPA 300 (=300 watt?), 2 ohm stable, high- and lowpass x-over. Batterieliminatorn klarar att mata ut 800 mA.

    Behöver jag en bättre batterieliminator och isf går det att köpa på biltema eller clasohlson?

    (Kommer ihåg att man var tvungen att koppla ihop minus och jord, så det är förhoppningsvis inget sånt fel som jag missat...)

    Tack på förhand!

  • #2
    Re: Rätt batterieliminator?

    Blir billigare att köpa ett slutsteg/förstärkare för hemmabruk. Den du har är riktigt klen ger bara 0,8a. Du behöver minst http://www.kjell.com/sortiment/el/st...t-300-w-p44481

    Comment


    • #3
      Re: Rätt batterieliminator?

      Ok, synd... Men man kanske kan använda ett nätagg från en dator? de är ju på 3-400 watt och har 12v-utgångar. Nån som har erfarenhet?

      Comment


      • #4
        Re: Rätt batterieliminator?

        Originally posted by Moga View Post
        Ok, synd... Men man kanske kan använda ett nätagg från en dator? de är ju på 3-400 watt och har 12v-utgångar. Nån som har erfarenhet?
        Kan funka men blir i klenaste laget eftersom de inte är 100% effektiva. Du måste dessutom lägga last på 5volts utgången för att regleringen ska fungera. Minst 1amp.

        Om du inte använder ett nyare och större men då blir det så klart dyrare och då är vi tillbaka till ruta ett igen.

        Comment

        Working...
        X