Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fel generator i rätt bil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fel generator i rätt bil?

    Nu har jag rejdat skroten och som alltid kollar jag efter grejer som kan vara intressanta till stereobyggandet..

    Tittar under huven på lite större bilar i hopp om att finna värre generatorer..
    Så öppnar jag bakluckan på någon Audi och hittar ett mindre kärnkraftverk i form av en 150A generator liggandes redan lösplockad, wunderbahr

    Nu är det ju naturligtvis en generator från en nyare bil med serpentinrem,
    multiribbrem eller vad det nu kallas, och jag har en Golf med fjunig v-belt och ett 70A monster (gissningsvis) så naturligtvis behöver jag antingen byta till multirem (vilket jag tänkt göra i ett senare skede men inte nu) eller byta remhjulet.

    Spelar det någon roll vad jag har för storlek på remhjulet?
    Antar att det gör det, men om det skiljer någon millimeter eller två?
    Bara att skruva dit hjulet från min originalgenerator kanske?

    Hört talas om belt slip när man byter till värre grejer men då var det tal om 320A vad jag vill minnas, däremot v-belt på en 150A känns som risken finns?

    Någon som tror att jag absolut MÅSTE ha multirem?

  • #2
    Re: Fel generator i rätt bil?

    Det är väl en fördel att kika på diametern hos det remhjul som drev generatorn på den bil som 150 A generatorn satt på, då kan du jämföra utväxlingsförhållandet mellan den bilen och din bil med hjälp av diametern på alla remskivor.

    Om utväxlingen görs lägre än ordinarie utväxling så tappar man förmågan att ge ström på låga varv (tomgången), men bara 1-2 mm skillnad borde inte innebära någon märkbar skillnad i strömförmågan.

    Med så pass stor generator känns det som att multiribbrem är att föredra, men jag vet dock inte hur stora generatorer man normalt sett kan driva med kilrem. Multiribbrem ger rimligtvis litegrann lägre friktion och då stjäl den inte lika mycket kraft från motorn.

    Comment


    • #3
      Re: Fel generator i rätt bil?

      Tackar för svar.

      Naturligtvis är det bara att prova egentligen, men tänkte mest om någon hade gjort liknande förr och kunde svara på vad som behövs på ett ungefär.

      Någon som vet om det finns något ställe på internet där jag kan läsa mer?
      Jag har sökt och sökt men det verkar svårt att hitta.

      På tv-serien Amplified monterade de dock en DC generator av rätt saftig modell på sin Karmann Ghia med V-belt, och det verkade fungera, ampere vet jag inte,
      men det lär nog inte varit mindre än 150 tycker man. Remmen beskrevs som "för tajt"

      Utväxlingen ska ju kollas, däremot så går ju V-belt längre ner i remskivan,
      medans man lägger en serpentin utanpå i princip, är det där nere i "grooven" som man ska mäta diameter?

      Kan även nämna att generatorn är stor.. och tung. Den vägde inte mindre än min verktygslåda full med verktyg när jag bar ut den från skroten. Vet inte om det gör skillnad att den väger lika mycket som mig typ.

      Comment


      • #4
        Re: Fel generator i rätt bil?

        På multiribbremskivan är det rimligtvis "åsen" man utgår ifrån eftersom remmen ligger ovanpå alla ribbor. När det gäller kilremsskivan är jag lite osäker på hur man räknar, men det bör inte vara nere i botten tycker jag. Kanske några millimeter innanför ytterkanten.

        Fast det beror även på hur man anpassar remmens bredd, ibland kan remmen ligga jäms med ytterkanten.

        Comment


        • #5
          Re: Fel generator i rätt bil?

          På Volvogeneratorn jag hade var det bredrem från början och jag bultade bara på 240ns kilremsskiva....den var ngt större i diameter men som fördel resulterade det i att jag hade FULL laddning redan vid tomgång. Dvs jag behövde inte komma upp i 2-2.5K innan generatorn gav fullt.
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment


          • #6
            Re: Fel generator i rätt bil?

            Originally posted by Lonefox View Post
            På Volvogeneratorn jag hade var det bredrem från början och jag bultade bara på 240ns kilremsskiva....den var ngt större i diameter men som fördel resulterade det i att jag hade FULL laddning redan vid tomgång. Dvs jag behövde inte komma upp i 2-2.5K innan generatorn gav fullt.
            Hur fungerade det när du varvade 2-2.5k med nya generatorn? Kände den av att den sedan länge laddade fullt? Vet inte riktigt hur det fungerar med generator och laddstyrning...
            Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

            Comment


            • #7
              Re: Fel generator i rätt bil?

              Någon som vet exakt hur man mäter utväxling på generatorns remskiva eller har nån aning vad jag finner info om detta?

              Generatorn bör ju rimligtvis bryta när den kommit upp i rätt laddning så då antar jag att det bara är en fördel att den laddar fullt från början?

              Comment


              • #8
                Re: Fel generator i rätt bil?

                Originally posted by Lillalilja View Post
                Hur fungerade det när du varvade 2-2.5k med nya generatorn? Kände den av att den sedan länge laddade fullt? Vet inte riktigt hur det fungerar med generator och laddstyrning...
                Det sköter ju regulatorn om så.......enda nackdelen är att denna kan bränna ut i förtid....hur mkt i förtid är svårt att säga men inte SÅ mkt.....kanske ett år eller två jämfört med annars.......kolen tar slut innan skulle jag tro..
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                Comment

                Working...
                X