Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slutstegsval till buss

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Slutstegsval till buss

Jag har åtta stycken Pioneer TS-G1723i högtalare och en baslåda med två 12" som jag ska sätta i en stor buss. Frågan är hur starkt slutsteg jag behöver till detta?

Re: Slutstegsval till buss

Vad är det för basar, märke och modellnamn?
    Ska steget/stegen drivas med 12 V eller 24 V spänning?
    Ska sakerna spela väldigt högt (riktig partybuss)?

Comment

Originally posted by Optima View Post
      Vad är det för basar, märke och modellnamn?
      Ska steget/stegen drivas med 12 V eller 24 V spänning?
      Ska sakerna spela väldigt högt (riktig partybuss)?
      12volt. Tyvärr är jag långt ifrån grejerna så vet bara att det är två tolvor i den.
      Det ska väl spelas rätt högt, men inte överdrivet högt, det viktigaste är att det låter betydligt bättre än med de gamla skithögtalarna vi ska byta ut.

Comment

Det skulle vara bra att veta vilka basar det gäller med tanke på impedans och om de är trögdrivna. 5-kanals steg kan nog funka, har kikat på Zachry R500H som enligt produktbeskrivningen ger 4x120 + 1x500 WRMS vid 2 Ohm.

En uppmätt specifikation hos Ljudia visar att steget strax över 120 WRMS på de vanliga kanalerna vid 2 Ohm och 1% distorsion, på baskanalen ger det 400 WRMS vid 2 Ohm och 1% distorsion.

Jag skulle nog kunna tänka mig att det räcker en bit iaf, kostar ju inte alltför mycket heller. Fast då gäller det att inte basarna tillsammans har lägre än 2 Ohms impedans.

Comment

Det skulle vara bra att veta vilka basar det gäller med tanke på impedans och om de är trögdrivna. 5-kanals steg kan nog funka, har kikat på Zachry R500H som enligt produktbeskrivningen ger 4x120 + 1x500 WRMS vid 2 Ohm.

En uppmätt specifikation hos Ljudia visar att steget strax över 120 WRMS på de vanliga kanalerna vid 2 Ohm och 1% distorsion, på baskanalen ger det 400 WRMS vid 2 Ohm och 1% distorsion.

Jag skulle nog kunna tänka mig att det räcker en bit iaf, kostar ju inte alltför mycket heller. Fast då gäller det att inte basarna tillsammans har lägre än 2 Ohms impedans.
          Tack, det där såg ju bra ut. Ska jag koppla alla högtalarna genom steget då?

Comment

Alla koaxialhögtalarna kan kopplas på steget, du parallellkopplar två stycken per kanal. Sedan kopplas baslådan på baskanalen, under förutsättning att impedansen inte blir för låg alltså.

Comment

Alla koaxialhögtalarna kan kopplas på steget, du parallellkopplar två stycken per kanal. Sedan kopplas baslådan på baskanalen, under förutsättning att impedansen inte blir för låg alltså.
              Ok, så ett 4-kanalssteg är uteslutet eller kan det funka?

Comment

Det kan fungera, men det är fortfarande viktigt att baslådan har en impedans som steget klarar av. I bryggkopplat läge klarar det flesta flerkanalssteg av 4 Ohm, men vissa klarar 2 Ohm.

Jag tycker dock att 5-kanals steg är ett bättre alternativ till de saker som du ska ha.

Comment

Det kan fungera, men det är fortfarande viktigt att baslådan har en impedans som steget klarar av. I bryggkopplat läge klarar det flesta flerkanalssteg av 4 Ohm, men vissa klarar 2 Ohm.

Jag tycker dock att 5-kanals steg är ett bättre alternativ till de saker som du ska ha.

Ok då kör vi på det!

Comment

Working...
                  X