Announcement

Collapse
No announcement yet.

Billigast möjliga nivå av "Good Enough"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Billigast möjliga nivå av "Good Enough"

    Efter lång tids frånvaro så var det dags igen. Ny (bättre begagnad) bil innebär nästan jämt att man måste göra något åt stereon för att det ska bli uthärdligt.

    Jag har länge suttit nöjd (typ) med anläggningen jag monterade i vår gamla Skoda Fabia Kombi. Den bestod av en pioneer HU (7000UB) som drev ett DLS reference RS6 kitsystem och 4x6 bak från pioneer. I reservhjulsbaljan låg också en platt aktiv sub och hjälpte till i basen.

    Nu har vi dock vuxit ifrån denna bil och införskaffat en Ford Mondeo kombi (mk3). I denna sitter det Fords standardstereo cd6000 och originalhögtalare i fram- och bakdörrarna. Jag har en vision för vad jag skulle vilja göra med denna bilen, vilket innefattar slutsteg och kitsystem osv... men i dagsläget finns varken tid eller pengar till detta, men originalljudet är verkligen inget att hänga i julgranen. Min tanke därför är att byta ut originalhögtalarna för att åtminstone få en dräglig ljudkvalite på normala ljudnivåer.
    CD6000 ska enligt vad jag läst inte vara något under av ljudkvalite men min erfarenhet säger mig ändå att det allt som oftast är högtalarna som är den svagaste länken och den uppgradering som gör allra mest.

    Så min tanke är att så länge, tills den dagen kommer när tid och finanser tillåter ett större proekt, byta ut originalhögtalarna till något seriösare grejer som passar direkt i originalhålen. Min fråga till expertisen här är då, hur mykcet ska man lägga för att nå en hygglig ljudkvalite, utan ambitioner att spela starkare än för vardagsbruk men ändå så det är kul att lyssna på musik i bilen. Originalhålen är enligt vad jag läst anpassade för 5x7 högtalare, eventuellt så kan man få plats med 6x8, men jag har inte plockat bort dörrsidan och mätt än. Monteringsdjupet vet jag inte heller men jag antar att det inte är sådär extremt djupt. Jag är på jakt efter koaxialer så jag slipper dra kablar och montera på instrumentbrädan i dagsläget.
    Efter en snabb check på marknaden så verkar det finnas en mängd alternativ trots den något udda storleken. Det billigaste är Marquant från Jula för 199:- för ett par högtalare...billigt så det förslår, men är det ens bättre än originalhögtalarna?

    Nästa prisklass ligger runt 500-600:- med märken som Ampire och Blaupunkt,
    lägger man på ytterligare några hundra får man högtalare från DLS performance serie eller JBL för att nämna några exempel.
    Över tusenlappen får man värre serier från orion och JL audio men då känns det som att det börjar braka iväg prismässigt för en "mellanuppgradering".

    Jag planerar även att dra på lite dämpmatta på dörrsidorna när dom ändå är isärtagna, och ju billigare högtalarna blir desto mer pengar kan jag lägga på sånt. Så, hur högt ska man egentligen gå för att komma från "värdelöst" till "helt ok" ljud?
    Mvh Håkan

  • #2
    Re: Billigast möjliga nivå av "Good Enough"

    Känns ju som att ett par beggade steg å dra kablar för detta och dämpa dörrar och kanske montera högtalarna i bafflar vore en bra början. Kommer ju bli bra mycket bättre än original och minuset med org högtalare är nog mest att dom inte klarar högre volym. Vilket inte var så noga? Sen OM ekonomi tillåter framöver är det lätt att byta till ordentliga steg och högtalare. Känns iaf som den billigaste starten. Tror oftast bristerna i org system till största delen beror på inga steg å dålig installation.....

    Comment


    • #3
      Re: Billigast möjliga nivå av "Good Enough"

      Originally posted by Peppe_e View Post
      Känns ju som att ett par beggade steg å dra kablar för detta och dämpa dörrar och kanske montera högtalarna i bafflar vore en bra början. Kommer ju bli bra mycket bättre än original och minuset med org högtalare är nog mest att dom inte klarar högre volym. Vilket inte var så noga? Sen OM ekonomi tillåter framöver är det lätt att byta till ordentliga steg och högtalare. Känns iaf som den billigaste starten. Tror oftast bristerna i org system till största delen beror på inga steg å dålig installation.....
      Tack för förslaget, men jag glömde kanske nämna att en ytterligare aspekt är att det tyvärr inte får ta så hemskt lång tid heller. Med 15 andra projekt som egentligen har högre prioritet så är detta tänkt att vara en quick-fix både med avseende på pengar och tid. Att börja dra kablar, såga bafflar och montera slutsteg (som kräver urmontering av stereon och mer kabeldragning) så känns det som att tiden skulle springa iväg något alldeles oerhört.
      Min plan är att skruva loss dörrsidorna, byta högtalarelementen, rulla på lite butylgummi på dörrarna och skruva ihop igen, vilket borde vara görbart på en kväll utan problem, vilket är ungefär den tid jag känner att jag kan lägga på det här i dagsläget.

      För övrigt så kan jag säga att högtalarna är en stor begränsning ur ren ljudkvalitetssynvinkel i den här bilen. Dom distar något fruktansvärt redan på låga volymer (så låga att det inte beror på effektbrist) och homogeniteten i ljudet är fullständigt bortsprungen. Även om dom spelar, för ett originalsystem, hyfsat med bas, så fattas det så mycket annat så att det måste till ett byte. Men gärna till så liten kostnad som möjligt.

      Comment


      • #4
        Re: Billigast möjliga nivå av "Good Enough"

        Satsa på ett par JBL GTO 8629 det kommer att göra stor skillnad mot original högtalarna.http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-o...l-gto8629.html

        Dom billiga Jula högtalarna kan du nog skippa direkt då dom är lika dåliga som originalhögtalarna.
        sigpicMS-SOUND
        Micke7406

        Comment


        • #5
          Re: Billigast möjliga nivå av "Good Enough"

          Bra tips där med JBL-högtalarna, men hur kommer originalstereon cd6000 att orka med den något lägre impedansen jämfört med originalhögtalarna? Original är på 4 ohm. (jag vet att impedansen inte är konstant över alla frekvenser, men siffran ger ju ändå någon slags indikation på hur "svår" lasten är för förstärkaren)

          Bra också att veta att man nog kan skippa julaprylarna.

          Comment


          • #6
            Re: Billigast möjliga nivå av "Good Enough"

            Originally posted by hokan View Post
            Bra tips där med JBL-högtalarna, men hur kommer originalstereon cd6000 att orka med den något lägre impedansen jämfört med originalhögtalarna? Original är på 4 ohm. (jag vet att impedansen inte är konstant över alla frekvenser, men siffran ger ju ändå någon slags indikation på hur "svår" lasten är för förstärkaren)

            Bra också att veta att man nog kan skippa julaprylarna.
            Det är inga problem för stereon så det behöver du inte oroa dig för
            sigpicMS-SOUND
            Micke7406

            Comment

            Working...
            X