Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tig-svetsa korg till bas som spruckit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tig-svetsa korg till bas som spruckit

    Hej

    Köpte en bas av en kompis men när jag packade upp den så visade den sig ha gått sönder. Den är helt ny i kartong men måste ha tagit stryk i nån frakt i sitt liv.
    Jag fick pengarna tillbaka men då jag fortfarande är sugen på just denna bas(CDT ES-1200SQ).
    Så funderade jag på om den gick att laga istället. Därav min fråga som står i titeln.

    Kan man tig-svetsa ihop den spruckna korgen med bra resultat eller är det för känsliga grejjer?.

    En kass bild men jag har ritat rött där den spruckit. Den har spruckit på 3 av 4 ställen så den hålls fortfarande ihop men man ser att den spruckit.

    http://www.forumbilder.se/CE0B2/cdt.jpg

  • #2
    Re: Tig-svetsa korg till bas som spruckit

    Jag kan iallafall säga att tig-svetsa gjuten aluminium inte alltid är det lättaste.
    Det går att göra, helt klart. Men är inte alltid det lättaste.
    Det hela beror på kvalitén när den gjöts. Men kika hos närmsta svetsföretag! I Västerås vet jag ej, allt jag att jag har en snubbe som brukar svetsa åt mig/och min far men vet ej om han tar "outsider" jobb.
    Lincoln Mark Viii
    Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
    Sub: 4x DD 1508
    Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

    Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

    Comment


    • #3
      Re: Tig-svetsa korg till bas som spruckit

      Hitta en person till svetsningen är inget problem. Men jag tänkte om det va värt att ens prova.
      Eller om det blir -"Nej nej, gör det inte. Det kommer aldrig bli bra"

      Comment


      • #4
        Re: Tig-svetsa korg till bas som spruckit

        Du har väl inte mycket att förlora på det? :P
        Är väl bara att testa! 50/50. Antingen blir det skit bra, annars riktigt uselt

        Men gör svetsaren ett bra jobb tror jag faktiskt det inte kan göra så värst stor skillnad. Har du en bra svetsare som är noggrann så kommer det nog bli bra
        Lincoln Mark Viii
        Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
        Sub: 4x DD 1508
        Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

        Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

        Comment


        • #5
          Re: Tig-svetsa korg till bas som spruckit

          Efter närmare koll på basen så är den nog utom räddning. Blir nog för svårt att få det bra igen. Om man inte är duktig och kan plocka isär hela basen så bara korgen blir lös.
          Blir en fin hyllvärmare iaf.
          Last edited by Jens.L; April 21, 2013, 17:52.

          Comment


          • #6
            Re: Tig-svetsa korg till bas som spruckit

            Det går att hårdlöda aluminium med zink. Kanske till och med mjuklöda (kar dock inte kollat upp det).

            Kanske kan vara något att titta på?

            Edit: http://www.classicmotor.se/artiklar/...dning-med-zink
            Last edited by Dr. Mabuse; April 21, 2013, 21:53.
            "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

            "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

            Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

            Comment

            Working...
            X