Announcement

Collapse
No announcement yet.

4x12" i v70

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 4x12" i v70

    Har suttit och lekt med tanken att testa göra en låda för 4st basar i bagaget som ska vara enkel att flytta ur bilen när det behövs.


    Lådans maxmått blir ungefär 107x88x38cm frågan är om det är värt att satsa på 4st12" are.

    Tänkte försöka hitta begagnade element och steg eftersom maxbudgeten är ca 10k i bagaget.

    Tror ni att det är värt att satsa på 4 st, (hade vart coolt) eller ska jag satsa på 2st? tanken är att basa på i sommar, framljudet fixar jag senare,


    okej, tips på basar och passande steg som skulle passa i den lådvolymen?

  • #2
    Re: 4x12" i v70

    Tänk på att priset som räknas är nypris (så om du nu får bra rabatt eller köper begagnat spelar ingen roll) och gäller för både basar och steg. Sen ifall du ska få plats med 4st 12" i den lådan så lär dom monteras på ovansidan eftersom dom tar upp minst 120cm om dom placeras sida vid sida.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: 4x12" i v70

      Om man inte är ute efter att ha det allra värsta så skulle nog 4 st JBL GTO1214 drivet av GAS PRO2000D kunna spela hyfsat om lådan byggs med de maximala måtten och 22 mm material, sedan en port på 54340 cm2 (83,6x6,5 cm i uträkningen) som är totalt 23 cm lång. Beräknad avstämning blir ca 37-38 Hz.

      Kollar man nuvarande priser hos det ställe som säljer GAS så hamnar totalsumman inom budget. Det är nog inte helt omöjligt att i framtiden kunna sätta andra bättre basar i samma låda med samma avstämning och köpa bättre steg, med bättre resultat som följd.

      Har dock inte provat någon av sakerna som jag har skrivit om, allt är teoretiskt uträknat.

      Comment


      • #4
        Re: 4x12" i v70

        Frågan är bara, hur tusan får man plats med den portarean?! Lär knappast va risk för flåsljud iaf!
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #5
          Re: 4x12" i v70

          Jag hade fem 12" basar bakom baksätet i min BMW så du får nog enkelt plats med fyra i Volvon
          BMW E38 740
          BMW M5 -01
          bilradiohuset.se
          SM-guld 2012

          Comment


          • #6
            Re: 4x12" i v70

            Tack för svaren, tänkte om jag skulle bygga med NXD 1000.1 steg eftersom att jag redan har ett. http://www.dbakuten.se/bilstereo/slu...nal/nxd1000.1/

            Kanske att jag börjar med att bygga på dem, låt oss säga att jag har två sådan till att börja med. så att dom spelar två basar var då, nu återstår att hitta 4st basar som skulle kunna plats i den volymen och till de stegen.

            Håller mig helst borta från gas och mds osv. betalar hellre lite över budgeten och väntar nån vecka längre isåfall.

            Kanske JBL GTO1214 kan drivas av dom stegen också? eller något bättre alternativ?

            Comment


            • #7
              Re: 4x12" i v70

              dubbelpost.

              Comment


              • #8
                Re: 4x12" i v70

                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                Frågan är bara, hur tusan får man plats med den portarean?! Lär knappast va risk för flåsljud iaf!
                Hehe, där gjorde jag bort mig. Kul för dig då.

                543,4 cm2 skulle det vara, inget annat.

                Originally posted by Andreask View Post
                tänkte om jag skulle bygga med NXD 1000.1 steg eftersom att jag redan har ett. http://www.dbakuten.se/bilstereo/slu...nal/nxd1000.1/

                Kanske att jag börjar med att bygga på dem, låt oss säga att jag har två sådan till att börja med. så att dom spelar två basar var då
                Ja, det borde ju funka. Ett sånt steg ska nog driva ut 2 st GTO 1214 rätt hyfsat tycker jag.

                Comment


                • #9
                  Re: 4x12" i v70

                  4x SPL Dynamics V-300S4, 12" basar (695:-/st)
                  1x SPL Dynamics ICE 3500.1 (5995:-/st)
                  Totalt: 8 775:-

                  Då har du effekt till basarna så det räcker och du har pengar över till kalla öl.

                  Det hade nog säkert funkat bra med ett "ICE 1500.1" steg också. Då hamnar prislappen istället på 5775:- och du har mycket pengar tillgodo på bolaget eller närmaste kille som hämtar öl i tyskland, och DÅ, då har du fan ännu mer valuta för pengarna. Skämt och sido.

                  Jag tycker SPL är sjukt prisvärt. Går nog sätta ihop ett gäng olika bra alternativ här..
                  Har själv inte testat just denna setup, men har kört själv och lekt med andras spl-prylar mycket. Steg på ryggstödet, basar uppåt och port bakåt. Lådförslag ger jag inte ut, men ölförslag. =)
                  Last edited by Davidzzon; April 12, 2013, 10:31.
                  SM 2a, Street 2K 2015.
                  SM 2a, SuperStreet No wall 2012.
                  SM 3a, Bassrace 149.9 2012.
                  SM 3a, SuperStreet 1-2 2011.

                  Comment

                  Working...
                  X