Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo 740 missljud högtalare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Volvo 740 missljud högtalare

    Tjena! Har en volvo 740 med en marquant stereo, och 5,25" zenzonic högtalare i dörrarna. Blir missljud som skrapar o så i högtalarna när jag krämar på lite, men baslådan och så låter perfekt det är bara dörrhögtalarna som skrapar, och dom är kopplad till stereon. Bör jag sätta in ett mindre slutsteg fram för dörrhögtalarna, byta högtalare eller byta stereo? Förslag på vad man kan göra?
    Har ett mindre slutsteg som inte är inkopplat, men då måste jag dra en till strömkabel till batteriet och en till aux kabel till stereon va? Men då finns det dock bara ett uttag för aux på stereon. Kom gärna mdd förslag! Tack på förhand!

  • #2
    Re: Volvo 740 missljud högtalare

    Gissar att dom dörrhögtalarna spelar för djup bas,vilket dom inte klarar av.
    För det låtar så bara när du spelar på högt?
    Så antingen får du dela bort lite av lägsta basen på dom i stereon,om det går,eller koppla in det extra slutsteget du hade & skruva lite på högpassfilter så inte dom högtalarna spelar så djup bas )
    Min projekttråd om olika bilar.
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
    Äkta bio ljud
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
    Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
    http://mr-nonplus.blogspot.se/

    Comment


    • #3
      Re: Volvo 740 missljud högtalare

      Jah har skruvat ner basen på stereon till -7 så de låter så även om de bara är bas i baslådan.. Men de lilla slutsteget kan man dra auxkabeln från den till stora slutsteget eftersom det bara finns ett uttag på stereon?

      Comment


      • #4
        Re: Volvo 740 missljud högtalare

        Originally posted by Tobbann
        Tjena! Har en volvo 740 med en marquant stereo, och 5,25" zenzonic högtalare i dörrarna. Blir missljud som skrapar o så i högtalarna när jag krämar på lite, men baslådan och så låter perfekt det är bara dörrhögtalarna som skrapar, och dom är kopplad till stereon. Bör jag sätta in ett mindre slutsteg fram för dörrhögtalarna, byta högtalare eller byta stereo? Förslag på vad man kan göra?
        Har ett mindre slutsteg som inte är inkopplat, men då måste jag dra en till strömkabel till batteriet och en till aux kabel till stereon va? Men då finns det dock bara ett uttag för aux på stereon. Kom gärna mdd förslag! Tack på förhand!
        Det är inte högtalarna som är skrot? Du har inte möjlighet att testa några andra högtalare i dörrarna? Om du ska koppla in ett till steg så ja, du får koppla en till strömkabel till batteriet, alternativt ha en grövre kabel från batteriet som klarar att leverera ström både till ditt bassteg och det andra steget.

        Sen lite kabelkoll, det är inte en auxkabel du ska ha utan en lågnivåkabel Med en Auxkabel menar man oftast en 3,5mm telekabell(typ sån till hörlurar eller mobilutgång). En lågnivåkabel är en signalkabel som har RCA kontakter.

        Originally posted by Tobbann View Post
        Jah har skruvat ner basen på stereon till -7 så de låter så även om de bara är bas i baslådan.. Men de lilla slutsteget kan man dra auxkabeln från den till stora slutsteget eftersom det bara finns ett uttag på stereon?
        Det beror på hur inställningarna på stereon är. Om det endast skickas ut basfrekvenser på från stereon till bassteget så kommer det inte att fungera. Det kommer då bara spela bas ur dörrhögtalarna.
        1. Murphy's Law
        If something can go wrong, it will.
        2. Murphy's Law
        If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

        Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

        Comment


        • #5
          Re: Volvo 740 missljud högtalare

          Haha oj, ja visst är de dom där blå röda kablarna? Finns iaf bara ett sånt uttag på stereon.. Har provat med andra högtalare och de skrapar iaf..

          Comment


          • #6
            Re: Volvo 740 missljud högtalare

            Lågnivåutgången på stereon brukar ha röd och vit färg på kontakterna. Kolla hur det ser ut där kablarna till bassteget sitter i stereon, borde vara röd och vit kontakt i stereons anslutning tycker jag.

            Om stereon bara har en lågnivåutgång (dvs två kablar, höger och vänster) så måste den antagligen förgrenas när ett till slutsteg ska kopplas in, alternativt kan man dra vidare från bassteget om det finns en lågnivåutgång där som ger ut alla frekvenser. Remotekabel (av/påslag av steget) kan förgrenas från bassteget, inga problem.

            Marquant är inget kvalitetsmärke, därför ger nog stereon ut dåliga musiksignaler ganska fort när man vrider upp volymen. En viktig sak är dock att även en bilstereo, oavsett märke, ska ha bra strömförsörjning så att den kan arbeta så optimalt som möjligt.

            Har stereon klena strömkablar eller dålig kontakt i kablarna så blir ljudet dåligt när den ska driva högtalare, spelar ingen roll om högtalarna är av bra kvalitet.

            Comment


            • #7
              Re: Volvo 740 missljud högtalare

              Om jag fattat rätt så är dom kablarna på nyare stereos blå och röd, de är de på min iaf. Strömkablarna har jag inte kollat men ska göra de. Och ska kanske köpa en pioneer istället, hört att det är bättre kvalité? Så jag kan koppla röd/blåa kablarna på slutsteget för baslådan och koppla ström till batteriet så jag behöver inte koppla blå/röda till stereon eller vad menar du? Tack för alla svar btw!

              Comment


              • #8
                Re: Volvo 740 missljud högtalare

                Nu är jag osäker på om vi menar samma sak. Har nyss kollat i en PDF-manual till en Marquant bilstereo som säljs hos Jula, den har röd och vit kontakt på sina lågnivåkablar. Däremot är remotekabeln (styrkabel för antenn/förstärkare) röd/blå.

                Kika gärna i den här manualen på sidan 10 och skriv vilka kablar du menar: http://www.jula.se/media/pdf/product...N_20110401.pdf

                Jag törs nog säga att en Pioneer bör ha betydligt bättre ljudkvalitet än en Marquant.
                Last edited by Optima; April 8, 2013, 20:52.

                Comment


                • #9
                  Re: Volvo 740 missljud högtalare

                  Jaha ne dehär mena jag: http://www.garaget.org/mypage/galler...&image=1440358 inte min bild men den vit röda uttagen längst till vänstar(blå röd på min stereo) menar jag, jag måste ha två såna uttag för att koppla in två slutsteg, eller hur?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Volvo 740 missljud högtalare

                    Okej, jag visste inte att uttagen kunde ha den färgen på vissa stereoapparater.

                    För att kunna justera volymen till båda stegen individuellt så måste det finnas två såna uttag, det stämmer. Om man bara har ett uttag och förgrenar till två stycken så går det inte att tex enbart höja/sänka volymen till ena steget, fast det är kanske inte helt nödvändigt heller.

                    Köper du en ny stereo så bör du i så fall välja en med minst två såna utgångar, då är det inga bekymmer. Med nuvarande stereo finns alltså två alternativ som jag skrev i tidigare inlägg. Du får väl avgöra själv om du vill vänta med ytterligare ett steg tills du köpt en annan stereo.

                    Glöm dock inte bort det där med bra strömförsörjning till stereon, kolla även upp hur monteringen av högtalarna är. De ska sitta stumt och tätt mot dörrsidan, annars kan de inte spela midbas på ett bra sätt och slår i botten ganska lätt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Volvo 740 missljud högtalare

                      Vad gör man när man förgrenar då? Är de enkelt? Tack för all hjälp!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Volvo 740 missljud högtalare

                        Man delar upp en kabel till två kablar, exempelvis med så kallad "Y-split".

                        Exempel på sån kabel: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-o...wist-05-m.html men det finns diverse tillverkare och varianter hos flera butiker.
                        Last edited by Optima; April 8, 2013, 21:38.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Volvo 740 missljud högtalare

                          Jaha okej, ska fundera men tack för hjälpen!

                          Comment

                          Working...
                          X