Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låda till SPL Dynamics XTR-380D2S

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Låda till SPL Dynamics XTR-380D2S

Hej jag ska bygga en portad låda till en SPL Dynamics XTR-380D2S.

Här är planen:
    - en slot portad byggd i 19mm MDF med en panel inuti för att ge extra stadgar.

Jag har kollat på två lådor 113 liter / 6tum ggr 440mm port(rör)
    70 liter / 6tum ggr 440mm port(rör)
    Sen får jag tänka på att omvandla ifrån rör till slot port (lite kortare port då porten delar en sida med själva lådan)

Premissen
    -Lådan ska in i min passat 2004 kombi och drivas av min orion 1000rms steg
    -Lyssnar mest till hiphop

Frågorna
    -Hur ska avstämning vara i en passat kombi ? ngn med erfarenhet? peakar?
    -Vad tycks om dessa lådor?
    -Min lokala hornbach har som max 19mm MDF - räcker det?
    -Den stora lådan går mycket djupt - har jag stor nyttja av detta i praktiken?hur låter?

Stor tack för alla svar och tips!

Re: Låda till SPL Dynamics XTR-380D2S

Här är basen
    http://www.dbakuten.se/ovriga/spl-dy.../#.UVyj0ZMqzf4

Comment

80 liter netto med 225 cm2 slotport (50x4,5 cm i uträkningen) som är totalt 54 cm lång, beräknad avstämning blir ca 35 Hz. Förslaget är teoretiskt, har inte provat basen själv.

Den stora lådan verkar ha ganska djup avstämning, ner mot 32 Hz enligt vad jag får fram (räknat på 100 liter netto, vilket ser rimligt ut om lådan ska byggas 113 liter). Visst lär den spela rejäl djupbas, frågan är hur pass dominerande den lägsta djupbasen blir. Fast det kan ju dbakuten svara på.

19 mm MDF funkar säkert, men extra stagning skulle nog vara på sin plats.

Comment

Tack för svar ! Du är alltid att lita på Förslaget på 80 liter ser bra ut - man vill ju inte att djupbasen ska blir för dominerande.

Comment

Kom ihåg att jag bara spekulerade angående djupbasen, vill du få ett säkert svar så frågar du dbakuten.

Comment

sitter här och ritar lådan .. Funderar på en lite större port area - 300cm2. En port på 6cm ggr 50cm och då lite djupare med. Vad tror ni om detta? Är porten för stor. Jag ska behålla 80liter och 35hz men bara en större port.
            Last edited by fingrbang; April 5, 2013, 18:12.

Comment

Omkring 75 cm lång blir porten i så fall. 225 cm2 portarea borde funka med 1000 W inmatad effekt, men vill du ha 300 cm2 så är det bara att göra en sån.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                Omkring 75 cm lång blir porten i så fall. 225 cm2 portarea borde funka med 1000 W inmatad effekt, men vill du ha 300 cm2 så är det bara att göra en sån.
                Exakt 75cm blir en 90 grader böj med i porten... Tror du det påverkar ljudet ngt med större port?

Comment

Ljudet borde inte påverkas med större port. 90 graders vinkling gör iof att luftrörelsen påverkas, men med den arean ska det nog gå bra ändå. En trekantslist i hörnet på vinkeln skulle dock inte vara dumt.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                    Ljudet borde inte påverkas med större port. 90 graders vinkling gör iof att luftrörelsen påverkas, men med den arean ska det nog gå bra ändå. En trekantslist i hörnet på vinkeln skulle dock inte vara dumt.
                    Tack för all hjälp! Lägger jag en trekantslist blir det inte en flaskhals i porten? Kan man komma runt det?

Comment

En smal trekantslist, tex 15x15 mm, bildar ingen flaskhals. Om man kollar lite närmare hur portens innerbredd blir precis i vinkeln så är det betydligt mer än övriga porten, med lagom bred trekantslist kommer bredden i vinkeln att hamna mer rätt och luften bromsas dessutom mindre tack vare "mjukare" sväng.

Comment

Tack så mycke! Blir hournbach imorgon

Comment

jag räknar på lådans volym och undrar om någon vet volym på denna bas?

Comment

Jag brukar räkna 5 liter för 15" bas generellt, men när basen har rejält fet magnet (typ trippelstackad) och riktigt kraftig korg så kan man nog lägga till en eller två liter extra.

Comment

Så där har börjat på lådan! Tack för hjälpen optima!
                              Attached Files

Comment

Working...
                              X