Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo 940, Amega Q-Comp 50/60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Volvo 940, Amega Q-Comp 50/60

    Hallå där! Första posten här på forumet och är total nybörjare angående det här med ljudbygge. Jag har däremot alltid varit väldigt intresserad av ljudbyggen och således är jag ganska kräsen av mig..

    Jag är alltså i planeringsstadiet för mitt första ljudbygge i bil, och detta skall göras i en Volvo 940. Har kikat runt en del i olika forum/trådar och kommit fram till att Amega Q-Comp 50/60 skall vara något av de bästa i dess prisklass och mer än tillräckligt för vardagsbruk?

    Eftersom att detta är mitt första ljudbygge i bildörrar, så funderar jag kring om det verkligen är så "bra" att jag vågar mig på att plasta en ny dörr och få plats med 6.5"orna? Men framför allt, vore det möjligt att montera Q-Comp 50orna i 940n original och få bra ljud? (Jag är medveten om att de är 5.25or och att det stämmer storleksmässigt, men blir det bra?) Eller bör jag istället satsa på 6.5orna och plasta nya dörrar? Blir det extrem skillnad?

    MVH Dunderdraken.

  • #2
    Re: Volvo 940, Amega Q-Comp 50/60

    Jag hänger inte riktigt med i vad du menar med de olika storlekarna men kan säga lite vad som behöver göras

    Om du har tänkt att montera högtalarna i originalhålet så kommer du få kapa upp innerplåten i dörren för att magneten ska få plats. Inget stort ingrepp men akta så du inte kapar av alla sladdar i dörren(som jag själv råkade göra ). Du får även somsagt plasta dörren och skulle tro att det fungerar fint att sätta en mdfring på baksidan, sedan plasta in denna i dörren så du får en stabil baffel att montera högtalaren på.

    Om du bestämmer dig för att köra vanliga 5,25 så kan du köpa adapterringar på t.ex brl för att kunna montera dem.
    Se till att dämpa dörren rejält med dämpmatta också!

    En 940dörrsida kostar inte många kronor så tycker helt klart att du ska testa att plasta! Köp två dörrsidor av skroten eller byns volvoraggare för en 50lapp och börja testa
    1. Murphy's Law
    If something can go wrong, it will.
    2. Murphy's Law
    If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

    Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

    Comment


    • #3
      Re: Volvo 940, Amega Q-Comp 50/60

      Jag har för mig att 6.5" passar fram på 940. Men då får man inte på original gallret.

      Detta ska vara ett 6.5" DLS om jag inte minns fel.

      Comment


      • #4
        Re: Volvo 940, Amega Q-Comp 50/60

        Tack så mycket Snowgubben! Otroligt bra svar och väldigt väl förklarat, det tackar en nybörjare som jag för!

        Blir nog att åka till skroten och försöka få tag i 2 dörrar, för att sedan kunna testa mig fram och experimentera lite!

        @Jens
        Frågan är då om de element jag kollat ut spelar bra i den monteringen? Har fått uppfattningen att de behöver en ordentligt stabil montering för att spela på så bra som de är kapabla till.
        Last edited by Dunderdraken; April 2, 2013, 17:51.

        Comment


        • #5
          Re: Volvo 940, Amega Q-Comp 50/60

          Originally posted by Dunderdraken View Post
          Tack så mycket Snowgubben! Otroligt bra svar och väldigt väl förklarat, det tackar en nybörjare som jag för!

          Blir nog att åka till skroten och försöka få tag i 2 dörrar, för att sedan kunna testa mig fram och experimentera lite!

          @Jens
          Frågan är då om de element jag kollat ut spelar bra i den monteringen? Har fått uppfattningen att de behöver en ordentligt stabil montering för att spela på så bra som de är kapabla till.
          Vrf ej comp50 kombinerat med amega qw6?

          Comment


          • #6
            Re: Volvo 940, Amega Q-Comp 50/60

            I min 940 fick jag också in 6.5" direkt i dörren,hade inte heller original galler för,men högtalarna får inte vara för djupa då tar det i nått har jag för mig )
            Min projekttråd om olika bilar.
            http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
            Äkta bio ljud
            http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
            Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
            http://mr-nonplus.blogspot.se/

            Comment


            • #7
              Re: Volvo 940, Amega Q-Comp 50/60

              Originally posted by Jens.L View Post
              Jag har för mig att 6.5" passar fram på 940. Men då får man inte på original gallret.

              Detta ska vara ett 6.5" DLS om jag inte minns fel.
              Jag har JL 5,25" på originalplatsen, dock lite moddat bakom. Till just de högtalarna är det rätt stora galler som går ca 5-10 mm utanför skruvhålen på högtalaren och då tar de upp ungefär så stor plats som på bilden.

              Jag har öppnat upp bakom och gjort en platta i 12 mm spån som baffel och dämpat dörren en del, men det spelar inte i närheten så bra som det gjorde i testbänk i butiken. Själv så tänker jag bygga en stor platta i mdf där kartfacket ska sitta så att man får möjlighet att bygga det stadigt och med gott om plats för högtalaren att andas på.
              Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

              Comment


              • #8
                Re: Volvo 940, Amega Q-Comp 50/60

                Originally posted by ville91 View Post
                Vrf ej comp50 kombinerat med amega qw6?
                Hur tänker du? 5.25orna i dörrarna, diskanten i a-stolpen och qw6an som subbas i bagaget? Är som sagt nybörjare så förklaring/motivering vore utmärkt och uppskattat!

                Comment


                • #9
                  Re: Volvo 940, Amega Q-Comp 50/60

                  Originally posted by Dunderdraken View Post
                  Hur tänker du? 5.25orna i dörrarna, diskanten i a-stolpen och qw6an som subbas i bagaget? Är som sagt nybörjare så förklaring/motivering vore utmärkt och uppskattat!
                  5,25orna o diskanterna i dörrarna och qw6 röret under handsfacket .. sedan ngn bas i skuffen

                  Comment

                  Working...
                  X