Announcement

Collapse
No announcement yet.

ny bas, ny låda och nya funderingar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: ny bas, ny låda och nya funderingar!

    Originally posted by Mikka View Post
    Du ska göra det för att få större volym i lådan och se om det spelar bättre.
    Blir det bättre så vet du vad problemet är och du kan bygga en större låda

    Oj missade hur basen va uppbygd , Men tror fortfarande att din låda är för liten.
    får väl kasta ihop en på 30L och testa mig neråt, eller bör jag börja med större?
    \m/

    Comment


    • #17
      Re: ny bas, ny låda och nya funderingar!

      Originally posted by LuffarN View Post
      tar upp denna igen då jag stött på lite problem
      gjorde en låda på 23,4L, vilket lämnar 20,1l när basen är monterad. den träffar även de lite lägre tonerna och spelar väldigt snärtigt..
      problemet är att det låter som att den bottnar när man spelar lite tyngre metal med snabba och tydliga kaggar. det är alltså då man höjer volymen lite.
      Exempellåt

      då jag köpte basen så var den spelad ca 20h enligt förra ägaren och jag har spelat ett antal timmar med den själv.
      Kan det vara så att den inte lossnat riktigt än, alltså inte är riktigt inspelad?
      eller är lådan för stor?
      är inte alls så hemma på slutna lådor så jag vet inte alls!

      driver den med ett MAC audio fearless 1000D i 2 ohm
      inställningar: gain=ca 70%, BassEQ=0, LPF= ca 50Hz Substr= runt 45-50Hz.
      Det kan inte vara lådan som är ostabil eller så som ger ifrån sig oljud? Eller att den är otät?

      EDIT: Dum fråga kanske men jag vet inte hur noggran du är
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • #18
        Re: ny bas, ny låda och nya funderingar!

        Originally posted by ppk View Post
        Det kan inte vara lådan som är ostabil eller så som ger ifrån sig oljud? Eller att den är otät?

        EDIT: Dum fråga kanske men jag vet inte hur noggran du är
        hm, skulle kunna vara väggarna på lådan som är ostabila.

        de är bara 18mm och baffeln är 33mm, allt bygg i plywood. tät är den då den är laserskuren, limmad och skruvad. (skruvarna i brist på limkneckt)
        \m/

        Comment


        • #19
          Re: ny bas, ny låda och nya funderingar!

          Hur upplever du basen annars?.
          Spelar den någon djupbas , Har du märkt en kraftigt peak i högre frekvenser.
          Använder du dämpull i lådan ?.
          sigpicMS-SOUND
          Micke7406

          Comment


          • #20
            Re: ny bas, ny låda och nya funderingar!

            Originally posted by Mikka View Post
            Hur upplever du basen annars?.
            Spelar den någon djupbas , Har du märkt en kraftigt peak i högre frekvenser.
            Använder du dämpull i lådan ?.
            jo jag skulle säga att den går hyfsat lågt iaf
            inte märkt någon vidare peak heller, spelar nästan bättre på lite lägre frekvenser.
            ingen dämpull, nej.
            \m/

            Comment


            • #21
              Re: ny bas, ny låda och nya funderingar!

              Ok då borde inte lådan vara FÖR liten.
              Har stött på folk som haft på tok för små lådor och försökt RÄDDA upp ljudet genom att lura basen med att stoppa i dämpull. Det som då händer är att den tappar effektivitet och dom vrider upp och skickar in mera effekt och till slut når dom vad basen klarar och den slår i genom.
              sigpicMS-SOUND
              Micke7406

              Comment


              • #22
                Re: ny bas, ny låda och nya funderingar!

                Originally posted by Mikka View Post
                Ok då borde inte lådan vara FÖR liten.
                Har stött på folk som haft på tok för små lådor och försökt RÄDDA upp ljudet genom att lura basen med att stoppa i dämpull. Det som då händer är att den tappar effektivitet och dom vrider upp och skickar in mera effekt och till slut når dom vad basen klarar och den slår i genom.
                jo, har läst lite om det men vill ha en låda som spelar bra som den är utan "nödlösningar" så bygger hellre en ny. har kollat på basen så jag spelar och den ser inte alls ut att slå hela vägen då det låter, kanske man ska limma et lager 15mm plywood utanpå så väggarna blir lika tjock som baffeln?
                kan även vara att hatthyllan fortfarande ger lite missljud..
                eller att basen är slut helt enkelt...
                \m/

                Comment


                • #23
                  Re: ny bas, ny låda och nya funderingar!

                  Originally posted by Optima View Post
                  Slutet är ett bättre alternativ när man ser på basens Qts, helt klart. 15-20 liter borde funka tycker jag, dvs ungefär som i manualen. Har ändå räknat på två basreflexförslag och känner du för att testa dem så gör gärna det, men jag kan inte garantera att de funkar:

                  20 liter netto med 80 cm2 slotport (25x3,2 cm) som är totalt 74 cm lång, avstämningen blir runt 38 Hz.

                  15 liter netto med 60 cm2 slotport (25x2,4 cm) som är totalt 76 cm lång, samma avstämning.

                  Första förslaget har en relativt tydlig peak, andra förslaget är mer musikaliskt men får högre lufthastighet. Risk för flåsljud finns i båda alternativen, främst andra alternativet.
                  tar upp detta igen, får inte alls basen att spela som jag vill i sluten låda..
                  jag spelar ifrån den med fräscha orginal bredbandare kompletterat med 2 domediskanter.. frågan lyder: hur lång bör min port vara om jag använder mig av ett 4" rör, lådan är 20l med basen monterad..
                  porten kan vara rätt lång då jag har basen spelandes tätt genom skidluckan och tänkte ha porten genom hatthyllan.
                  \m/

                  Comment


                  • #24
                    Re: ny bas, ny låda och nya funderingar!

                    76 cm långt rör, sedan trattar i båda ändar.

                    Men så där dåligt ska ju inte basen spela, oavsett sluten låda eller basreflex tycker jag.

                    Comment


                    • #25
                      Re: ny bas, ny låda och nya funderingar!

                      Originally posted by Optima View Post
                      76 cm långt rör, sedan trattar i båda ändar.

                      Men så där dåligt ska ju inte basen spela, oavsett sluten låda eller basreflex tycker jag.
                      jag har ett tag irriterats över grova missljud och trott att det är hatthyllan eller plåten i baksätet som väsnats, idag fick jag nog och undersökte saken närmare..
                      det visade sig att upphängningen (som är limmad tillsammans med den stora "plastringen" ytterst) går att lyfta på ca 1/4 av basen. vilket resulterar i att en hel del luft tar sig ut där och att plasten slår mot lådan.. jag letar nu efter ett lim som passar för att limma upphängningen med!
                      \m/

                      Comment


                      • #26
                        Re: ny bas, ny låda och nya funderingar!

                        Lyfter denna lite igen, tycker fortfarande att det inte riktigt låter som jag vill.

                        kan någon beskriva generellt vad som händer om lådan är för stor/liten?

                        vad jag förstått så spelar den inte alls lågt i för liten låda och bottnar lätt i en för stor.

                        jag tycker att den återger lägre frekvenser bättre än de lite högre och att det låter som att den bottnar vid breakdowns (lyssnar mest på tyngre metal)
                        och har bara ett 4" kitt som framsystem. basen är delad upp till 80hz pga. detta.. jag vill bara göra det bästa utav saken och få lite snärt i baskaggarna.

                        ska man prova att stoppa in något och fylla upp lådan lite? alltså göra den lite mindre?
                        de rekommenderade, vad jag kunde förstå, 15-20L sluten låda. min är ganska exakt 20 med basen monterad så lite mindre vore kanske bra?
                        Last edited by LuffarN; July 19, 2013, 17:07.
                        \m/

                        Comment

                        Working...
                        X