Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koppla in Bilstereo..?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Koppla in Bilstereo..?

Hej!
    Jag är ny här och kan inte så mycket om bilstereo..men jag tänkte försöka installera en anläggning i frugans 59 Cheva herrgårdsvagn
    Jag har en ny Biltema CD spelare (skratta inte ni proffs) och en Piooner Rockford Fosgate bas med inbyggt slutsteg och uttag som jag fick med vid köp av en annan bil.
    Jag tänkte komplettera detta med några diskant,och/eller mellanregisterhögtalare och montera dessa under instrumentpanelen mot golvet, och låta subwoofern stå bak i bilen i.o.m att det är en herrgårdsvagn.
    OBS! jag är inte ute efter en "tävlingsanläggning" el.dyl. utan har ni tips om bra Diskant/mellanregisterhögtalare och hur jag ska koppla detta? och ev. speciella kablar jag behöver, och hur dessa ska kopplas in, så är jag väldigt tacksam om någon på detta forumet kan svara på detta.. Jag vet att många av er är duktiga här på forumet, och kan ni hjälpa en gubbe/nybörjare så blir jag otroligt glad
    PS: skickar en bild på bilen och ljudet om jag klarar installationen..
    Mvh Olof

Re: Koppla in Bilstereo..?

Hej och välkommen

Vad har du för budget? Det skulle säkert fungera om du satte ett par koaxialhögtalare under instrumentbrädan, eller så skulle du kunna köpa ett kitsystem där diskanten hamnar uppe på instrumentbrädan för att lyfta ljudet lite. För att få bättre fart på systemet så skulle man även kunna använda ett slutsteg till högtalarna, istället för att driva dem på stereon men då får man dra några kablar till

Vet du exakt vilken Stereomodell det är samt vilken modell på basen?
    1. Murphy's Law
    If something can go wrong, it will.
    2. Murphy's Law
    If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

Comment

Hej och tack för svar!

Ja CD spelaren är en Biltema Art.nr:24-666. Den är på 4x40W, Aux in kontakt3,5. ISO kontakt, mm.
      Subwoofern är en: Pioneer Champion Series 900W Limited,
      Rockford Fosgate PUNCH 600W
      ja det är vad jag får fram nu. Är det något annat du vill veta, så hör av dej igen. Är tacksam för all info
      Mvh Olof

Comment

Jo.. glömde att tala om att det kanske inte blir så snyggt med diskanter på instrumentbrädan.. Bilen är tänkt att få ny inredning så småningom, och det är därför som jag funderade på om inte det gick att installera diskant/mellanregister under instr.panelen (där det finns hyfat gott om plats. PS: dörrmontage blir det i nödfall ifall det inte fungerar på annat sätt.
        Och kanske är subwoofern för kraftig ? det ska bara lyssnas på gammal "good old rockn roll".. så kraften är inte så jätteviktigt..
        Mvh Olof

Comment

I en såpass gammal bil brukar det finnas rejält utrymme vid- ovanför kickpanel att sätta högtalare, så det är mitt förslag.
          (Detta går ofta att göra utan att förstöra inredningen totalt.....)

Comment

Jo, men på 59 Chevrolet sitter vent.kanalerna vid kickpanelerna, dessutom relän mm på förarsidan bakom kickpanelen, så tyvärr funkar inte det heller på den här.
            Men det jag mest efterfrågar är, om jag ex.vis kompletterar med 2 st högtalare, och monterar dom under instr.brädan. Hur ska jag koppla ihop detta ? Typ av kablar mm ?
            Mvh Olof

Comment

Originally posted by Imperial57 View Post
              Bilen är tänkt att få ny inredning så småningom, och det är därför som jag funderade på om inte det gick att installera diskant/mellanregister under instr.panelen (där det finns hyfat gott om plats.
              Det går rätt bra att sätta högtalare under instr.panelen spelandes ner mot "golvet framför stolarna/soffan".

Pierre
              SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Högtalarna (2st i fram) kopplar du in på + - front left och + - front right, bör stå på kablaget som (antagligen)följde med CD:n (högtalarkabel)

Din CD bör ju ha RCA-ut(left+right) för att koppla in ett slutsteg (lågnivåkabel)

Om du inte har några kablar för 12V till slutsteget så kan du använda ett lagom "strömkit".

EDIT: Den lösa lågnivåkabeln kan du skippa, medföljer i strömkitet.

Pierre
                SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Då din stereo inte har lågnivåutgång(2st rcakontakter på baksidan) så måste du även ha en högnivå till lågnivåomvandlare. Den kopplar du in på de vanliga högtalarna så får du sedan 2st rcakontakter som du kan dra till subwoofern.

Hur stort är hålet där dem ska monteras? samt hur mycket vill du lägga på ett par högtalare för instrumentbrädan?
                  1. Murphy's Law
                  If something can go wrong, it will.
                  2. Murphy's Law
                  If anything simply cannot go wrong, it will anyway.

Garaget: http://www.garaget.org/Snowgubben

Comment

Working...
                  X