Announcement

Collapse
No announcement yet.

4-kanal eller 2-kanal till framsystem?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 4-kanal eller 2-kanal till framsystem?

    Ska uppgradera ljudet i dörrarna i bilen min, ska sätta ett kit där och ett slutsteg till dem i bagaget. Från början vart det tänkt att bli ett 2-kanals steg Alpine PMX-T320 men för 400kr mer för man 4-kanals versionen och 3ggr mer effekt om man bryggar det. Finns det någon anledning att inte köra 4-kanalaren istället?

    Och en annan fråga, det kommer gå 3st lågnivå från stereon och bak, och högnivå från stegen och fram, dessa kommer gå på samma sida i bilen, finns det någon risk för störningar av något slag?

  • #2
    Re: 4-kanal eller 2-kanal till framsystem?

    Originally posted by Roppin_
    Ska uppgradera ljudet i dörrarna i bilen min, ska sätta ett kit där

    Är det 2 vägs-kit vi pratar om?

    Och en annan fråga, det kommer gå 3st lågnivå från stereon och bak, och högnivå från stegen och fram, dessa kommer gå på samma sida i bilen, finns det någon risk för störningar av något slag?
    Det är så låga strömmar som går igenom så om du inte kopplar med lös koppar tråd så tror jag inte det.

    Angående steget, ska du köra aktivt eller passivt?
    Last edited by baulie; March 4, 2013, 18:19.

    Comment


    • #3
      Re: 4-kanal eller 2-kanal till framsystem?

      Originally posted by baulie View Post
      Det är så låga strömmar som går igenom så om du inte kopplar med lös koppar tråd så tror jag inte det.

      Angående steget, ska du köra aktivt eller passivt?
      Det är ett sådant kit jag har:
      http://www.bilradiohuset.se/product....ategory_id=116
      Alltså två vägs.

      Förstår inte hur du menar med steget, passiva steg har jag svårt att få till hur dem skulle fungera?

      Comment


      • #4
        Re: 4-kanal eller 2-kanal till framsystem?

        Delningen vad det jag undrade, ska du köra aktiv delning eller passiv(d vs med medföljande filter)

        Comment


        • #5
          Re: 4-kanal eller 2-kanal till framsystem?

          Ska du köra aktivt, så måste du ha 4-kanal, d vs, 2 kanaler för diskant, 2 kanaler för mid. Passiv delning, d vs medföljande filter så får du mid+diskant ut i samma slinga, då räcker det med ett 2 kanal.

          Comment


          • #6
            Re: 4-kanal eller 2-kanal till framsystem?

            Originally posted by baulie View Post
            Delningen vad det jag undrade, ska du köra aktiv delning eller passiv(d vs med medföljande filter)
            Det blir passivt. Men varför kör man hellre 2-kanal än 4-kanal med 150wrms istället för 50 när det bara skiljer 400kr?

            Comment


            • #7
              Re: 4-kanal eller 2-kanal till framsystem?

              Som sagt, stirra dig inte allt för blind på watten, klassningen spelar lika mycket roll, sedan så ger dom inte "alltid" lika mycket som står i beskrivningen. Sedan blir inställningsmöjligheterna större på ett 4 kanal om du skulle bestämma dig för att köra aktivt.

              Comment


              • #8
                Re: 4-kanal eller 2-kanal till framsystem?

                Någon mer som vill säga något i ämnet?

                Comment


                • #9
                  Re: 4-kanal eller 2-kanal till framsystem?

                  Mer effekt innebär inte att det per automatik låter bättre. Vad är det för 4-kanalare du kikar på?
                  Vis vobiscum sit!

                  Comment


                  • #10
                    Re: 4-kanal eller 2-kanal till framsystem?

                    Originally posted by Nordenmark View Post
                    Mer effekt innebär inte att det per automatik låter bättre. Vad är det för 4-kanalare du kikar på?
                    Nä men det bör ju enligt mina beräkningar gå att poppa på lite högre
                    Ett sånt här hade jag tänkt köpa: http://www.bilradiohuset.se/product....ategory_id=100

                    Comment


                    • #11
                      Re: 4-kanal eller 2-kanal till framsystem?

                      Jag skulle köra på 4-kanalaren, mer effekt men framför allt bättre att bygga vidare på.
                      Vis vobiscum sit!

                      Comment


                      • #12
                        Re: 4-kanal eller 2-kanal till framsystem?

                        Jag hade inte handlat alls av en affär som rödmärker priset när det är nersatt med mindre än en halv procent.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 4-kanal eller 2-kanal till framsystem?

                          Originally posted by Bengt View Post
                          Jag hade inte handlat alls av en affär som rödmärker priset när det är nersatt med mindre än en halv procent.
                          Vet inte om jag får skriva detta, men steget listar 1995:-

                          Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE


                          ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                          Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                          Comment


                          • #14
                            Re: 4-kanal eller 2-kanal till framsystem?

                            Originally posted by Horsyhorse View Post
                            Vet inte om jag får skriva detta, men steget listar 1995:-

                            Pierre
                            Och det betyder att du säljer till mig för det priset?
                            Va just modellen av slutsteg jag länkade till, inte säkert att det beställs på just det sidan.

                            Tycker du att 4-kanalaren eller 2-kanalaren vore lämpligast då?

                            Comment


                            • #15
                              Re: 4-kanal eller 2-kanal till framsystem?

                              Om du har råd så är det bara att slå till på 4-kanalaren.

                              Pierre
                              SEASTREAMS GARAGE


                              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                              Comment

                              Working...
                              X