Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 cab, baslåda fram, men vilken?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Saab 9-3 cab, baslåda fram, men vilken?

Hej alla, någon kanske kan peka mig i rätt riktning här.

Jag har Saabs mellanmodell på stereon, dvs "150w" systemet. Jag har kompletterat med JBL GTO 939 i ryggstödet som "alla andra" men jag hade lika gärna kunnat vika papperflyg av dom tusenlapparna. Det gjorde inte mycket för ljudet, ryggstödet äter upp allt som borde komma in i kupe'n.

Jag har ju blivit klok på at det är fram man vill ha ljudet ändå, så jag får byta framsystemet också, men vill gå en genväg tills vidare. Då går mina tankar oavkortat till baslåda. Jag har egentligen bara plats till ett kort basrör/rörbas/bazooka på runt 35cm, och då får det bli slutet rör, med andra ord förlorar jag en hel del djupbas, vilket ju är vad jag är ute efter.

Jag har mätt och grejat och haft mig med kan bara hitta EN färdig låda som är portad som "passar" under handskfacket och det är JL Audio's Microsub CP106LG-W3v3. ( http://www.jlaudio.com/cp106lg-w3v3-...-systems-93300 )

Men jag vet inte riktigt om det är vad jag blir nöjd med? Jag har inte grejat med bilstereo på tio år och ser ju att utveckligen på lådstorlek har gått rätt håll, men hur pass bra är den här och man skjutsar i den 200wrms som jag har till förfogande för tillfället? Finns det några andra alternativ? Bör jag sikta på en 8" i hemmasnickrad portad låda anpassad efter bilen? I så fall, vilket element bör jag titta på? Är Amegas/JL's rörbasar kass på djupbasen? Någon som vill peka mig åt rätt håll?

Re: Saab 9-3 cab, baslåda fram, men vilken?

Verkligen ingen som har nåt att komma med?

Comment

plasta handsfacket och sätt en 10" fram? åk till ljudbyggaren o se vad de kan göra

Comment

Tanken har slagit mig men jag vill inte modifiera för mycket av bilen. Det ser ut som om kupefläkten sitter under handskfacket också och den vill jag ju ha kvar så volymen blir nog inte så stor med den kvar. Jag vill bara slänga in en lös låda under istället. Det får bli en 6w3v i JLs låda för enkelhetens skull. Det är det ända jag vet som finns med så små mått.

Comment

Originally posted by CabKen View Post
          Tanken har slagit mig men jag vill inte modifiera för mycket av bilen. Det ser ut som om kupefläkten sitter under handskfacket också och den vill jag ju ha kvar så volymen blir nog inte så stor med den kvar. Jag vill bara slänga in en lös låda under istället. Det får bli en 6w3v i JLs låda för enkelhetens skull. Det är det ända jag vet som finns med så små mått.
          kolla amegas rörbas eller jls

Comment

Finns även 8 tummare som klarar små lådvolymer. Då får du åtminstone liten chans till lite lågbas.
            T.ex. denna: https://ljudbyggaren.mobilizer.se/in...roduct_id=1652
            Körde med den i 2år och var mycket nöjd. Lättdriven och klart bättre än Amega eller JL röret. Har testat dem båda och Amegaröret låter snäppet bättre än JL.
            Octan
            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
            Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
            Team Ljudbyggaren

Comment

Originally posted by CabKen
              Jag har kompletterat med JBL GTO 939 i ryggstödet som "alla andra" men jag hade lika gärna kunnat vika papperflyg av dom tusenlapparna. Det gjorde inte mycket för ljudet, ryggstödet äter upp allt som borde komma in i kupe'n.
              I ryggstödet, hur menar du där?

En cab är ju ofta svår att få till basljudet i enligt vad jag förstår. Jag har aldrig provat att bygga i en sån biltyp och vet inte riktigt vilka förutsättningar det finns att göra någon form av låda i bagaget, men en 6x9" fullregisterhögtalare måste ju åtminstone ha "fritt" in till kupen för att musiken och rösterna ska höras på ett bra sätt.

Man skulle kunna bygga lådor till dessa element eftersom det finns parametrar, fast lådorna blir i teorin förhållandevis stora även om de bara ska spela frekvenser ner till tex 45-50 Hz med hyfsat tryck.

Comment

Om det är nya generationens 9-3a (vilket det bör vara om du har 6x9" uttag i ryggstödet) så får du inte i nåt större än 6,5" i handskfacket utan att offra kupéfläkten. Det går dock att få till en rätt stor låda, portad kan också fungera men då finns inget utrymme över i handskfacket.

Optima: SAAB 9-3 cab 04- har uttag fär 6x9" basar i ryggstödet (ja ryggstödet) och det fungerar faktist rätt bra med originalsubbarna då det är en typ av bandpasslåda.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Chriztoffer: jag fick total ljudutsläckning på basen innan jag fyllde hålrummen med skumgummimattor. Det skramlar och lever djävel i bältesrullarna och plåtarna som de utskjutande volt-skyddande nackstöden sitter i ska vi inte snacka om. Man får köpa en hel fabrik som gör dämpmattor om man ska få tyst på ryggstödet. Skumgummitjockleken i ryggstödet är så tjock att den inte släpper in varken mellanregister eller diskant men basen letar sig genom tack vare de dedikerade hålrummet i skumgummit och dt perforerade skinnet, det har ju suttit en baslåda där bak på vissa modeller orginal.

Jag har nu även kikat på dls dubbla 6.5or i deras portade låda men pratade med en kille som inte var direkt imponerad av dom, men o andra sidan ligger hans ribba ljusår från min om vad som låter bra. Det verkar inte som om jag kommer undan med en färdig låda utan måste bygga en själv...och det ha jag inte grejer till så nu börjar det bli lite jobbigt Men den gemensamma nämnaren är att gå på en 8" istället för två 6.5" trots blyga 200rms i 4ohm till hands från steget?

Comment

Jag byggde lite i en 9-3 cab för ett par år sen och det blev bra dra i den, med originalelement! Satte SilentCoat på all plåt bakom ryggstödet och fyllde sen utrymmet bakom basarna med dämpull och kopplade på ett riktigt steg på originalbasarna. Det är inte meningen att det ska sitta koaxialer där, vilket det gjorde även i den innan jag rev bort dom och satte tillbaks original. Sätt ett par sjysta 3,5" koaxialer bakom sidopanelerna istället, det ger mycke mer för dom i baksätet.

Ang. baslåda så tycker då iaf jag att DLS RW6or imponerar, vist dom går inte tokdjupt i originallådan men dom fyller ut bra till ett originalsystem. Men i ditt fall hade jag satsat på 6x9" basar till ryggstödet istället, observera basar! Inge koaxialer alltså. Original funkar bra men även CDT har ett par som ska spela på bra. Vill du ha sub fram i handskfacket istället så är du låst till en 6,5" om du inte vill modifiera kraftigt.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Brc har en portad låda med dubbla dls 6.5or. Måtten verkar passa, tight men ändå, utan att ta upp allt fotutrymme på passagerarsidan, den kostar två tusen spänn. Jag provar med en sån. Sexniorna, gto 939 får sitta kvar tills vidare. Blir det riktigt anus så får jag väl krypa till korset och ta tag i allt på riktigt eller strunta i det och bara gilla läget med orginalsystemet.

Comment

Working...
                      X