Announcement

Collapse
No announcement yet.

installation utav dörrhögtalare.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • installation utav dörrhögtalare.

    Hej!

    Tänkte kolla med er, uppdaterade mitt framstegen till min Nissan micra till dessa högtalare, http://fastmek.se/mulltimedia/hogtal...-5-dc-pro.html

    Jag är däremot inte nöjd med hur de spelar, det har väldigt lite lowmid och original spelade mycket bättre, jag funderar ifall jag installerat dessa fel vilket försämrar deras prestation...

    Jag har även satt in ett par nya mds diskanter och ett focus acoustic delningsfilter som delar från 6,5"orna och diskanterna, allt drivet av alpine 117r huvudenheten...

    Jag var tvungen att slipa upp hålen för att de skulle gå in, och även sätta in distanser för högtalaren var 0,5-1 cm för djup och tog i fönsterskenan. Originalhögtalarna hade plasthölje bakom och runt i dörren och så men jag var tvungen att skära bort dessa för de nya större högtalarna, kan detta vara en av anledningarna till att original spelade bättre, att det var mer av ett "slutet" utrymme? högtalarna sitter stumt och jag har även använt silikon runt högtalarramen så att det inte läcker nånting där.

    Kan ni experter ge tips hur de skall installeras i dörrarna? Måste man täcka igen elementet bakåt? Det är ju massa stora hål i plåten på dörren så jag trodde inte det skulle spela någon roll. Eller är elementen helt enkelt dåliga? Jag har en stor baslåda i och det enda som hörs är i princip under 120 och över 1000 hz... Eller det känns som -15 db i lowmid registret

    Jag har rätt stora krav gällande ljud så elementen kanske är för lågkvalitativa, men det konstiga är att original lät bättre

    Tack så mkt!

  • #2
    Re: installation utav dörrhögtalare.

    Originally posted by Osse
    Hej!

    Tänkte kolla med er, uppdaterade mitt framstegen till min Nissan micra till dessa högtalare, http://fastmek.se/mulltimedia/hogtal...-5-dc-pro.html

    Jag är däremot inte nöjd med hur de spelar, det har väldigt lite lowmid och original spelade mycket bättre, jag funderar ifall jag installerat dessa fel vilket försämrar deras prestation...

    Jag har även satt in ett par nya mds diskanter och ett focus acoustic delningsfilter som delar från 6,5"orna och diskanterna, allt drivet av alpine 117r huvudenheten...

    Jag var tvungen att slipa upp hålen för att de skulle gå in, och även sätta in distanser för högtalaren var 0,5-1 cm för djup och tog i fönsterskenan. Originalhögtalarna hade plasthölje bakom och runt i dörren och så men jag var tvungen att skära bort dessa för de nya större högtalarna, kan detta vara en av anledningarna till att original spelade bättre, att det var mer av ett "slutet" utrymme? högtalarna sitter stumt och jag har även använt silikon runt högtalarramen så att det inte läcker nånting där.

    Kan ni experter ge tips hur de skall installeras i dörrarna? Måste man täcka igen elementet bakåt? Det är ju massa stora hål i plåten på dörren så jag trodde inte det skulle spela någon roll. Eller är elementen helt enkelt dåliga? Jag har en stor baslåda i och det enda som hörs är i princip under 120 och över 1000 hz... Eller det känns som -15 db i lowmid registret

    Jag har rätt stora krav gällande ljud så elementen kanske är för lågkvalitativa, men det konstiga är att original lät bättre

    Tack så mkt!
    Min fråga är hur det delningdfiltret delar vet du det?
    Sedan är dämpning av dörrarna ett alternativ som jag skulle övervägt omgående när du ändå håller på att greja med dörrarna, då det gör fantastisk skillnad.
    sigpic


    Jobbar På TAM Täby Air Maintenance
    samt sköter webbutiken www.pmshopen.se åt PM-Shopen

    Comment


    • #3
      Re: installation utav dörrhögtalare.

      Nej jag vet inte, men jag tror det är ett tvåvägs filter som delar till diskanten vid nånstans mellan 2 till 3 kilo, fullrange uppåt på diskanten och neråt på subben... sen kör jag ett 100 hz hpf filter från 117r på 6,5"arna där baslådan börjar lira.

      Jag har testat att köra 6,5"arna direkt ifrån förstärkaren i 117 enheten, och det är samma svaga basåtergivning så det är nog inte delningsfiltret det är fel på, snarare elementet/nånting vid montaget...

      alternativt att diskanterna är såpass mycket kraftigare än 6,5"arna så att dom knappt spelar, men jag har ändå satt diskanterna på -3dB och vridit ner diskanten rejält i huvudenheten så det är nog knappast det som är felet!

      jag vill ha 6,5"are med rejält bett i högbas/lågmid registret så att dom kan möta upp min väldigt kraftiga baslåda... men ändå spela snyggt
      Last edited by Osse; February 13, 2013, 23:04.

      Comment


      • #4
        Re: installation utav dörrhögtalare.

        100Hz delning för ett par 6,5or lät väl högt om du inte är ute efter att spela tokhögt! Har själv ett par av dom där elementen som jag provat lite lätt, dom spelar rätt bra i nedre midbasområdet men är lite klena uppåt så man bör möta upp med ett mellanregister av nåt slag. Men nog ska middarna gå en bit längre upp än 120Hz allt.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #5
          Re: installation utav dörrhögtalare.

          jag har ju 60, 80 och 100 hz alternativ, men iochmed att det inte låter som 6,5"arna lirar lägre än typ 500 hz så spelar det föga roll... vad kan felet vara? frustrerande är det iallafall...

          Dörrsidan i micran är ju helt öppen typ, med flera hål och så, så det är ju knappast någon fjädring eller motstånd på baksidan elementen, behöver det vara det? jag har som sagt tätat ev. springor och sånt som är mellan elementet och dörren så det läcker iallafall ingenting vid gasket tapen.

          kan det vara så att de element jag fått är defekta?

          när jag får dom att spela ordentligt ska jag börja labba med delningsfrekvenserna mellan bas och 6,5"arna.

          antar att det går att utesluta att det skulle vara pga frånvaron utav slutsteg på framsystemet, iochmed att handlar om balansen mellan diskanterna(som spelar bra) och 6,5"arna... och 6,5"arna håller verkligen inte diskanternas volym!

          Comment


          • #6
            Re: installation utav dörrhögtalare.

            Rör sig 6.5" elementen alls när du spelar? Har du prövat köra med 60hz på dessa och blir det då någon skillnad? Har du alla + och - kopplade rätt? Förutsätter att du inte kopplat diskanten på midbasens uttag på filtret nu
            Finns väl alltid en risk att en högtalare kan vara sönder men låter konstigt om båda skulle vara det.. Annars, om du har möjligt så ta ut ett element och pröva i någon annans bil, hemma för att se om du får något mera ljud ur den.

            Comment


            • #7
              Re: installation utav dörrhögtalare.

              Är det tätt mellan dörrsidan och kanten runt elementets framsida så att ljudet tvingas ut genom gallret, eller kan det läcka in bakom dörrsidan? Du bör nog försöka täta hålen i dörren så att den blir mer som en låda, det kommer ge en avsevärd ökning av midbas för det ska dom kunna spela!
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment

              Working...
              X