Announcement

Collapse
No announcement yet.

Huvudenhet class-d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Huvudenhet class-d

    Hej,

    Jag letar efter en bilstereo som drar lite ström, dvs en class-d, inga andra krav förutom bluetooth, med eller utan cd spelar ingen roll, har någon sett en lista över enheter med class-d?

  • #2
    Re: Huvudenhet class-d

    Till båtbruk ska tilläggas, behöver inte vara till marint bruk, men en förklaring till strömsnålheten...

    Comment


    • #3
      Re: Huvudenhet class-d

      Ingen som vet, eller finns det helt enkelt inga?

      Comment


      • #4
        Re: Huvudenhet class-d

        Vet ju ej vad den ska driva etc men ett alternativ skulle kunna vara en amp6 från 41hz och en blutooth mottagare, t.ex b-speech rx2. En amp6 drar 1A vid max belastning.

        Kolla post #957 i länken så ser du hur jag menar.

        http://www.minhembio.com/forum/index...&#entry3342661
        Sponsrad av www.dipit.se

        Comment


        • #5
          Re: Huvudenhet class-d

          Tack grekka, jag har kollat lite på liknande lösa delar, och har även en brikk audio hemma för lite tester av högtalare, problemet är väl att det inte går att få bra amperevärden på huvudenheter, och att man egentligen vill kunna boosta upp när man har landström, jag har runt 200 ampere att leka med men det är ju en hel del annat som ska ha sitt..

          Comment


          • #6
            Re: Huvudenhet class-d

            Vad skall du driva?
            /tycker Erik.

            Comment


            • #7
              Re: Huvudenhet class-d

              Strömförbrukning beror väldigt mycket på hur högt du spelar också. Det finns i princip inga större klass-AB-slutsteg som klarar att spela fullt med sinus under mer än ett antal sekunder. Ett par hundra watt förluster i en liten kylfläns funkar inte länge. Men eftersom de flesta av oss spelar musik så är det inget problem.
              Det är så med huvudenheter också. Ett exempel jag kan dra är:

              Huvudenhet 1A i tomgång och kanske 2A när du spelar musik så det trycker på lite.

              Huvudenhet 1A i tomgång plus ett Alpine KTP-445 klass-D-slutsteg (0,45A tomgång) blir kanske tillsammans 1,6A när du spelar lika högt som i exemplet ovan.

              Så du ska spela på ganska hårt eller ha stora slutsteg för att det ska löna sig med klass D ur en strömförbrukningssynpunkt.

              Comment


              • #8
                Re: Huvudenhet class-d

                Högtalare med hög känslighet känns lite som A & O för att konceptet ska hålla.
                Sponsrad av www.dipit.se

                Comment


                • #9
                  Re: Huvudenhet class-d

                  Minns att panasonic sålde en hu som hade klass-d steg i sig. Men det var ett par år sen, vet inte om någon tillverkare kör med klass-d i hu idag
                  Beemer med enkel installation

                  Comment

                  Working...
                  X