Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kanalerna spelar olika.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kanalerna spelar olika.

Jag har precis skaffat mig ett Performance CA41 som jag kör med 2x Nobelium 5.2 d.v.s:

4st 5.25or
    4st diskanter
    4st delningsfilter

Jag har en BMW E39 och jag ska ha ena kittet i framdörrarna och andra kittet i hatthyllan.

Jag har kommit så långt att höger framdörr är klar och låter utmärkt när jag kopplar in delningsfiltret till kanal A på steget.

När jag va klar med vänster framdörr testade jag även denna. Men den låter inte alls som höger, den spelar ingen bas alls och spelar även lite lägre när den är inkopplad på kanal B. Jag bytte plats på högtalarna i steget så höger(som lät bra) satt i kanal B och vänster(som lät illa) i kanal A. Problemet flyttade sig till höger sida som innan lät bra. Alltså är det inte fel på elementet.

Samma sak händer i kanal C/D där det är D som låter dåligt.

Vad orsakar detta och hur löser jag det?

Re: Kanalerna spelar olika.

Hur har du kopplat lågnivåkablarna och hur står filtren på steget?
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
      Hur har du kopplat lågnivåkablarna och hur står filtren på steget?
      Original högtalarkablar som går till hatthyllan har jag klippt och skarvat på en hög till lågnivå omvandlare.
      från den går det 2st RCA röd och blå till steget.

Jag vet ju inte vilken som är höger och vänster på originalkablarna som jag skarvat på hög till lågnivå omvandlaren?

Comment

Prova byt plats på rca:n och se om felet flyttar sig till en annan högtalare. Om så är fallet ligger felet före steget.

Comment

Originally posted by dickbender View Post
          Prova byt plats på rca:n och se om felet flyttar sig till en annan högtalare. Om så är fallet ligger felet före steget.
          Ja det flyttar sig till andra högtalaren som innan spelade bra.
          Bytte jag plats på RCA i bägge ändar så kvarstod problemet så det är ju inte fel på RCA-kabeln, eller?

Comment

Om felet flyttar sig när du skiftar lågnivåkablarna så ligger inte felet i steget utan i omvandlaren. Sen är jag lite osäker på det steget men kan hända att du måste ha signal in på alla kanaler för att få ut signal.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Hög-lågnivåomvandlarn som är kass, men de kan du kolla på samma sätt med högtalarkablarna in i omvandlarn.

Comment

Originally posted by dickbender View Post
                Hög-lågnivåomvandlarn som är kass, men de kan du kolla på samma sätt med högtalarkablarna in i omvandlarn.
                Hmm. Den är köpt på biltema. Den är helt ny så borde ju inte vara något fel på den? Jag har möjligtvis kopplat original högtalarkablarna som går till hatthyllan fel till omvandlaren? Det är ju 2st för varje sida och originalkablarna är ju i random färger så jag vet inte vilken som ska skarvas med vilken kabel. Men det kanske inte spelar roll?

Comment

Originally posted by mrooz View Post
                  Hmm. Den är köpt på biltema. Den är helt ny så borde ju inte vara något fel på den? Jag har möjligtvis kopplat original högtalarkablarna som går till hatthyllan fel till omvandlaren? Det är ju 2st för varje sida och originalkablarna är ju i random färger så jag vet inte vilken som ska skarvas med vilken kabel. Men det kanske inte spelar roll?
                  Är det någon innan dig som har varit där och klippt? Annars ska det finnas färgkoder att få tag i
                  Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

Comment

Nja plus och minus på rätt ställe in i omvandlarn menar du? Kan va nått sånt kolla vad som är plus och minus på högtalarna du tog kablarna från så kan du lista ut vad som e vad trots random färger.

Comment

Nä det är jag som klippt.

Till höger bak var det blå/lila och blå/vit
                      Till vänster bak var det gul/rosa och gul/vit (lite osäker)

Hur kollar jag vad som är plus och minus? multimetern visar ungefär lika mycket i alla kablar.

Comment

Brukar finnas + o - markering på de högtalarna, kolla på dom som du tog bort.
                        Audi A6 2,4 Quattro
                        HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
                        Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

Comment

Originally posted by t0mas View Post
                          Brukar finnas + o - markering på de högtalarna, kolla på dom som du tog bort.
                          Problemet då är att de kablar jag klippt går till en kontakt som sedan går in i högtalarlådan med en annan färgsättning på kablarna. Jag måste också riva ur hela hatthyllan för att kunna se vilken som är +/- på högtalarkontakten, vilket inte är ett alternativ.

Comment

bumpar denna då jag har bråttom att få ihop bilen.

Comment

Har du prova flytta kablarna in i omvandlarn?

Comment

Working...
                              X