Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur får jag signal till 2 steg med bara högnivå?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur får jag signal till 2 steg med bara högnivå?

    Hejsan!

    Ska koppla in två steg i bilen, ett DLS CA-23 som ska driva ett par lösa middar.
    Samt ett MTX Road Thunder RT604 4-kanal som ska driva mellanregister och sub bryggat.

    Har ett originalsteg i bilen, där kan jag ta högnivå. Saknar dessvärre kontakten som ska in i dls-stegets högnivå.

    Så hur ska jag göra för att få signal till de båda stegen? Behöver ju sammanlagt 3 par rca från 4st högtalarkablar.

    Har en hög till lågnivåomvandlare här hemma, men den ger ju bara ut 1 par rca. Kan man koppla in den på DLS steget och sedan OUTPUT på steget till MTX input och då splitta de som går från output?

    Tack för hjälp!

    /Robin

  • #2
    Re: Hur får jag signal till 2 steg med bara högnivå?

    En del steg kan ge ut lågnivå när man kör högnivå in, men inte alla. Ett annat alternativ är att använda din hög till lågnivåomvandlare och kör Y-splittar på utgångarna för att dela upp signalen till stegen.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: Hur får jag signal till 2 steg med bara högnivå?

      Originally posted by ChriZtoffer View Post
      En del steg kan ge ut lågnivå när man kör högnivå in, men inte alla. Ett annat alternativ är att använda din hög till lågnivåomvandlare och kör Y-splittar på utgångarna för att dela upp signalen till stegen.

      De blir ju rätt många splittar isåfall, hur påverkar detta kvalitén? Blir de kattskit eller ska man köpa ett bit ten för att få lite extra funktioner tex?

      Menade från början att köra högnivåomvandlare och sedan köra lågnivå till DLS, sedan output på steget och vidare till 4-Kanalaren.
      DLS-steget får ju då full-range in, men frågan är om output har Full-range..

      Comment


      • #4
        Re: Hur får jag signal till 2 steg med bara högnivå?

        Signalkvalitén ska inte förändras av splittar, däremot så kan signalnivån blir något lägre. Om ett steg får fullrange in så ska även utsignalen (lågnivå då alltså) vara fullrange då det bara är en vidarebygling.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #5
          Re: Hur får jag signal till 2 steg med bara högnivå?

          Tack för svar. Då borde de funka med adapter. Sen lågnivå från den till Dls-steget. Sen två splittar på output till fyrkanalsstegets input.
          Att balansera och fadea ljudet kommer inte gå kanske men i framtiden finns plats för dsp.

          Comment

          Working...
          X