Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare behöver hjälp med att förbättra ljudet i saab 9-3 00.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nybörjare behöver hjälp med att förbättra ljudet i saab 9-3 00.

Tjenare, som titlen säger så är ju helt nybörjare på bilstereo. Jag har precis köpt min första bil som är en SAAB 9-3 00 Aero (Halvkombi).
    Helnöjd med bilen, men däremot så är ljudet inget att hänga i julgranen. Så därför vänder jag mig till er här som har lite kunskap och erfarenhet.

Jag går fortfarande i skolan så därför är det redan tufft att ha råd med bensinen och försäkring, så därför ligger min budget på ungefär 2000 kr. Jag vill främst få mer bas i systemet, sen även en billig lösning för installation av AUX sladd eller USB (om det är enklare/billigare än aux)

Jag vet inte vilket ljudpaket som sitter i SAABen mer än att det är:
    • Två högtalare på intrumentbrädan
    • Högtalare i framdörrarna
    • Och två högtalare bakom baksäterna

Tack på förhand / Andreas

Re: Nybörjare behöver hjälp med att förbättra ljudet i saab 9-3 00.

Börja med att dämpa dörrarna ordentligt, det kommer ge dig betydligt bättre ljud och mer tryck i midbasen. Vill du ha ännu bättre/mer bas så är det ju en baslåda och ett slutsteg som gäller. Men personligen så skulle jag ju rekomendera att du byter ut 3,5" på brädan mot nåt bättre innan du lägger pengar på en baslåda.

Om du vill ha aux eller usb ingång så tror jag du måste byta huvudenhet, tror inte det finns någon möjlighet att koppla in aux på originalspelaren.

Comment

Budgeten är i minsta laget för att uppgradera högtalarna. Detta eftersom ett par nya högtalare kräver uppgradering av andra saker också.

"Mest för pengarna" får du genom att förbättra förutsättningarna för dina existerande midbasar i dörrarna. Se inspiration här från min gamla bil: http://www.perfoatris.com/bilstereo/midbass.html
      Fokusera på att dämpa plåten och dörrsidan med bitumen/alubutyl. Gör du det ordentligt så spelar original-högtalaren bra med bas! (Jag vet, då jag monterade tillbaka orginal-systemet i just desssa dörrar). Kostnad för detta landar på ca 500-1.000:- och en helgs jobb, lite beroende på vilket material du väljer.

Nästa steg är att få ordning på inställningarna. Det finns en service-meny i spelaren där du kan ställa in saker som loudness etc. Ibland är detta på och förstör allt vad bas heter. Kontrollera att det är avstängt (kolla instruktionsboken för hur du hittar menyn).

Aux kan du få via tex http://www.saabaux.se.
      // Gurra
      BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Comment

Originally posted by mollers

Jag vet inte vilket ljudpaket som sitter i SAABen mer än att det är:
        • Två högtalare på intrumentbrädan
        • Högtalare i framdörrarna
        • Och två högtalare bakom baksäterna

Är du säker på att det sitter ngt i framdörrarna och inte bara galler?
        Om det sitter fungerande originalhögtalare i framdörrarna brukar det rocka på rätt bra!
        Sitter det hgt där är det dämpa som gäller precis som ovanstående redan föreslagit.

Saknas det är nog det enklaste/billigaste sättet att få mer bas en låda & ett steg. exempelvis ngt paket från BRL el liknande, de brukar ha en 10" med steg för runt 2000:-

Ett par nya hgt i instrumentbrädan gör mkt åt ljudet rent tonalt men inte basmässigt tyvärr.
        Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Tack så jätte mycket för svaren!

Jag börjar inte pilla med detta efter nyår någon gång och då återkommer jag

Prio 1 är iaf aux

Comment

I nyare 9-3, 03-06 är det rätt klurigt att byta huvudenhet ja, men i din är det inga problem. Krångla inte med AUX på originalenheten, byt enhet istället så får du även mer funktioner och bättre ljud!
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Vilka enheter rekomenderar du inom den prisklassen?

Comment

Om du kan tänka dig att ha ett prylfack så finns det massor att välja på! Mest för pengarna ger Kenwood, t.ex. 6051 eller om du vill ha bluetooth så BT92. Alpine och Pioneer har också en del sjysta enheter i dennprisklassen men med mindre funktioner än Kenwood, dock lite mer välljudande och något högre byggkvalité.
                BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  Mest för pengarna ger Kenwood, t.ex. 6051 eller om du vill ha bluetooth så BT92.
                  Kan jag byta låtar med knapparna på ratten om jag köper en med bluetooth?

Comment

Med rätt kablage så ska det funka ja, även med den utan bluetooth.
                    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Installerade idag en kenwood kdc-bt92sd till saaben. Men får inte bakhögtalarna att funka.... Vill inte pilla för mycket på sladdarna då jag bara följde manualen och kan inte så mycket. vad kan det bero på?

Comment

har modellen före Bt92:an
                        Bt61:an och med den kan jag byta låt via knapparna och jag har orginalkablage

Comment

Originally posted by mollers View Post
                          Installerade idag en kenwood kdc-bt92sd till saaben. Men får inte bakhögtalarna att funka.... Vill inte pilla för mycket på sladdarna då jag bara följde manualen och kan inte så mycket. vad kan det bero på?
                          Ingen som vet vad som kan ha gått fel?

Comment

Har du kopplat i allt kablage? Ta gärna några foton och visa hur du kopplat in den.
                            // Gurra
                            BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Comment

Working...
                            X