Announcement

Collapse
No announcement yet.

Orion HCCA 10002 för att driva en bas?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Orion HCCA 10002 för att driva en bas?

HEJ jag undrar om detta är ett bra steg för att driva en bas (10'' 800watt) ?
    Jag frågar då steget är en klass AB och inte en D. Jag har fått ett väldigt bra pris erbjudande på en sån men vet inte riktigt om den är bra att driva en bas med .... hmmm
    Jag hade tänkt brygga den i 8 ohm (500watt) då min bas är 2x4ohm.
    Har läst manualen och man kan bara koppla ner till 2 ohm - är inte det rätt högt för en HCCA steg?

Jag harde annars köpen en Orion klass D men med det pris jag fått är dom mer än dubbelt så dyr.

HCCA 10002:
    http://www.orioncaraudio.com/hcca-li...max-power.html

Re: Orion HCCA 10002 för att driva en bas?

De flesta flerkanalssteg brukar "bara" tåla ner till 2 Ohm så jag tycker nog egentligen inte att det är så märkvärdigt, fast med tanke på att steget tillhör HCCA-serien så får jag ändå hålla med dig till viss del.

Vilken bas gäller det?

Comment

ja eller hur! dom gammla HCCA gick att koppla ner till 0.5 ohm :O
      Det är till min pioneer w2502d4

Comment

Den basen är i teorin väldigt tungdriven, men med basreflexlåda får man dock upp verkningsgraden ganska bra. HCCA 10002 kan nog knuffa på hyfsat, fast mer effekt hade nog inte varit dumt.

Comment

Ja mer effek är sällan dumt Tycker du den är tungdriven? men kännsligheten är väl 89db ? är inte det bra för en 10a?

Comment

Det står "89+-1,5 dB" i manualen, men det är med en låda inne i bilen. Bilkupen förstärker ju ljudet ordentligt i basområdet.

En teoretisk beräkning av känsligheten med utgångspunkt ifrån parametrarna säger att känsligheten ligger runt 78 dB.

Comment

Working...
            X