Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fel på min portad låda ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fel på min portad låda ?

Hej jag har byggt en portad låda till min pioneer w2502d4 efter pioneers egena rekomendationer(25.5 liter med basen och porten 76mmx95mm(längden med tratt)). Probelmet är bara att det låter riktigt dåligt! Jag har satt igen porten med en strumpa och då låter det mycke bättre. Vad kan jag göra för att bättra lådan? Ändrar porten? jag vill inte ha en större låda då resen av baggerumet är byggt runt den

Här är pioneer manual : http://a248.e.akamai.net/pix.crutchf...130W3002D4.PDF

Tacksam för tips
    Attached Files

Re: Fel på min portad låda ?

jag kolla i mitt program men den ville inte ha nån port fick fram 25 liter slutet. jag hade nog satt i gen porten

Comment

Tack för svar! Ja det låter vettigt det låter som sagt bra med en strumpa o boll i porten

Comment

På vilket sätt lät det dåligt?

Har kollat upp deras eget basreflexförslag och bla avstämningen med den där porten är ju alldeles för hög. Jag skulle vilja ha ungefär hälften så stor låda, men då blir porten väldigt lång.

Basens parametrar säger att slutet är bättre, håller med borrhans.
        Last edited by Optima; December 14, 2012, 22:57.

Comment

ja deras förslag håller inte alls ...jag följde den exakt och det låter skit - basen är inte distinkt och det är mycket oljud i basen. Men täpper jag till blir det starkare och mer klar, ren bas. :S
          Men då kör jag nog slutet, hur stor roll spelar volym i detta fall?

Tack för svaren

Comment

Det borde funka att köra slutet med nuvarande låda tycker jag, eventuellt kan den minskas med ett par liter om du vill testa det.

Jag är osäker om mitt basreflexförslag skulle låta speciellt mycket mer distinkt, med tanke på basens Qts, däremot blir frekvensåtergivningen mer jämn och ska gå märkbart djupare än Pioneers förslag.

Comment

Jag ta gärna emot förslag på en annan basflex Hur påverkar det om jag har en lite större sluten låda än optimalt?

Comment

I teorin blir det lite större konutslag och aningen mindre kontroll när lådan är större än "optimalt", men jag tror inte att det är så stor skillnad mellan nuvarande och deras rekommenderade låda (17 liter).

Den basreflexlåda jag tänkte mig är på 13 liter netto och 50 cm2 port som troligen blir runt 65-70 cm lång, vilket innebär minst en vinkling. Lufthastigheten vid 800 W är dock hög, kan inte garantera att flåsljud indviks.

Comment

wow så liten - 13 liter! det låter intresesant. jag ska funderar på det
                  Tack!

Comment

13 liter är ju nettovolymen, sedan får man lägga till plats för bas och port. Det blir en lite speciell låda i så fall, du får nog bygga så att basen sitter i sin egen volym och att porten fortsätter en bra bit utanför. Har inte ens kollat om det ryms att bygga så.

Vilka yttermått har din nuvarande låda?

Comment

Working...
                    X