Announcement

Collapse
No announcement yet.

Angående basar i en sedan

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Angående basar i en sedan

Skall framöver bygga baslåda i min civic sedan -91 och har lite funderingar.
    Finns två hål i plåten i hatthyllan. Tänker inte ge mig på open air, men tanken fanns att sätta basarna i hålen och bygga en låda under hatthyllan. Men problemet är att dör sitter mekanik för att fälla säten osv som jag inte vill bli av med. Så isf får jag bygga lådan några cm nedanför. Kommer då få bygga något cylinderliknande upp genom hålen. Kan väl inte vara bra?
    Är det då bättre att göra en vanlig låda under hatthylla med basarna uppåt under hålen? Eller kanske portarna vid hålen? Eller helt enkelt en låda med basar och portar fram mot sätet? (Finns ingen skidlucka)

Re: Angående basar i en sedan

Bygg lådan så långt upp som det går utan att den tar i mekaniken, sen bygger du bara på med bafflar upp mot hålen så att det blir rätt mellan låda och hatthylla.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
      så att det blir rätt mellan låda och hatthylla.
      Hur vet man när det blir rätt då?

Comment

ChriZtoffer>> Men menar du med högtalarna monterade i hatthyllan då? Det blir inga konstigheter med ljudet av att ha en "strut" på 5-10cm under basen?
        Sluten låda eller portar upp genom hatthylla oxå?

Comment

Innerdiametern på "struten" ska vara minst samma som basens infällnadsmått, men hellre aningen större så att ingenting stör konens luftförflyttning. Det ska inte bli några konstigheter att göra så.

Slutet eller basreflex beror bla på vilken låda basarna passar i och dels vilken musik du lyssnar på. Skriv vilka basar du har och även den musik som ska spelas mest, då är det lättare att ge råd.

Comment

Gör "struten"/röret så stort i diameter som möjligt och runda rejält i nederkant där det övergår till lådan så funkar det finfint.
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Tackar för tipsen! Så får det bli...
              Basar och steg har jag inte köpt, är helt fri helt enkelt...
              Musiksmak är tyvärr allt. Hårdrock, rock, pop.....
              Men uppskattar mer en följsam, ren och snabb bas än en djup om man måste välja
              Har iaf tänkt mig 2st 8" basar så ser det inte dumt ut i hatthyllan och behöver inte klippa allt för mycket i plåten...

Comment

Äsch! Har varit ute å kikat nu och finns inte en möjlighet att få till 8" i hatthyllan då det är för mycket mekanik där. Har inte tid att börja riva och flytta allt tyvärr. Så hade det funkat med en låda i skuffen och portar och basar upp mot hatthyllan där det iaf finns hål in till kupén? Lådan kommer ligga c:a 6-7cm under hatthyllan. Eller ska den byggas med basar och portar fram mot ryggstöd?

Comment

Om det finns skidlucka så kan du utnyttja den, annars bygga med basar och eventuella portar upp mot hatthyllan och göra en ram runt så att ljudet tvingas upp genom hatthyllan.
                  BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Hur ser handskfacket ut? Bygg in en 8: a eller 10:a
                    Audi A6 2,4 Quattro
                    HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
                    Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

Comment

ChriZtoffer>> Det ska jag kika på, är väldigt mycke "skräp" under hatthyllan. Så vet inte om det kommer gå att få det tätt där :/

Comment

T0mas>> helt klart värt att kolla på. Och kan ju faktiskt vara bra fastän man skaffar basar bak

Comment

hej! har du kollat upp dls subkit med 2st 6or?skulle kunna få plats men en tunn låda skruvad fast under hatthyllan (håltagning förstås men ljudmässigt bra).håller på med ganska exakt samma sak fast i en accord -92 med samma j-kla bakluckefjädrar o dyligt,mycket pusslande blir det.

Comment

Originally posted by honda92 View Post
                            hej! har du kollat upp dls subkit med 2st 6or?skulle kunna få plats men en tunn låda skruvad fast under hatthyllan (håltagning förstås men ljudmässigt bra).håller på med ganska exakt samma sak fast i en accord -92 med samma j-kla bakluckefjädrar o dyligt,mycket pusslande blir det.
                            Hur tunn då?? Känns ju som att den får vara typ 2cm eller nåt för att få plats mellan all skit å själva hatthyllan? Har nog missuppfattat dig?

Comment

Originally posted by Peppe_e View Post
                              Hur tunn då?? Känns ju som att den får vara typ 2cm eller nåt för att få plats mellan all skit å själva hatthyllan? Har nog missuppfattat dig?
                              Njae,där får du nog inte in en högtalarkorg,håltagningen gäller plåthyllan.sublådan får allt hänga under hatthyllan i skuffen.kunde inte fota igår pga snöstorm! Kommer snart.

Comment

Working...
                              X