Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på installation i dörrar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips på installation i dörrar

    Har köpt på mig lite stereoprylar och ska för första gången ge mig på att göra en riktigt ordentlig installation!
    Har ett Dls ur35i 3-vägs kit som har 5.25" midbas som skall i originalhålen i dörrarna. 2.5" dome i överkant dörrar och diskanter i/vid a-stolpar.
    Detta drivs av ett Genesis dual mono. Hu blev kenwood bt92sd....
    Är det någon som någonsin lyckats bygga bra lådor i sina dörrar och fortfarande har kvar sina elhissar etc?
    Eller blir det bra med att dämpa dörrarna och montera i baffel bara?
    Och bilen ska ju användas på bana så vill ju hellst hålla ner vikten. Någon som provat typ dbaxe spraydämpning? Väger ju inte som asfaltsmattorna!
    Kanske några allmänna tips för övrigt?

  • #2
    Re: Tips på installation i dörrar

    Vad är det för bil till att börja med?

    Jag vet inga som har lyckats bygga bort elhissarna i bilen när de byggt lådor i dörrarna. Oftast brukar ju kartfackens volym försvinna till förmån för lådvolym.

    självklart funkar det utan låda med variert resultat beroende på dörrens uppbyggnad. Men låda funkar i mitt tycke oftast bättre.

    Eftersom du vill hålla ner vikten så behöver du inte fylla hela bilen. dämpmattans funktion är exponentiell. Tycker du kan använda butylmatta i rimlim mängd. börja med några bitar på större ytor i framdörrarna och provspela.

    Comment


    • #3
      Re: Tips på installation i dörrar

      Det är en honda civic sedan -91, så finns nog inte ett gram ljudisolering i från fabrik
      Har nu kollat hos dls och dom rekommenderar 6-8 liter för sina midbasar. Och det kan faktiskt funka med en gjuten låda istället för handskfack i dörrarna! Och då fixar jag snabbfäste till dem så de bara är att skruva av när det behövs....
      Trodde jag skulle upp i närmare 15l för att det skulle bli bra!

      Comment


      • #4
        Re: Tips på installation i dörrar

        Jag håller på med 3 st. 6,5" högtalare i varje framdörr.
        Funderar på 3,5" koaxialer o sätta diskanternaA-stolparna
        Basar blir 2st. http://www.bilstereoforum.se/newrepl...ote=1&p=344552.
        DD basarna spelar väldigt bra, hoppas framsystemet hänger med
        Framsystemet drivs av ett Genesis Fivechannel o basarna av ett DD monoblock

        Comment

        Working...
        X