Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nu har jag hört bästa orginalljudet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Nu har jag hört bästa orginalljudet

Bra att du talar om det för en som vunnit sm i välljud 8 gånger och basat över en större bilstereobutik i fler år...
    /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
      Bra att du talar om det för en som vunnit sm i välljud 8 gånger och basat över en större bilstereobutik i fler år...
      Vadå då? Får jag inte svara som jag tycker?

Det jag menar är ju att typ en Audi a4 med största ljudpaketet så spelar det ju bra jämfört med en Audi a4 standard ljud.
      Last edited by Sound_lover; November 3, 2012, 21:00.

Comment

Originally posted by Sound_lover View Post
        Det Beror ju på vad du jämför med. Ett original ljud kommer aldrig låta bättre än efter monterat ljud.
        Jag har lyssnat på bilar på tävlingar o liknande som låter riktigt bra, men hur vanliga är de egentligen?

Är det inte mycket vanligare med 6x9or och en Crusher-boom-bang-mega-power 12" i en låda med "ett hål i lådan så basen kommer ut" (ingen port, bara hål)?
        "Ena diskanten är kass, men det hörs inte så mycket" är också en skön kommentar jag hört.

Om jag får välja mellan en taskig installation och illa valda eftermarknadsprodukter eller ett bra originalljud så blir det original alla dagar i veckan.

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
          Jag har lyssnat på bilar på tävlingar o liknande som låter riktigt bra, men hur vanliga är de egentligen?

Är det inte mycket vanligare med 6x9or och en Crusher-boom-bang-mega-power 12" i en låda med "ett hål i lådan så basen kommer ut" (ingen port, bara hål)?
          "Ena diskanten är kass, men det hörs inte så mycket" är också en skön kommentar jag hört.

Om jag får välja mellan en taskig installation och illa valda eftermarknadsprodukter eller ett bra originalljud så blir det original alla dagar i veckan.
          HAr lyssnat på en hel del anläggningar genom åren både på träffar och när jag jobbade på BRL (tom redan på bilradiolagret tiden) och de som har anläggningar som låter BAJS och helvete rent ut sagt är oftast människor som tycker det e ballt å dunka ölburken i dörren på sommaren... Bor ett gäng med snorvalpar här i älvsjö området som jag vet läser här och suger i sig som svampar av det de läser och med ganska billiga produkter så har de fått till det ganska bra. Men som sagt de som hörs e de som låter illa...

Comment

Det Beror ju på vad du jämför med. Ett original ljud kommer aldrig låta bättre än efter monterat ljud.
            Förvisso men med ganska små medel och ingrepp som inte syns går det att få det MKT bättre!
            Och detta till en kostnad som är mkt lägre än vad tillägget original kostar...

Sedan kan man alltid diskutera vad som är bra eller bäst, det viktiga är att man själv är nöjd!
            Jag skulle aldrig vara nöjd om jag betalt vad det kostar i V50:n tex....

Det är såklart bekvämt att det kommer direkt från fabrik och det är väl därför de säljer så många bilar med uppdaterat ljud.
            Sedan är det guld värt att ha BT HF/streaming till anläggningen - det skulle jag såklart köpt till!

Ett bra exempel på ruggigt dåliga investeringar historiskt är ju BMW:s värsta anläggningar i början på 2000-talet, där snackar vi KASS!! Man fick betala typ 40-50.000:- extra för det värsta och originalhögtalare plus en billig Clarion i en Passat lät MKT bättre....

Originally posted by Robsarve View Post
            Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Vadå då? Får jag inte svara som jag tycker?

Det jag menar är ju att typ en Audi a4 med största ljudpaketet så spelar det ju bra jämfört med en Audi a4 standard ljud.
              Japp! Och i förhållande till nåt eftermonterat för 10k i en Golf1a så låter Audin med värstingpaketet apskit....
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
                Japp! Och i förhållande till nåt eftermonterat för 10k i en Golf1a så låter Audin med värstingpaketet apskit....
                Ja det håller jag med om.

Det vore roligt att ta några bilar med Stora ljudpaketet och åka på en sq tävling så får man ju svart på vitt vilken som har finast ljud/installation

Comment

Originally posted by joj View Post
                  Förvisso men med ganska små medel och ingrepp som inte syns går det att få det MKT bättre!
                  Och detta till en kostnad som är mkt lägre än vad tillägget original kostar...
                  Skogholms Audi är ett lysande bevis på detta.
                  18-19K i kundpris i hans bil och den låter SÅ mkt bättre än originalsystem.
                  Men man ser inget
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by jonash View Post
                    Om man nu tar ex AUDI A4 Avant med B&O systemet vill jag nog inte kalla det för apskit. Att sen påstå att bara för att man köper prylar för 10000 låter det automatiskt bra/bättre är bara ett korkat uttalande även från dig min käre Jonas

Att köpa bilstereo för 10000 och få det att låta bra är en konst och bygger på att man hanterar hantverket Bilstereobyggnation. Har man de riktiga kunskaperna kan man troligtvis köpa prylar för 5-6000 och få fram ett vinnarljud.

De flesta biltillverkarna har idag tagit in riktiga ljudkonsulter som lägger ganska mycket tid på att få fram ett ljud som passar den stora massan. Med risk för att trampa på en hel del tår så anser jag att här på forumet sitter det mestadels ljudnördar med en ganska smal upfattning om vad ett optimalt ljudideal innebär. Vi är mästare på att hitta defekter i ljudbilden och skulle en frekvens ligga några dB fel kan vi gå i taket

De flesta människor nöjer sig med att ljudet är klart, tydligt och med en hyffsad knuff i botten. Skulle ex AUDI ta fram ett system tillsammans med B&O som lät korrekt enligt EMMA-skivan skulle det inte sälja så bra tror jag.

Vårt ideal här i Sverige lutar åt det hyperdetaljerade och kliniskt rena ljudet, ganska långt ifrån det ljudideal som funkar i resten av Europa.

Många moderna bilar idag lämpar sig inte att modifiera allt för mycket pga can-bus, most och andra integrationsprotokoll som är standard. I flera bilar går det helt enkelt inte att byta huvudenheten till en eftermarknads.

Summeringen av mitt dravvel är väl att bara för att du slänger ut originalstereon och köper eftermarknads måste det inte alltid bli bättre men om man har kunskapen kan man helt klart förbättra förutsättningarna.
                    Jag ÄR Gandalf!!!

Comment

Du är en fena på att få fram saker Gandalf!!!
                      Vore kul å ta med ett gäng oinsatta till tex Pierre i Kungsängen på en liten träff och ha bilar med olika ljudsystem i och se vad dem tycker, då vi som håller på med detta i Sverige kanske e en promille av de som gillar bra ljud.

Comment

Originally posted by Gandalf View Post
                        Om man nu tar ex AUDI A4 Avant med B&O systemet vill jag nog inte kalla det för apskit. Att sen påstå att bara för att man köper prylar för 10000 låter det automatiskt bra/bättre är bara ett korkat uttalande även från dig min käre Jonas

Att köpa bilstereo för 10000 och få det att låta bra är en konst och bygger på att man hanterar hantverket Bilstereobyggnation. Har man de riktiga kunskaperna kan man troligtvis köpa prylar för 5-6000 och få fram ett vinnarljud.

De flesta biltillverkarna har idag tagit in riktiga ljudkonsulter som lägger ganska mycket tid på att få fram ett ljud som passar den stora massan. Med risk för att trampa på en hel del tår så anser jag att här på forumet sitter det mestadels ljudnördar med en ganska smal upfattning om vad ett optimalt ljudideal innebär. Vi är mästare på att hitta defekter i ljudbilden och skulle en frekvens ligga några dB fel kan vi gå i taket

De flesta människor nöjer sig med att ljudet är klart, tydligt och med en hyffsad knuff i botten. Skulle ex AUDI ta fram ett system tillsammans med B&O som lät korrekt enligt EMMA-skivan skulle det inte sälja så bra tror jag.

Vårt ideal här i Sverige lutar åt det hyperdetaljerade och kliniskt rena ljudet, ganska långt ifrån det ljudideal som funkar i resten av Europa.

Många moderna bilar idag lämpar sig inte att modifiera allt för mycket pga can-bus, most och andra integrationsprotokoll som är standard. I flera bilar går det helt enkelt inte att byta huvudenheten till en eftermarknads.

Summeringen av mitt dravvel är väl att bara för att du slänger ut originalstereon och köper eftermarknads måste det inte alltid bli bättre men om man har kunskapen kan man helt klart förbättra förutsättningarna.
                        Ja, jag förutsatte helt klart att man kan både lyssna in och montera grejerna på annat sätt än vad originalplaceringarna ger.

Att "bara" byta ut högtalarna rakt av i en nyare bil med uppgraderat ljudpaket, kommer inte ge nån större effekt, inte såpass stor att det är värt det. Anser jag.

Däremot om man kan börja modda lite, och adderandet av en riktig sub ger ju enorma vinster. Och häri ligger hela poängen: Originalsystemen designas precis som du säger Gandalf utav duktiga personer men de har VÄLDIGT begränsade möjligheter att ta ut svängarna som vi gör när vi smäller dit sublådor i handskfacket och kapar i brädan och vinklar on-axis.

//J
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Volvo hade en lyckad placerning av sin sub.
                          Reservhjulet gjorde att de kunde ha ett större ellement än tillex de som måste ha små lådor Med 2st basar inbyggda i sidan av bagaget.
                          Gitarrist HIFI nörd

Comment

Ja det håller jag med om.

Det vore roligt att ta några bilar med Stora ljudpaketet och åka på en sq tävling så får man ju svart på vitt vilken som har finast ljud/installation
                            Jag kan ställa upp en tävling till våren med min V70 utrustad med "Performance" paketet.
                            Vis vobiscum sit!

Comment

Originally posted by Nordenmark View Post
                              Jag kan ställa upp en tävling till våren med min V70 utrustad med "Performance" paketet.
                              Ja jag kan lätt ställa upp jag med. Jag har en v70n.

Comment

På detta temat då. Zappade precis förbi 5 Gear på tvn. De gjorde blindtest på 3 olika bilar. Audi, Bentley och Jagura. Var Bose i audin, Naim i bentleyn och B&W i jaggan. Han som lyssnade och beskrev ljudet verkade i alla fall vara lite kritisk och klagade på vibrationer i dörrsidan på jaggan tex.

Och listan blev Bentley, Jagga och sist Audi. Skulle vara lite kul att någon gång få provlyssna på stereon i en continental GT. Se vilken nivå de når upp till med tanke på prislappen på en sådan bil och gissningsvis även prislappen på stereon.

Comment

Working...
                                X