Announcement

Collapse
No announcement yet.

Effektskillnad mellan 12-24V?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Effektskillnad mellan 12-24V?

Jo jag har köpt mig ett steg till lastbilen.
    Ett NRS monosteg på drygt 1000W i 4Ohm, ej serietillverkat.

Det jag undrar är om det märks skillnad om jag hade haft ett likadant till bilen på 12V?

Tänkte mest på att vissa tävlingssteg matas med 15-16V för att få ut mer effekt.

Borde ju va rätt stabilt med ström från lastbilen..

Och skulle det prestera bra med en Orion Hcca 12-15" bas?
    Är lite insnöad på dessa då jag tycker dom spelar redigt med bas o jag e lite basskadad

Har ju dreglat på Leths lilla bil

Ös in med kommentarer, både för o nackdelar.
    Låda tänkte jag någon kunnig ska få bygga åt mig

Re: Effektskillnad mellan 12-24V?

1000W är alltid 1000W. Skillnaden mellan 12V & 24V matning är att 24V innebär att det krävs halva strömstyrkan för att uppnå samma effekt.

Comment

Jo visserligen, tänkte mer på om dom är lika effektiva? verkningsgraden.

Finns här någon som kan mäta vad mitt steg ger för effekt, kanske svårt o mäta 24V då de inte är så vanligt med såna steg?

Comment

Ett slutsteg behöver omvandla 12 eller 24 volt till en betydligt högre spänning (gissar runt 100volt) till sluttransistorerna för att kunna krama ut 1kW. Det är mycket lättare att utgå från 24v än från 12v när man ska göra en sådan omvandling. Lägger man ner "samma arbete" på att konstruera DC-DC-omvandlaren i båda stegen, så borde 24voltaren ha högre verkningsgrad.
        "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

"När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Bil: Tesla Model 3 LR. Stereo: original

Comment

Om det är ett klass AB-steg så är det ineffektivt, oavsett om det är 24 eller 12V.

Vill du mäta effekten så gör precis som med 12V-steg, mät ström o spänning ut.
          1kW låter väl rent spontant lite klent till en HCCA, men jag har inte provat.

Comment

Håller med föregångna talare 1000w är i minsta laget för en HCCA då den har låg verkningsgrad. Har haft en 12.2 HCCA och ett US.Amps x2000 på 2000wrms 4ohm
            Och det spelade ganska bra men det räckte inte för att spela högre än 139DB vid 30HZ
            Men det är klart man kände ju hur organen i kroppen rörde sig !! ; ))
            Mvh Dagge

Comment

Hmm okej...
              Men jag är inte ute efter o spela 500Db då det är min lastbil det ska sitta i.
              Men massa go bas vill jag ha.
              Har även kikat på kicker L7 12 o 15", låda kan jag ha en ganska stor då den kommer hamna i sängen ovanför mig

Ska endast ha en bas!

Någon som vet om produktionen kommit igång på Hcca än eller när det gör det?
              Vet dom bytt ägare o så..

Comment

Working...
              X