Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högtalare glappar när motorn är igång

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Högtalare glappar när motorn är igång

    Goddagens! Ny här på forumet.

    Jo, jag har ett litet problem. Kan börja med att säga att just nu har jag en Denver-stereo i bilen, men vill byta till en Pioneer MVH-1400UB pga vill ha iPhone-support.

    Saken är den att med nuvarande stereon, sprakar högtalarna litegrann när bilen är igång.
    Med den jag vill byta till, glappar högtalarna. Nästan som att dom slås av och slås på igen någon sekund senare, riktigt jobbigt. Basen spelar dock så som den ska hela tiden.

    Har även provat med en kompis stereo och då glappar det inte, men sprakar på rätt bra.

    Pioneer MVH-1400UB har jag provat i annan bil, och då funkar den hur bra som helst, så det är inte den som är paj.

    Notera att detta endast händer när motorn är igång, inte annars, samt att basen spelar på hur bra som helst hela tiden, är bara högtalarna som inte funkar som dom ska.

    Högtalarna är inte kopplad via steget.. Bilen är f.ö. en Volvo 244 1986

    Tacksam för svar!

  • #2
    Re: Högtalare glappar när motorn är igång

    Mät vilken spänning det är på stereons strömförsörjningskablar när motorn är igång, mät så nära stereon det går.

    Comment


    • #3
      Re: Högtalare glappar när motorn är igång

      Originally posted by Optima View Post
      Mät vilken spänning det är på stereons strömförsörjningskablar när motorn är igång, mät så nära stereon det går.
      Har tyvärr inte tillgång till multimeter el. liknande.. Vet f.ö. knappt hur dessa används, är väldigt "ny" inom området. Har iallafall märkt att detta problem endast uppstår när RCA-kablarna till slutsteget är ikopplade.. (och som sagt, när motorn är igång).. Blir tokig på detta.. Någon som har varit med om något liknande?

      Comment


      • #4
        Re: Högtalare glappar när motorn är igång

        Det där känns nästan som problem med jorden, kolla upp att stereon har bra kontakt i sin jordkabel. Multimeter är väldigt värdefullt i tex såna här sammanhang, försök få tag på en sån och kanske en polare som kan hjälpa till med mätning.

        Comment


        • #5
          Re: Högtalare glappar när motorn är igång

          Originally posted by Optima View Post
          Det där känns nästan som problem med jorden, kolla upp att stereon har bra kontakt i sin jordkabel. Multimeter är väldigt värdefullt i tex såna här sammanhang, försök få tag på en sån och kanske en polare som kan hjälpa till med mätning.
          Tack för snabba svar! En liten fråga till bara..
          Kan det skilja från stereo till stereo hur viktigt det är att det är ordentligt jordat? Tänkte på att det funkat med en annan stereo!

          Comment


          • #6
            Re: Högtalare glappar när motorn är igång

            Det är inte helt omöjligt att det skiljer mellan stereoapparaterna hur pass känsliga de är för eventuellt dålig jordkontakt, däremot är tydligen Pioneers apparater extra känsliga om jordkontakten till slutsteget är dålig.

            Det som kan hända när slutsteget har dålig jordkontakt är att lågnivåkabelns jordförbindelse inuti stereon brinner av och då uppstår diverse störningar.

            Comment


            • #7
              Re: Högtalare glappar när motorn är igång

              Originally posted by Optima View Post
              Det är inte helt omöjligt att det skiljer mellan stereoapparaterna hur pass känsliga de är för eventuellt dålig jordkontakt, däremot är tydligen Pioneers apparater extra känsliga om jordkontakten till slutsteget är dålig.

              Det som kan hända när slutsteget har dålig jordkontakt är att lågnivåkabelns jordförbindelse inuti stereon brinner av och då uppstår diverse störningar.
              Okej! Jag kan alltså ha bränt stereon om jag förstår dig rätt?..
              Först hade jag väldigt dåligt jordat, iochmed att jag somsagt är ny inom området så hade jag jordat på målad yta i bakluckan.. Slipade rent denna och skruvade fast kabeln på samma ställe igen, räcker detta?

              Comment


              • #8
                Re: Högtalare glappar när motorn är igång

                Beskriv mer exakt vart i bagaget du har stt jordkabeln, det finns både bra och dåliga ställen att sätta stegets jordkabel. Risken finns att stereons signaljord har gått sönder eftersom steget hade dålig jordkontakt från början, helt klart.

                En enkel sak du kan prova just nu är att ta en liten kabelstump, sedan sätta den mellan ena lågnivåkontaktens metallskärm och stereons metallchassi. Lågnivåkabeln ska alltså fortfarande sitta fast i stereon. Slå igång stereo och kolla om problemet har försvunnit.

                Är störningarna borta så betyder det att stereons signaljord är trasig och bör lagas, den här kabelstumpen är ju bara en tillfällig lösning för att kunna felsöka.

                Comment


                • #9
                  Re: Högtalare glappar när motorn är igång

                  Originally posted by niska View Post
                  Slipade rent denna och skruvade fast kabeln på samma ställe igen, räcker detta?
                  Inte om skadan redan är skedd, och signaljorden brann vid första inkopplingen.
                  "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                  "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                  Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                  Comment


                  • #10
                    Re: Högtalare glappar när motorn är igång

                    Originally posted by Optima View Post
                    Beskriv mer exakt vart i bagaget du har stt jordkabeln, det finns både bra och dåliga ställen att sätta stegets jordkabel. Risken finns att stereons signaljord har gått sönder eftersom steget hade dålig jordkontakt från början, helt klart.
                    Har skruvat fast jordkabeln i en av "balkarna" som hjälper till att hålla uppe bagageluckan..

                    Originally posted by Optima View Post
                    En enkel sak du kan prova just nu är att ta en liten kabelstump, sedan sätta den mellan ena lågnivåkontaktens metallskärm och stereons metallchassi. Lågnivåkabeln ska alltså fortfarande sitta fast i stereon. Slå igång stereo och kolla om problemet har försvunnit.
                    Skall prova detta ikväll, tack för tipset!!
                    Dock öppnade jag upp stereon igår kväll så jag kunde se kretskortet, och var och lyste och hade flera som hjälpte att kolla, men ingen av oss såg något som såg bränt ut.. Kanske inte syns så väl?

                    Originally posted by Dr. Mabuse View Post
                    Inte om skadan redan är skedd, och signaljorden brann vid första inkopplingen.
                    Går detta på garantin månntro?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Högtalare glappar när motorn är igång

                      Menar du den böjda balken som saxgångjärnen sitter fast i?

                      Jag tycker inte att det stället är bra, den balken sitter punktsvetsad i bakskärmen och bakskärmen har väl inte så där jättesäker kontakt med övriga karossen. Har själv en 240-86 och där har jag dragit jordkabel från bulten till ena bakre säkerhetsbältet, funkar fint.

                      Man får dock se till att bältesbulten inte sitter med för få gängor i skruvhålet när man skruvar tillbaka den, med tanke på att en kabelsko bygger någon millimeter i höjd.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Högtalare glappar när motorn är igång

                        Originally posted by Optima View Post
                        Menar du den böjda balken som saxgångjärnen sitter fast i?

                        Jag tycker inte att det stället är bra, den balken sitter punktsvetsad i bakskärmen och bakskärmen har väl inte så där jättesäker kontakt med övriga karossen. Har själv en 240-86 och där har jag dragit jordkabel från bulten till ena bakre säkerhetsbältet, funkar fint.

                        Man får dock se till att bältesbulten inte sitter med för få gängor i skruvhålet när man skruvar tillbaka den, med tanke på att en kabelsko bygger någon millimeter i höjd.

                        Jo, har för mig att det var där. Okej, då får jag jorda om och jorda rätt då! Hehe. Visade sig vara signaljorden som var trasig, att dra en kabel mellan ytterhöljet till lågnivån och stereons metallhölje fungerade, ska löda fast en kabel därimellan nu då jag inte har råd att lämna in stereon någonstans...

                        STORT tack för hjälpen, har jobbat med detta i sammanlagt 40 timmar utan resultat

                        Comment

                        Working...
                        X