Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hertz HX380D lådförslag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hertz HX380D lådförslag?

    Kom över en hx380d till vettigt pris så klurar på vad man ska bygga för sorts låda.

    Kommer drivas av ett DD M2 i 2ohm, vilket bör vara lite drygt 1000wRMS.

    De flesta verkar köra slutna lådor på 35-40 liter till dessa, men jag klurar på om den kommer slå onödigt mycket, eller stöta på andra problem då?

    Portat verkar 60 liter @ 31hz (som förslaget i manualen) vara standard, och har fått för mig att portat stressar grejorna lite mindre.

    Brukar poppa extremt blandat.
    En hel del hårdrock, men några gånger i veckan så kommer man in på djupbasmappen där det mesta går ner kring 35 hz.

    Dessa basar är ju rätt vanliga så det borde ju vara någon som testat båda alternativ och kan komma med lite tips?

  • #2
    Re: Hertz HX380D lådförslag?

    Har endast kört 40l slutet och den rockar på bra då
    Visst är de rätt tomt under 30hz..men de kan man leva med
    Audi A4 B5 -98
    Pioneer P90 + DEQP90
    Sinfoni amplitude 50.4x
    Sinfoni shadow 100.2
    Sinfoni S165W x4
    Sinfoni S100M
    Sinfoni S25T

    Vw up -12
    På gång..
    New car, hi end old school..

    Comment


    • #3
      Re: Hertz HX380D lådförslag?

      Hur djup kan lådan byggas?

      Om du har 80 liter netto med 252 cm2 slotport (40x6,3 cm) och gör porten totalt 42 cm lång så bör avstämningen hamna runt 40 Hz, sedan sjunker avstämningen till ca 34,5-35 Hz ifall du stoppar in en 19 mm skiva i porten.

      Har räknat på att lådan görs 50 cm i innerdjup för att vara säker på att avståndet till bakre väggen inte ska fungera som en förlängning av porten. Blir lite tajt med porten bredvid basen, men det ska funka utan bekymmer. Innermåtten jag utgår ifrån är:

      Bredd: 494 mm
      Höjd: 400 mm
      Djup: 500 mm

      Comment


      • #4
        Re: Hertz HX380D lådförslag?

        Originally posted by Optima View Post
        Hur djup kan lådan byggas?

        Om du har 80 liter netto med 252 cm2 slotport (40x6,3 cm) och gör porten totalt 42 cm lång så bör avstämningen hamna runt 40 Hz, sedan sjunker avstämningen till ca 34,5-35 Hz ifall du stoppar in en 19 mm skiva i porten.

        Har räknat på att lådan görs 50 cm i innerdjup för att vara säker på att avståndet till bakre väggen inte ska fungera som en förlängning av porten. Blir lite tajt med porten bredvid basen, men det ska funka utan bekymmer. Innermåtten jag utgår ifrån är:

        Bredd: 494 mm
        Höjd: 400 mm
        Djup: 500 mm
        Skissade ihop en låda på enligt din volym och avstämning, fast anpassade måtten till bredden på bagaget och höjden av baksätet, så porten blir L-formad istället för rak.

        Ska in te stan imorn å få den sågad på k-rauta

        Comment


        • #5
          Re: Hertz HX380D lådförslag?

          40 liter slutet rockar om du skulle bli missnöjd med portad!
          Sponsor:
          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
          Tudor Batteries - www.tudor.se
          Sonax Bilvård - www.sonax.se

          Comment

          Working...
          X