Announcement

Collapse
No announcement yet.

Portarea

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Portarea

Funderar på när en portarea blir för liten och slutar fungera? Tänkte om det finns några regler att gå efter, ämnet har ju berörts i en del trådar men har inte fått fram nåt att gå på. Hoppas någon kan förklara detta lite djupare.

Re: Portarea

Ingen som vill dela med sig lite kunskap om ämnet? Tänker när en port har för högt luftflöde så den "korkar igen" och lådan börjar fungera mer som en sluten låda, går det att säga när detta inträffar och hör man fenomenet eller tappar man bara värjningsgrad? Under vilken lufthastighet bör man ligga?

Comment

om den är så liten så lär man ha rätt friskt med blåsljud!iallfall min gissning
      saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Ja i princip, men frågan är om man hör det när de lirar 140db+ upplever att kontrollen försvinner på högre volymer utan att de direkt låter illa.

Comment

tvivlar på att man inte skulle höra de blåsljudet om porten är så liten!men finns nog många här som vet av erfarenhet som kan svara
          saab 9000 pioneer-

www.garaget.org/micke999

Comment

Originally posted by dickbender View Post
            Ja i princip, men frågan är om man hör det när de lirar 140db+ upplever att kontrollen försvinner på högre volymer utan att de direkt låter illa.
            Problemet med blåsljud är ju inte enbart missljudet utan även funktionen.

Porten ska ju stämma av elementet och inget annat.

Det är det som är det svåra med portade lådor i bil att man måste kompensera frekvenssvaret i kupén på bekostnad av elementets avstämning.

Samspelet mellan kupévolym, lådvolym och högtalarparamertar är hårt knutna till varandra.
            sigpic

-C5 2008 -SQuse-
            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

Jo det är klart men vill mena om hastigheten blir för hög i porten så tillslut börjar lådan bete sig mer som en sluten låda och portens fuktion uteblir?

Comment

Originally posted by dickbender View Post
                Jo det är klart men vill mena om hastigheten blir för hög i porten så tillslut börjar lådan bete sig mer som en sluten låda och portens fuktion uteblir?
                Det är nog inte otänkbart.
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Ja precis va brukar man sträva efter för porthastighet? Antar ett xmax och konarean har stor inverkan på arean på porten.

Comment

Har hört att man bör hålla sig under 25m/s och det verkar stämma bra enligt dom tester jag gjort.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Ok va har du fått för fenomen när du gått över den gränsen?

Comment

Flås flås flås... Det kommer där vid 25m/s, sen blir det bara värre och värre. Har dock inte provat nåt extremfall där porten korkar igen.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Ne har ju de problemet att det är lite svårt å höra när de blir så högt, en hdc4 18 flyttar en del luft rätt tidigt. Ska åka till garaget å lysna efter lite blåsljud nu. Ska slå en koll i bas box också men kruxet e att ja inte har nå värde på xmax.

Comment

När man har konade ändar av porten (trattar) så kan man ha högre lufthastighet innan flåsljud uppstår, jämfört med port utan konade ändar. Vid en viss gräns "stryps" ju dock luftflödet genom hela porten så att lådan mer och mer beter sig som en "otät sluten låda", men vart den gränsen ligger vet jag inte.

När det gäller Xmax på HDC4 så kan man kanske utgå ifrån HDC3 och där står det att "useable throw" är 3 tum. Jag är 99,9% säker på att de menar i båda riktningar, vilket ger ungefär 38 mm åt ett håll.
                            Last edited by Optima; October 23, 2012, 19:12.

Comment

Jag har labbat lite snabbt med en billig 8" och TL i en e39 kombi. 70L låda. 2kW tillgängligt innan klippning, men så mycket kunde jag ändå aldrig ge basen. 40-41Hz spelades då bilen har mycket cabin gain där. Började med en 4" utan trattar. 130dB, sen ballade basen ur när jag vred på mer. Bara fladdrade. Med trattar tror jag vi var uppe på 134dB, men med dubbla 4" och trattar (samma avstämning ungefär) så hamnade vi på 138dB vill jag minnas. Gick att ge den mycket mer effekt innan uppenbara missljud med dubbla portar.

Comment

Working...
                              X