Announcement

Collapse
No announcement yet.

PA-högtalare i bil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Re: PA-högtalare i bil

    Originally posted by jonash View Post
    Jaha, var det DET det handlade om. Ja men då pratar vi olika saker....
    Käftar ni så svarar ju jag hahaha..

    Skämt åsido.. NEJ det handlar inte bara om det. Fattar du med.
    Builder of the Metallica Tribute Car

    Comment


    • #92
      Re: PA-högtalare i bil

      Originally posted by Tokken View Post
      Käftar ni så svarar ju jag hahaha..

      Skämt åsido.. NEJ det handlar inte bara om det. Fattar du med.
      Jag hann inte editera min post innan du skrev Läs den en gång till, på förra sidan.
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • #93
        Re: PA-högtalare i bil

        Originally posted by jonash View Post
        Jag hann inte editera min post innan du skrev Läs den en gång till, på förra sidan.
        Jonas.. det har man volymkontrollen till. Den kan man skruva åt båda hållen.
        Builder of the Metallica Tribute Car

        Comment


        • #94
          Re: PA-högtalare i bil

          Originally posted by Tokken View Post
          Jonas.. det har man volymkontrollen till. Den kan man skruva åt båda hållen.
          Då får man oxå välja vart man lägger krutet på sina inställningar - hög eller låg volym.

          Men jag skulle bli överlycklig om du kunde chocka sq-världen med en 150dB+bil som dessutom hävdar sig i en Emma sq-tävling. Gärna på samma inställningar.
          sigpic

          -C5 2008 -SQuse-
          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

          Comment


          • #95
            Re: PA-högtalare i bil

            Originally posted by Tokken View Post
            Nu kan jag säga att jag är glad över att kunna säga att jag skiter totalt i vad åsikterna är i detta fallet.

            Kommer bygga min bil ändå med PA-högtalare och kommer vara SKITSTOLT över det!
            Även om det är usch usch usch så fel och att det kommer låta skitkass och det kommer vara sååååå långt ifrån SQ man bara kan komma.

            Det må så vara.. Men gissa vad, det kommer garanterat låta PRECIS som jag vill ha det i slutändan. Gillar ni det inte? Tough shit!

            Jag kommer överrösta 99,9% av er, och kommer må så gott så!

            Ingen minns en fegis!

            SES 2013!
            Jag gillar din inställning.

            Ingen hindrar dig att bygga som du vill, allra minst jag.

            Precis som du säger kommer du säkert få det att låta som du vill i slutändan.

            Att det möjligtvis inte är Sq i den bemärkelsen som vi menar, kan du ju gott skita i så länge du är nöjd.
            sigpic

            -C5 2008 -SQuse-
            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

            Comment


            • #96
              Re: PA-högtalare i bil

              Originally posted by rutger j View Post
              är ju tävling i helgen i Gävle, för både SQ o dB.

              Så varför inte åka på den med sin PA rigg i bilen, och medan man står o snackar med nån polare i typ en kvart eller så, så kan man låta en en ljuddomare få lyssna i bilen.
              O efter att han är klar så får han lämna sitt omdöme om hur d låter i bilen.
              Mvh
              Rutger
              Om man, som jag, INTE vill ha ett ljud som är "SQ" enligt EMMA så är det ganska ointressant vad en ljuddomare anser. Nu ska jag generalisera lite men "SQ-folk" verkar ha svårt för att inse att alla inte tycker att det SKA låta som "SQ by EMMA" för att det ska låta bra.

              Även vi som gillar att spela högt har olika åsikter om HUR det ska låta för att låta bra. Bara för att ta ett exempel, jag anser att man behöver ha en bil som klarar att spela högt ner till i alla fall 25Hz för att ljudet skall vara som JAG vill ha det, medans Örjan delar sina basar högpass vid som lägst 30Hz...

              Alla är vi olika och jag är ganska säker på att vi åxå uppfattar ljud olika, ett enkelt "bevis" på det får man genom att vika ut öronen när man lyssnar. Det behövs inte mycket för att ljudet skall ändras ganska markant och sist jag kollade så var folks öron formade ganska olika...

              Comment


              • #97
                Re: PA-högtalare i bil

                det roligaste som finns för en ljuddomare är att få ge tips på hur en tävlandes anläggning ska kunna prestera mer, oavsett hur den låter (högt, lågt, mycket/lite bas, ljus/mörk i karaktären osv).

                Så alla, oavsett vad man har för "smak", kan få tips o råd på förbättringar av en utbildad domare.
                Om man nu inte känner att man nått någon slags högre medvetenhet o inte behöver lyssna på andra..


                Mvh
                Rutger

                .
                Du lär så länge du lever, heter det.
                Jag tror att motsatsen är lika sann.
                Bengt Feldreich
                _______________________________________
                _______________________________________

                Comment


                • #98
                  Re: PA-högtalare i bil

                  Bland annat varför jag väljer PA är ganska solklart..

                  Kostar mer eller mindre kaffepengar, för ganska sanslös prestanda. Nu pratar vi ett par
                  hundra för ett 6,5" element. Missförstå mig rätt, det finns betydligt dyrare, om nu
                  pengarna gör att saker och ting låter och fungerar bättre.

                  Jag behöver mindre effekt för att kunna spela lika högt, färre batterier, färre slutsteg
                  och mindre effekt.

                  "Men oj det ska ju till så stora lådor"
                  Nej? Min lådvolym jag ska ha till basarna i BMW´n nästa år anses skitstort i PA-kretsar
                  och som är NORMALT för ett 18" bilbaselement.
                  Varför välja så pass stora lådor då om basarna inte kräver det? Jag det kan ni ju sitta
                  och fundera och teorisera över.

                  Idag kan du få vilket PA-element som helst coatat för att klara den tuffa miljön i
                  exempelvis en bil, skillnaden är INTE så stor.
                  För det finns ju INTE PA-riggar som sitter ute under solen typ året
                  runt.

                  Istället för att fortfarande göra ALLT ni kan för att bara hitta nackdelar på något inte
                  många här har direkt skitbra koll på kan man ju börja med att vänta och se kanske?

                  Jag säger inte en enda gång att SQ låter skitdåligt.. MEN det faller inte mig i smaken
                  helt enkelt.
                  Finns inte en enda ljuddomare som kan berätta för mig hur det SKA låta, det han kan
                  göra är att berätta för mig hur HAN tycker att det ska låta baserat på HANS öron.

                  Varför ska jag tävla med bilen..? Vad ger det mig? Om jag nu är skitnöjd med ljudet som
                  det är varför ska någon försöka övertyga mig om att jag har fel?
                  "En röd spade är snyggare än en blå!" Men JAG tycker inte det.

                  Sen det här med volym.. Jag har inte sagt att bara för att jag bygger med PA innebär
                  det att volymen måste vara skruvad på gränsen till bristningsgränsen.
                  Det låter faktiskt alldeles UTMÄRKT även på lägre volymer, och fortfarande..
                  För småpengar!

                  Jag säger inte att man fullt ut skall använda PA.. Absolut inte MEN vill man höras synas och
                  gillar uppmärksamheten kan volymratten vridas medsols och ALLA vet vart man är.

                  Jag satsar på PA lite för att det gör livet lättare för plånboken och det låter, ENLIGT MIG
                  och ingen annan, tillräckligt bra.

                  Men det ska man väl ha åsikter om också, så hagla på.. Kunde inte bry mig mindre faktiskt.
                  Jag gillar er ändå, ni är mina bilstereobröder.
                  Last edited by Tokken; October 17, 2012, 07:16.
                  Builder of the Metallica Tribute Car

                  Comment


                  • #99
                    Re: PA-högtalare i bil

                    Originally posted by rutger j View Post
                    en fråga till "PA folket":

                    hur vill ni att en tävling ska vara för att Ni ska vara med?

                    Mvh
                    Rutger
                    De som har haft "PA-prylar" i sina bilar 2012 har tävlat i dBdrag / bassrace med vanliga bilbasar , PA-prylarna har vart framsystem för demo / vardagslyssning.

                    Sedan om det finns folk som vill tävla i SQ med sina PA-prylar är en annan sak
                    BMW E38 740
                    BMW M5 -01
                    bilradiohuset.se
                    SM-guld 2012

                    Comment


                    • Re: PA-högtalare i bil

                      Vi får helt enkelt starta en ny tävlingsklass.
                      PA Sledgehammer
                      SCC på ljud och installation + dB mätning med förvald låt + dB mätning med valfri låt.
                      Octan
                      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                      OctanAudio
                      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                      Fegens Vandrarhem

                      Bilstereoblog
                      Team Ljudbyggaren

                      Comment


                      • Re: PA-högtalare i bil

                        Originally posted by Tokken View Post
                        Bland annat varför jag väljer PA är ganska solklart..

                        Kostar mer eller mindre kaffepengar, för ganska sanslös prestanda. Nu pratar vi ett par
                        hundra för ett 6,5" element. Missförstå mig rätt, det finns betydligt dyrare, om nu
                        pengarna gör att saker och ting låter och fungerar bättre.

                        Jag behöver mindre effekt för att kunna spela lika högt, färre batterier, färre slutsteg
                        och mindre effekt.

                        "Men oj det ska ju till så stora lådor"
                        Nej? Min lådvolym jag ska ha till basarna i BMW´n nästa år anses skitstort i PA-kretsar
                        och som är NORMALT för ett 18" bilbaselement.
                        Varför välja så pass stora lådor då om basarna inte kräver det? Jag det kan ni ju sitta
                        och fundera och teorisera över.

                        Idag kan du få vilket PA-element som helst coatat för att klara den tuffa miljön i
                        exempelvis en bil, skillnaden är INTE så stor.
                        För det finns ju INTE PA-riggar som sitter ute under solen typ året
                        runt.

                        Istället för att fortfarande göra ALLT ni kan för att bara hitta nackdelar på något inte
                        många här har direkt skitbra koll på kan man ju börja med att vänta och se kanske?

                        Jag säger inte en enda gång att SQ låter skitdåligt.. MEN det faller inte mig i smaken
                        helt enkelt.
                        Finns inte en enda ljuddomare som kan berätta för mig hur det SKA låta, det han kan
                        göra är att berätta för mig hur HAN tycker att det ska låta baserat på HANS öron.

                        Varför ska jag tävla med bilen..? Vad ger det mig? Om jag nu är skitnöjd med ljudet som
                        det är varför ska någon försöka övertyga mig om att jag har fel?
                        "En röd spade är snyggare än en blå!" Men JAG tycker inte det.

                        Sen det här med volym.. Jag har inte sagt att bara för att jag bygger med PA innebär
                        det att volymen måste vara skruvad på gränsen till bristningsgränsen.
                        Det låter faktiskt alldeles UTMÄRKT även på lägre volymer, och fortfarande..
                        För småpengar!

                        Jag säger inte att man fullt ut skall använda PA.. Absolut inte MEN vill man höras synas och
                        gillar uppmärksamheten kan volymratten vridas medsols och ALLA vet vart man är.

                        Jag satsar på PA lite för att det gör livet lättare för plånboken och det låter, ENLIGT MIG
                        och ingen annan, tillräckligt bra.

                        Men det ska man väl ha åsikter om också, så hagla på.. Kunde inte bry mig mindre faktiskt.
                        Jag gillar er ändå, ni är mina bilstereobröder.
                        Nejdå....det finns ju inet ALLS PA som sitter uppe ute året runt.......inte aaaaaaaaaaaalls..... *läses med STARK ironi*
                        Vad gäller elementen och hållbarhet så finns det inte mkt att tillägga.
                        Precis som det finsn hemmahögtalare som klarar av bilmiljön så finns det PA som gör det. Enough said.

                        Vad gäller stora lådvolymer.....i ditt fall....stora element kräver stora lådor.
                        Men går man ner på 8-12" så blir volymerna ngt större än vi är vana vid med bilelement. Och arbetsområdet blir ngt fel med kontra bilelementen.
                        Tror mer det är där folk reagerar när vi talar lådvolymerna.

                        Bilstereobröder är vi allihop ja...man behöver inte gilla samma saker. Men respekten för varandra finns där i stor utsträckning. DU är alltid lika "otrevlig" att springa på ute på fältet
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                        Comment


                        • Re: PA-högtalare i bil

                          Om vi nu skall tvingas dela in det i "bilelement" och "PA element" så finns egentligen enbart ett par mindre skillnader, och en RIKTIG STOR skillnad:

                          - "PA element" är designade för att spela rejält högt, och vägen att nå dit är att du har mer utrymme. Där är hela nyckelordet: UTRYMME. Ett 15tums mellanregister är svårt att få plats med i bil, och ser man frekvensgången på ett "PA element" för mellanregister, som är 15tum, så är det inte så sällan som du för bilbruk skall jämföra det med ett 6.5tums element, för det är vad som man kan få plats med. Det säger sig själv att jämförelsen haltar. Men självfallet så kommer du kunna bygga 15tumamren så den tål mer effekt och spelar duktigt mycket högre.

                          Säger det återigen, det GÅR INTE att jämföra på det sättet, de fyller två helt olika marknader, med helt oliak förutsättningar.

                          Sen finns en till sak som jag klassar som "mindre" men som slår ganska hårt i en bilmiljö när du sitter där lugnt och stilla i garaget och lyssnar: Spridningen på de olika diskantteknologierna. Det finns inte ett enda diskanthorn som kommer låta bra i en bilmiljö nånsin. Så är det bara, och det håller varenda kotte med om som nånsin testat, inklusive varenda chefsingenjör hos varenda seriös tillverkare. (företagens försäljare och marknadsförare vill självfallet dock lura på konsumenter detta ändå och är man inte så erfaren så går man kanske på det...eller om man har problem med hörseln) Däremot kan ett sådant element vara helt perfekt för demobruk med öppna dörrar. Man kan ju iofs undra då vad det är man demar, det kan knappast vara för att sälja element av den typen, för då skulle jag klassa det som bedrägeri näst intill....

                          Problemet med det är att folk kommer felaktigt tro att det kommer låta kanon i deras bil om de sätter sådana skriktrumpeter i bilen, men i själva verket så är de grundlurade för det låter skit med spikar i frekvensgången och ruggiga fasfel som följd. Och här är en av kärnorna varför det blir så viktigt att man bör hålla isär begreppen och skilja på "PA element" och "bilelement". Det skulle inte vara rättvist att döma ut gruppen "PA element" baserat på precis detta, då de funkar men för en helt annan miljö än inne i en bil.

                          Kontentan är att vi nog skall vara försiktiga med att benämna det ena si och det andra så. Personligen har jag använt en blandning av det folk skulle kalla "PA element" och "bilelement" i den jag vann SM med i två år i rad. Bara så ni vet

                          Men jag väljer hellre att kalla det för "element" kort och gott, och kikar hellre på egenskaperna om man nu skall beskriva elementet. Eller så skiter vi i vilket och så använder man det som funkar bäst för stunden i det man håller på med för stunden och försöker få det att låta så bra det nu kan.
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • Re: PA-högtalare i bil

                            tror det är svårt att finna ett annat tillfälle än en bilstereotävling där så mycket samlad kunskap finns på ett enda ställe.
                            Oavsett vad man nu gillar.
                            Speciellt nu när nästan alla team har försvunnit.

                            Det en domare kan göra är att ge en tävlande en ny syn på sitt ljud eller installation, det är lätt att bli hemmablind. Detta gäller även domare själva.
                            Och till skillnad mot vad flera verkar tro så kan en domare ge tips på förbättringar som inte bara ger dem större chans att vinna tävlingar, de kan även ge tips på hur installationen blir snyggare/säkrare och ljudet närmare den tävlandes audiofil Nirvana.

                            Men sen är d ju så att om man tävlar så finns det vissa ideal och regler man måste följa, precis som i vilken annan sport med regler.


                            De som inte gillat ljudet i min bil har sagt att de inte vill ha en scen framför sig utan mer ett "hörlursljud" eller att de vill sitta mer mitt i musiken, typ som i en bio.
                            För de som vill sitta mitt i musiken/ha bioljud så finns det ju en MultiMedia klass som eftersträvar just detta.
                            För de som vill eftersträva "hörlursljudet" blir det lite knivigare. De får det definitivt svårt på en tävling eftersom det ljudet är en bit ifrån idealet.
                            Kanske dessa ska köpa ett par bra hörlurar direkt istället o på så vis nå Nirvana?
                            Och jag säger inte att "hörlursljudet" är fel på någe vis, mer att det är ett väldigt invecklat o komplicerat sätt att via bilstereo nå sitt Nirvana, när man kan nå det så mycket enklare med ett par sjyssta lurar bara..


                            PA ljud borde ju ha en konsert som sitt ideal?
                            Vilket ju är startpunkten för EMMA o deras tekniska del.
                            Och när det gäller det tonala så antar jag att de flesta konsertljudtekniker försöker få till det så att alla på scen hörs ungefär lika mycket och låter lika bra.
                            Vilket även det är något som EMMA gillar, när det finns en balans i ljudet (inget register överröstar de andra, typ att en massa bas "dränker" sångarens röst) och man hör hur bra alla register låter.

                            Men givetvis väljer man själv om man vill tävla, det är inget måste.
                            Men det är ett jäkla roligt sätt att få tips på..

                            Mvh
                            Rutger
                            Du lär så länge du lever, heter det.
                            Jag tror att motsatsen är lika sann.
                            Bengt Feldreich
                            _______________________________________
                            _______________________________________

                            Comment


                            • Re: PA-högtalare i bil

                              Hur var det nu, PA högtalare i en bil?!
                              http://www.youtube.com/watch?v=Quuch...eature=related

                              Comment


                              • Re: PA-högtalare i bil

                                Originally posted by Noiseprojekt View Post
                                Hur var det nu, PA högtalare i en bil?!
                                http://www.youtube.com/watch?v=Quuch...eature=related
                                tummen upp från mig iaf

                                Comment

                                Working...
                                X