Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lonefox
    replied
    Re: Varför behövs så mycket effekt i bilhifi?

Originally posted by kakmannen View Post
    Roligt med så mycket respons på min första post!

Jag är inte helt övertygad av snacket om att det skulle krävas så mycket effekt för att få liv i en sub-woofer i hemmiljö. Det beror helt på hur man konstruerar lådan, och vilken sorts känslighet man får. Har man filter som ger extremt konstiga/jobbiga impedanskurvor, kan man kanske behöva en robust konstruerad strömförsörjning och förstärkning, men inte i första hand mer effekt.

Ett extremt exempel: För några år sedan lyssnade jag hos en bekant på ett s.k. "tappat bashorn", drivna av en pytteförstärkare på 15w... Kabinetten var förvisso i en storlek som inte riktigt passar i ett normalt hem, men jösses vad de möblerade om ens inälvor när det spelade! :-) Där var nog tal om en känslighet på 100+ mellan 20hz och 50hz.
    Enkelt uttryckt:
    Ju mindre lådor ju mer effekt krävs det.

Ta bara Sunfire som exempel....små kompakta lådor med hinkvis med effekt.
    Det var det Jonas och Erik har varit inne på MÅNGA gånger.

Leave a comment:

• kakmannen
    replied

Roligt med så mycket respons på min första post!

Jag är inte helt övertygad av snacket om att det skulle krävas så mycket effekt för att få liv i en sub-woofer i hemmiljö. Det beror helt på hur man konstruerar lådan, och vilken sorts känslighet man får. Har man filter som ger extremt konstiga/jobbiga impedanskurvor, kan man kanske behöva en robust konstruerad strömförsörjning och förstärkning, men inte i första hand mer effekt.

Ett extremt exempel: För några år sedan lyssnade jag hos en bekant på ett s.k. "tappat bashorn", drivna av en pytteförstärkare på 15w... Kabinetten var förvisso i en storlek som inte riktigt passar i ett normalt hem, men jösses vad de möblerade om ens inälvor när det spelade! :-) Där var nog tal om en känslighet på 100+ mellan 20hz och 50hz.

Leave a comment:

• Administrator
    replied

Inte så ofta det behövs men denna tråden har nu blivit splittad. Diskussionen om PA-element i bil fortsätter här:

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?p=340844

Leave a comment:

• gurenius
    replied

Originally posted by kakmannen

Så, i hemma-hifi-sammanhang skulle jag klassa 91db högtalarkänslighet och 80w slutstegseffekt som grymt feta speccar, så länge det är ärligt mätta värden och rummet mindre än 60 kubik.

I bilsammanhang verkar det som att en bashögtalare omöjligt kan prestera för vanlig finlyssning på vägen till jobbet, med mindre än 500w, och att ett framsystem omöjligt kan spela ut ens på låga volymer, om man inte kopplar på slutsteg med flera hundra watt. Varför är det så?
    Välkommen hit!

När man talar om bashögtalare i bil menar man oftast en sub som spelar upp till ca 50-80hz. Även en hemma-sub kräver några hundra watt för att komma till sin rätt. Titta på vilken aktiv sub som helst! 300 till 500W är inga konstigheter.

Ett framsystem (typ en 6.5:a och diskant) klarar sig med få watt för normal lyssning. En huvudenhet lämnar långt ifrån dina 80 Watt men kan ändå (nästan) driva ett framsystem på låg/normal volym. Ett normalt 4-kanalsteg på säg 4x50 Watt behövs för att det ska komma till sin rätt men är väl knappast extremt?

Så någon effekt-hysteri har jag faktiskt svårt att se....

Leave a comment:

• Välljudsfantast
    replied

Jag tycker större slutsteg/förstärkare låter lugnare,med bättre kontroll.Så jag använder det helst både i bilen och hemma.

Leave a comment:

• Morre_W
    replied

Jahaa, ni pratar om den tiden med effektbegränsade klasser, och cheateramps.. :-D

Leave a comment:

• Lonefox
    replied

Originally posted by MrMix View Post
    själv lirade man runt 158db med 2 steg specande 2x12.5w.............ja mätmetoden då va väl inte så exakt som dagens iof *rta33 mätare*
    SS Class A 5.0 eller?

Originally posted by roger View Post
    Hade ett genesis Q90x 4-kanalare som levererade 2x15w+2x30w,drev det till framsystem+ en 12" bas iofs bryggat på 150w då,men jävlar var bra det lät!
    Var alltid kul att jävlas med killarna som hade effekthysteri inom bilstereo: man behövde inte mer för att njuta av musiken i bilen
    Var det inte Q90 som jobbade i klass A upp till denna effekt för att sedan gå över till AB?
    Men jo jag vet vad du menar.....när folk såg min rigg så brukade de kläcka ur sig "Det där är väl inget....folk i (insert random stad i västsverige) har ju tre-fyra steg"
    Men när de väl satte sig hade de ögon som tefat

Leave a comment:

• roger
    replied

Originally posted by Lonefox View Post
    Endast 600W?
    Hm.......jag minns att jag minsann BARA hade 150W i min första seriösa anläggning...5"-kit och 10" bas simultankopplat på ett Coustic Amp 215

Min högst spelade anläggning hade hela 350W....enligt den tidens RMS-siffror

Hade ett genesis Q90x 4-kanalare som levererade 2x15w+2x30w,drev det till framsystem+ en 12" bas iofs bryggat på 150w då,men jävlar var bra det lät!
    Var alltid kul att jävlas med killarna som hade effekthysteri inom bilstereo: man behövde inte mer för att njuta av musiken i bilen

Leave a comment:

• MrMix
    replied

själv lirade man runt 158db med 2 steg specande 2x12.5w.............ja mätmetoden då va väl inte så exakt som dagens iof *rta33 mätare*

Leave a comment:

• Lonefox
    replied

Originally posted by Gandalf View Post
    Den korta och enkla sanningen är att det har gått inflation i watt För 15 år sedan kunde man imponera ohyggligt stort på publiken med endast 600watt i en anläggning.

Idag fnyser kidsen åt ett slutsteg om det lämnar mindre än 1000watt. Moderna mätmetoder kräver mycket effekt för att ge resultat på skärmen. Borta är sedan länge de demobilar som möblerade om inälvorna samtidigt som man faktiskt kunde sitta i bilen och lyssna på musiken

Själv har jag aldrig lärt mig konsten att spela väldigt högt. Däremot väldigt djupt Classe Nord tipsade mig en gång på nittiotalet att det nog inte var så smart att peaka bilen (Tigeramazonen) på 22Hz men det sket jag i, det var ju roligt
    Endast 600W?
    Hm.......jag minns att jag minsann BARA hade 150W i min första seriösa anläggning...5"-kit och 10" bas simultankopplat på ett Coustic Amp 215

Min högst spelade anläggning hade hela 350W....enligt den tidens RMS-siffror

Leave a comment:

• MrMix
    replied

Originally posted by Gandalf View Post
    Själv har jag aldrig lärt mig konsten att spela väldigt högt. Däremot väldigt djupt Classe Nord tipsade mig en gång på nittiotalet att det nog inte var så smart att peaka bilen (Tigeramazonen) på 22Hz men det sket jag i, det var ju roligt
    å de va alltså så hairtrick skapades (även om de va tigerpälsen i detta fall som fladdrade hejdlöst

Leave a comment:

• Gandalf
    replied

Den korta och enkla sanningen är att det har gått inflation i watt För 15 år sedan kunde man imponera ohyggligt stort på publiken med endast 600watt i en anläggning.

Idag fnyser kidsen åt ett slutsteg om det lämnar mindre än 1000watt. Moderna mätmetoder kräver mycket effekt för att ge resultat på skärmen. Borta är sedan länge de demobilar som möblerade om inälvorna samtidigt som man faktiskt kunde sitta i bilen och lyssna på musiken

Leave a comment:

• Vincent Qvarfordt
    replied

Originally posted by Nollan8 View Post
    Jo, men gevärskott=150dB, Jetmotor=140dB, motorsåg=100dB.... jag tror inte någon ens vill vara i en bil om du försöker spela 150dB, eller blir så långvarig om någon startar en motorsåg i baksätet.
    En tung lastbil låter 90dB, det är nog max vad jag skulle vilja ha som kontinuerligt ljud och det är med "normala" högtalare 1W. Med dagens skivor räcker det alltså att ha ett slutsteg på 2W för att klara dynamiken. Lyssnar man på äldre skivor bör man väl ha ett slutsteg på 10W-20W.
    Med bra dynamik får man räkna med ca 15-20 db över medelnivå, 110 db som maxnivå anser jag dessutom inte vara FÖR högt.
    Det kräver ca 120 watt.
    Själv ligger mina högtalare på 86 db/1 w och jag har 1120 teoretiska watt till 5 högtalare, tvivlar på att slutsteget klarar av att leverera det i praktiken men samtidigt innehåller ju film sällan fullt ös i samtliga kanaler.
    Håller helt med att 150 db i bil är för högt, men nog vill jag kunna spela bas till 120-125 db. Det räcker inte mitt steg på drygt 1500 watt till, räknat utan kupens inverkan. Jag har 2 st kicker L7 10"

Leave a comment:

• Slarvar
    replied

Originally posted by Nollan8 View Post
    Jo, men gevärskott=150dB, Jetmotor=140dB, motorsåg=100dB.... jag tror inte någon ens vill vara i en bil om du försöker spela 150dB, eller blir så långvarig om någon startar en motorsåg i baksätet.
    En tung lastbil låter 90dB, det är nog max vad jag skulle vilja ha som kontinuerligt ljud och det är med "normala" högtalare 1W. Med dagens skivor räcker det alltså att ha ett slutsteg på 2W för att klara dynamiken. Lyssnar man på äldre skivor bör man väl ha ett slutsteg på 10W-20W.
    Du kan alltså återskapa ljudet av en tradare med EN högtalare som får EN watt?

Leave a comment:

• Nollan8
    replied

Originally posted by Robsarve View Post
    Det handlar helt enkelt om att man börjar på helt olika bulllernivåer, så man behöver spela högre för att kunna höra detaljerna i ljudet.

Bullernivå i vardagsrum ~35 dB

Maximalt ljudtryck för en normal högtalare med 15W in ~115dB

Dynamikmarginal 115 - 35 dB = 80 dB

Bullernivå i bilkupe under färd ~70 dB

Önskat maximalt ljudtryck för en hörbar dynamikmarginal på 80 dB = 150 dB

Effekt som krävs för att spela 150 dB med samma högtalare:

150-115= 35 dB ~11 gånger så mycket effekt till... Förutsatt att högtalaren klarar det alltså runt 10.000W.

Så de flesta bilstereoanläggningar har alltså för lite effekt!

Leave a comment:

Working...
X