Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny stereo - kan ej koppla in ljudet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Ny stereo - kan ej koppla in ljudet

    Originally posted by Expoze View Post
    Nu när jag ser en bild på orginalstereon du har, det ser inte ut som att den gula mini-ison är fullkopplad? Är den inte det så skulle du nog inte haft den adaptern du köpte.
    Läste du noga på http://www.nexxia.co.uk/products.asp...Bose%20Systems ?
    Precis, det var fel tydligen

    Den gula mini-ison har endast en kabel. Men jag använde ändå adaptern PC9-410 till den, och kopplade ihop med den blå-vita kabeln från huvudenheten.
    Nu fungerar ljudet men det är ganska dåligt. Jag misstänker att slutsteget inte aktiveras. Jag hittade lite att läsa här: http://www.alfaowner.com/Forum/ice-a...56-and-gt.html men jag förstår inte allt fullt ut. Som sagt är jag amatör när det gäller sånt här...

    BOSE AMPLIFIER

    The Bose amplifier is triggered ON/OFF via the single wire in the YELLOW mini-ISO plug (wire C6). This wire must subsequently be connected to the REM OUTPUT wire from your new headunit (usually BLUE/WHITE), which supplies the +12V signal.

    There are options to make this connection:
    1. fit matching mini-ISO terminal/plug onto end of REM OUTPUT wire and connect to mini-ISO plug
    2. cut off YELLOW mini-ISO plug and attach matching (bullet) terminal onto wire and connect to REM OUTPUT wire

    The audio signal from the factory headunit comes via the speakerwires. In 'Bose mode', the headunit provides a 'low level' (low voltage) signal. When no Bose amplifier is fitted, the speakerwires provide a 'high level' (amplified) signal to drive your speakers directly.

    To connect audio to the Bose amplifier from your new headunit, it is preferable to use the RCA preouts. This is because the signal bypasses any internal amplifier ICs, so remains of optimal quality (low distortion, higher clarity/bandwidth/signal-noise-ratio). Because the preouts use 'phono' style terminals, and because the Alfa plug is ISO style, it is recommended to use an RCA-ISO adaptor harness. You can either construct your own, or buy one like the nexxia PC2-36-AMPR.
    PC2-36-AMPR

    The PC2-36-AMPR includes a mini-ISO connection for the REM OUTPUT wire. You can purchase the PC2-36-AMP alone, which does not include the remote connection.

    NOTE: when utilising RCA preouts, two important conditions should apply:
    1. buy a headunit with at least 2 sets of RCA preouts (4 channels); the Bose amplifier relies on 4 channels of audio input; utilise the 'front' and 'rear' preouts (not 'sub' preout)
    2. buy a headunit with at least '4V preouts'; this strength of output is required to drive the Bose amplifier to high volume; if the signal is lower voltage (eg: 2V or less), full volume on the headunit may not offer a signal powerful enough to drive the amplifier to high volume

    NOTE: when using the RCA preouts, your new headunit's speakerwire ISO plug remains disconnected

    NOTE: if you do not have a headunit meeting the above conditions, it is recommended you utilise the 'speakerwire' outputs, which are higher voltage; this usually means simply plugging the supplied headunit's speakerwire ISO plug into the corresponding Alfa ISO plug; because the signal may be higher than the factory headunit, the volume may be very loud with only a low setting on the volume control, and each increment of change causes a relatively large change in volume; unfortunately, there is no 'happy medium' between using the low level preouts and high level speakerwire outputs in this situation; the Bose amplifier sensitivity cannot be adjusted

    Comment


    • #17
      Re: Ny stereo - kan ej koppla in ljudet

      A2: BOOSTER IN
      *applicable only to cars fitted with the Bose stereo
      *triggers headunit into 'Bose mode', which includes 'low level' audio output, disabling some EQ/tuning functions
      *activated by connecting +12V
      BOOSTER IN som jag nämnde, sitter i den stora ström-ison till gamla enheten. Denna är ej kopplad till nya enheten. Kan det vara det som gör att det är sämre ljud? Inget "bose mode" aktiveras? Denna kabel går väl inte ens att koppla in till nya enheten...

      Men den andra BOOSTER kabeln kopplade jag som sagt ihop med den blå-vita från nya enheten och fick ljudet att fungera åtminstone.

      Comment


      • #18
        Re: Ny stereo - kan ej koppla in ljudet

        Men om jag har ett originalslutsteg i bilen, varför var då högtalarna kopplade till gamla huvudenheten?

        Comment


        • #19
          Re: Ny stereo - kan ej koppla in ljudet

          Som jag fattar det så går signalen till orginalslutstegen via högtalarutgångarna på orginalstereon. Genom att man aktiverar booster in signalen till orginalstereon så sänker den signalen ut till en 4v lågnivå. Problemet du verkar ha nu är samma som de skriver om i texten, man bör ha dubbla lågnivå ut med 4v signal och du har bara en utgång och jag tvivlar på att det är 4v på den enheten. Detta gör att du får väldigt klent ljud. Alternativet blir att sätta i isopluggen med högtalarkablarna istället för lågnivåkablarna men då kommer signalen att vara lite för hög och ljudet kommer lätt att börja dista. Jobbigt läge helt klart.
          Fd tävlande med min Citroën C5.

          Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

          sigpic

          Samarbetspartners:
          Ljudbyggaren

          Comment


          • #20
            Re: Ny stereo - kan ej koppla in ljudet

            Originally posted by Expoze View Post
            Som jag fattar det så går signalen till orginalslutstegen via högtalarutgångarna på orginalstereon. Genom att man aktiverar booster in signalen till orginalstereon så sänker den signalen ut till en 4v lågnivå. Problemet du verkar ha nu är samma som de skriver om i texten, man bör ha dubbla lågnivå ut med 4v signal och du har bara en utgång och jag tvivlar på att det är 4v på den enheten. Detta gör att du får väldigt klent ljud. Alternativet blir att sätta i isopluggen med högtalarkablarna istället för lågnivåkablarna men då kommer signalen att vara lite för hög och ljudet kommer lätt att börja dista. Jobbigt läge helt klart.
            Aj då... Och lite sent att lämna tillbaka nya enheten också, hehe.

            Men just nu använder jag inte RCA-utgången utan har högtalarkablarna kopplade till isopluggen. Men skitsamma, ljudet är för dåligt i vilket fall som helst. Blir till att hitta en stereo med dubbla lågnivå 4v då! Något tips?

            Comment

            Working...
            X